borstvoeding, hoe lang drinken?

Hallo allemaal,

Linde is nu 6 weken en begint een ander ritme te krijgen. Eerst dronk ze ongeveer 10 minuten per keer en steeds uit 1 borst. Hier had ze genoeg aan en kon zo weer vier uur slapen. Dit is nu aan het veranderen. Gisteren dronk ze 20 minuten aan 1 borst zonder in slaap te vallen. Daarna wilde ze ook nog de andere waar ze ook nog 10 minuten uit dronk. Dit is nu al een aantal keer zo geweest. Ik vraag me nu af wanneer 1 borst helemaal leeg is en hoelang ze dan nog uit de andere borst mag drinken als toetje.
Hoe doen jullie dit?

Bedankt!

Groetjes Joy

Hoi Joy,

Borstvoeding in een notendop: de baby mag zo vaak en zo lang aan de borst drinken als ze wil, mits ze goed is aangelegd. Het voeden mag geen pijn doen en zeker geen kloofjes veroorzaken. Als het voeden prettig verloopt en je baby is goed aangelegd, dan mag ze dus gerust zo lang aan de borst drinken als ze wil. Laat één borst inderdaad helemaal goed leegdrinken  en bied de andere aan als toetje. Een borst is goed leeg wanneer deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Je kunt het ook merken aan het drinkgedrag van je baby. Eerst zal ze korte zuigbewegingen maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, zal ze ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen), met af en toe een pauze. Als de borst leegraakt (echt helemaal leeg is een borst nooit), zal ze meerdere zuigbewegingen maken om daarna nog eens een slokje melk door te slikken. De meeste baby's laten de borst dan uit zichzelf los.

Groetjes van Yvonne, mv Claudia

aanvulling op bovenstaande:

mijn zoontje liet niet los, viel niet in slaap aan de borst en op een gegeven moment zat ik bijna een uur te voeden. En dat acht keer op  een dag met alle gevolgen voor mijn tepels en zijn slaapgebrek van dien. Dat kindjes ook te lang an je tepel kunnen hangen had nog nooit iemand mij verteld, maar daar kom je dan achter en dat is niet goed voor je tepels. Probeer dat dus te voorkomen

De lactatiekundige gaf mij toen het advies om mijn zoontje wat meer te laten doordrinken (voetzooltje aaien, wangetje aien, iets steviger tegen me aanhouden, opnieuw goed aanleggen etc.) zodat hij sneller klaar was. Ze zei dat 15 minuten per kant goed was en 20 minuten het maximum was waar ik naar moest streven (in het belang van mijn tepels, niet in het belang van het kind of zo). Na enig oefenen lukte dat.  

ik deed 20 min  aan een  kant, toen ie dat tekort  begon te vinden nog een toetje aan de  andere kant, van max 10 minuten, meestal liet ie al na 5 los, en toen hij daar geen 4 uur meer mee toe kon ben ik gaan bijvoeden met fles. dat was al met 6 weken, mijn slagroom van de eerste weken was toen fluitjeswater geworden. het intereseerde hem trouwens bar weinig wat hij kreeg, als ie maar kreeg

quote: mamamuppet reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-08-2007 23:35:15'));

ik deed 20 min  aan een  kant, toen ie dat tekort  begon te vinden nog een toetje aan de  andere kant, van max 10 minuten, meestal liet ie al na 5 los, en toen hij daar geen 4 uur meer mee toe kon ben ik gaan bijvoeden met fles. dat was al met 6 weken, mijn slagroom van de eerste weken was toen fluitjeswater geworden.  

Moedermelk bevat alles wat nodig is voor een gezonde groei en ontwikkeling, het is precies afgestemd op de behoeftes van een baby. De samenstelling van moedermelk verandert met de maand, de week, de dag en zelfs gedurende een voeding. De kwaliteit van  jouw  melk is  gewoon goed, daar hoef je niet aan te twijfelen.

De ene baby heeft meer tijd nodig om een borst goed leeg te drinken dan de ander. Als je dan een tijdslimiet gaat instellen voor het voeden, kan het zijn dat de baby daardoor niet goed aan de vette achtermelk toekomt. Moedermelk is een lichaamseigen stof. Je kunt daarom gerust op verzoek voeden.  Op die manier zullen vraag en aanbod ook het beste op elkaar afgestemd raken. Er hoeft dus geen vaste tijd tussen twee voedingen  (bijvoorbeeld vier uur) te zitten. Bovendien blijft de melk vetter naarmate er minder tijd tussen twee voedingen zit. Als er  meer tijd tussen twee voedingen zit, gaan de vetten zich scheiden van de melk en zullen deze aan de wanden van de melkkanaaltjes blijven plakken. Je lichaam neemt deze vetten uiteindelijk weer op en zo ontstaat voormelk. Voormelk is dus eigenlijk niets anders dan magere melk. De "slagroom" komt dan uiteindelijk weer met het toeschieten van de melk. Door de melkstroom worden de vetten die nog wel aan de wanden van de melkkanaaltjes plakken weer meegenomen waardoor de voormelk weer vetter wordt; voormelk gaat zo geleidelijk aan over in de vette achtermelk.

Het heeft dus niet te maken met de kwaliteit van moedermelk, maar met het borstvoedingsbeleid dat wordt gevoerd.

Groetjes van Yvonne

Hallo

Bedankt voor jullie reacties!
Ik begrijp nu dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe lang ze drinkt. Ook over het toetje zou ze evt. net zo lang mogen doen als de 1ste borst. Tot ze genoeg heeft gehad.
Het veranderde drinkgedrag heeft trouwens nog geen twee dagen geduurd.
Linde drinkt nu weer ongeveer om de vier uur 10-15 minuten uit 1 borst dan is ze vertrokken! Ze begint nu ook de nacht door te slapen, laatste voeding om 22 uur dan weer om 6 uur, Heerlijk!

Gaat erg lekker zo!

Groetjes Joy

Hoi Joy,

Dat zouden best eens regeldagen kunnen zijn geweest, maar daar zijn jullie nu dus alweer door . Fijn om te lezen dat het goed gaat!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan