Borstvoeding...hoe moet dat eigenlijk?

Bij mijn dochter is borstvoeding geven nooit gelukt. Nu lijkt het bij Aron wel te gaan lukken. Ik kolf nu en heef t hem in flesjes en leg hem af en toe aan om te oefenen. Hij heeft het wel goed door lijkt het. Hij hapt goed en volgens mij neemt hij een paar goede slokken.
Maar nu mijn vraag, hoe zit dat eigenlijk met borstvoeding? Hij krijgt nu ongeveer om de 3 uur een fles. Ook nog 2x Snachts. Dus 8 voedingen.
Als ik hem volledig borstvoeding ga geven zullen dat dan ook 8 en later 7 voedingen worden?
Of drinken kindjes vaker dan 8x aan de borst?
Misachien kan iemand haar ervaring met mij delen.
Groetjes.

Ik heb geen idee of het met bv uit fles of borst in eenzelfde schema blijft. Wel dat bij mij de bv nooit echt op een heel net schema zat in de eerste maanden. Het aantal voedingen wisselde een beetje per dag. Meestal wel 8 of 9 keer per 24 uur, soms een uitschieter naar 10-12 keer. In het begin vond ik dat onregelmatige maar niks, niet weten waar je aan toe bent, al die onzekerheden ( t was de eerste) maar toen ik dat idee los kon laten een beetje meer met de flow mee kon gaan, vond ik het wel fijn, niet zo op het aantal voedingen en tijden afgaan, maar meer in de gaten houden of er voldoende werd geplast om een beetje in de gaten te houden of er genoeg inkwam.
Hou bij volledige bv wel in je achterhoofd dat er regeldagen gaan komen ( rond 10 dagen, 6 weken, 4 maanden) dat zijn dagen dat je kindje extra voedingen zal vragen ivm toename van zijn voedingsbehoefte. Verder zie je bij borstgevoedde kindjes nogal eens het clusteren in de avonduren, dwz regelmatig ( soms wel ieder uur of nog vaker) de borst vragen.
Wat mij verder enorm geholpen heeft in de bv-periode was het borstvoedingsforum. Daar kun je ook heel goed terecht met alle vragen rondom het overstappen van fles naar borst.
Veel voedplezier gewenst!

ik heb geen ervaring met afkolven en schema's
ik gaf mn oudste op verzoek bv. dit waren idd zo'n 8 voedingen en dan allebij mn borsten leeg. regeldagen heeft mijn oudste bijna niet gehad. tis niet zo dat ze dan meer voeding vroeg ( ze sliep alleen veel meer tijdens de regeldagen) veel vaker dronk ze eigenlijk niet hoor. met 5 weken moest ik trouwens accuut stoppen, een week later sliep ze door dus was ik helemaal van die nacht voeding af :)

liefs, do

Hier iemand van t januariforum:

In de eerste paar weken gaf ik om de 3 uur voeding. Een borst leegdrinken en de ander als toetje aanbieden zei de kraamhulp.

De kraamhulp zei ook toen ze wegging dat je alleen 's-nachts hoefde te voeden als Casper erom vroeg. (Meestal kwam hij in de paar weken daarma 1 x per nacht).

Ik probeerde een schema aan te houden; 7 u, 11 u, 14.30 u, 17.30 uur a 18.00 uur en dan tussen 21.30 a 22.00 uur. Al vrij snel nam Casper dit schema over. Heel af en toe geef ik n extra voeding extra, als hij echt nog honger heeft, maar dit is zelden. Maar 5 voedingen geef ik dus al een tijdje (hij is vandaag 9 weken). Overigens drinkt hij nu beide borsten leeg en is dan KO.

Succes!

Borstvoeden op schema is bijna altijd funest voor je productie later. Dan krijg je veel sneller te maken met grote dippen, waarbij je hard moet werken om het weer op peil te krijgen. Het beste is voeden op verzoek. Aanleggen wanneer je baby hongersignalen geeft (en dat is nog ver voor ze gaan huilen), vooral 's nachts va(a)k(er) voeden, je baby dichtbij je houden. Bel een Lactatiekundige (IBLC) als je vragen hebt en struin veel rond op borstvoeding.com.

Terug
Bovenaan