borstvoeding; hoelang?

Hallo borstevoedende moeders,
Na hoeveel maanden vinden jullie het tijd om af te bouwen?
Mijn dochter is vijf maanden en ik geef volledige borstvoeding. Ik ben aan een klein fruithapje begonnen met de gedachte dat ik met zes maanden afgebouwd moet zijn. Lekker weer meer vrijheid. Zo had ik me tenminste altijd voorgenomen. Maar ik merk dat ik moeite mee heb om te stoppen. Het is zo bijzonder vind ik. Een hele grote baby aan de borst wil ik ook niet, dus nu denk ik aan zeven maanden.
Wat zijn bij jullie de redenen om door te gaan of te stoppen?
Groeten, Dominique
 
Hoi Dominique,

Grappig hè, dat je vaak die magische termijn van 6 maanden in je hoofd hebt voor borstvoeding. Maar dat wil niet zeggen dat je dan moet afbouwen hoor. Ik heb zelf bij mijn oudste na 6 maanden gedacht: we gaan voor een jaar, en uiteindelijk zijn het er 2 geworden :)

Ik zou zeggen: als de borstvoeding goed bevalt, is dat toch genoeg reden om gewoon door te gaan? Het wordt met de tijd alleen maar makkelijker, is mijn ervaring. Je borsten passen zich steeds makkelijker aan, zodat je best een tijdje weg kan zonder te hoeven kolven. Je kind gaat steeds meer andere dingen eten en drinken is wordt dus steeds minder van de borstvoeding afhankelijk.

Een andere reden voor mij om door te gaan is dat het erg makkelijk is. Altijd eten bij je, je kind makkelijk in slaap kunnen krijgen, 's nachts geen gedoe met flesjes, altijd een troostmiddel bij de hand... en het bespaart ook nog eens aardig wat geld ;-)

Een praktische reden: borstvoeding blijft de beste voeding en blijft beschermen tegen ziektes. Uit allerlei studies is gebleken dat hoe langer je borstvoeding geeft, hoe gezonder je kind is. Die werking blijft het hele leven lang, dus ook later zal je kind minder vaak ziek worden. En voor jou heeft het ook een aantal voordelen, bijv. een verminderd risico op borstkanker.

Het belangrijkste voor mij was (en is: mijn jongste is 10 maanden) de emotionele band die je krijgt door het voeden. Ze zou het echt nog niet kunnen missen... en ik ook niet! Voor jou lijkt 10 maanden misschien een grote baby, maar als het je eigen kind is voelt het zo speciaal! Je kan je nu denk ik ook niet goed voorstellen dat je je eigen meisje NIET aan de borst zou willen, toch? Je groeit er vanzelf in en voor je het weet is je baby 'groot'... en toch nog aan de borst.

Als je er niks voor voelt om een grotere baby in het openbaar te voeden, dan kun je ook doorgaan met alleen bijv. de ochtend- en avondvoeding.

Steek anders eens je licht op op het Borstvoedingsforum:

http://www.network54.com/Hide/Forum/89719

Groetjes,
Pauline
 
Bedankt voor je reactie. Tja, Ik zou inderdaad nog best langer door kunnen gaan met de avonden, ochtenden en nachten. Maar wat zou ik dan overdag kunnen geven naast fruit en groente?
Groeten
 
Bij mijn eerste kind heb ik de borstvoeding na 6 maanden afgebouwd en achteraf gezien had ik daar wel spijt van: 18 gulden voor een pak opvolgmelk die er na 5 dagen alweer doorheen was. Nee, ik heb nu een tweede kind en daarmee ga ik door tot ze 1 jaar is en dan kun je gewoon koemelkproducten geven. Een stuk goedkoper dus en ook beter voor het kind.
Verder kun je zelf gewoon doorgaan met de dingen geven die je je kind al geeft. Geleidelijk steeds meer vast voedsel en als drinken de borst ernaast.
 
Bij mijn zoontje ben ik na 6 maanden gaan afbouwen, omdat ik een soort haat/liefde verhouding met borstvoeding had. Hij moest altijd heel lang drinken, telkens een half uur en na een kwartier zat ik me al stierlijk te vervelen. Verder was hij heel onrustig aan de borst, toen besloot ik dus te stoppen.
Nu heb ik een dochtertje van 4 maanden en die krijgt ook de borst, maar bij haar wil ik kijken of ik 't langer vol kan houden. Ik hoop tot ze 1 is. Bij haar is 't in ieder geval wel prettig dat ze telkens maar een kwartier drinkt aan een borst en dan is ze weer een aantal uur verzadigd. Ik ben nu sinds kort bezig met een fruithap voor haar en als ik die goed heb 'opgebouwd' dan kan die hap bijvoorbeeld overdag een borstvoeding vervangen, of ik geef haar een keer pap van flesvoeding (pap van borstvoeding blijft heel waterig). Op zo'n manier kun je wel gewoon borstvoeding blijven geven, maar krijg je zelf wel wat meer bewegingsvrijheid.
Bij mijn oudste kind heb ik trouwens nog wel een tijdje alleen 's ochtends en 's avonds de borst gegeven, maar toen werd hij dus zo onrustig, dus ik denk achteraf dat die voeding gewoon erg was teruggelopen.
Groetjes Laura
 
Hoi Dominique,

Ik zou zelf nog even wachten met al te veel vast voedsel te introduceren tot 6 maanden. Tot die tijd moeten ze vooral op melkvoeding leven. Als je overdag geen borst meer wilt geven, kun je flesvoeding geven. Vanaf 6 maanden moeten baby's ca. 500 cc zuivel krijgen: met 3-4 (borst)voedingen per dag kom je daar wel aan. En vanaf 9 maanden is 300 cc voldoende, dat zijn 2-3 voedingen.

Daarnaast kun je van alles erbij geven: pap (kan ook met vers sinaasappelsap ipv melk), brood (vanaf 7 maanden), avocado (rijk aan goede vetten en calorieën), yoghurt (vanaf 8 maanden), hapjes van bijv. kip/groenten/aardappels... Keus genoeg. Op http://www.keukenkikker.nl/ vind je lekkere babyrecepten!

Groetjes,
Pauline
 
Terug
Bovenaan