Borstvoeding hoevaak en hoelang gemiddeld

Hallo dames

Mijn dochtertje is a.s. vrijdag 12 weken oud.
Nou hebben we de afgelopen dageb duidelijk het 12 weken sprongetje gehad. 3H's, vaker drinken etc.

Ik voed in principe gewoon op verzoek. Gemiddeld komt ze zo'n 8x per 24 uur. Vaak om de 3 uur en snachts wat langer. De afgelopen dagen was dat 9 a 10x met tussen door een kort slokje. Ivm sprongetje.

Gisteren ben ik een dagje wezen winkelen en had haar mee. Ze heeft eigenlijk heel de dag in de wagen geslapen. En heeft over de 24 uur maar 5 voedingen gehad.

Er zat steeds 5 uur tussen.
Gisteren avond rond 21.30 voor het laatst en vanochtend om 04.45 dus 7.5 uur later weer.

Hebben jullie ook wel eens dagen dat ze opeens even minder vaak drinken? Zou het door het sprongetje komen?

Ik ben bang dat mijn melk nu opeens hard achteruit gaat. Ik hen in de afgelopen weken heel wat de verduren gehad met onderproductie, overproductie, daarna weer onder.

Hoevaak komt jouw kleine gemiddeld per dag, en hoelang drinken ze dan ongeveer?

Sorry voor de vele vragen. :)

hoi! dit is best een lastige vraag omdat het bij elke moeder en elk kind weer anders is en ik kan niet alles beantwoorden maar je wel mijn ervaring mee geven: 
- je geeft aan dat je dochter de afgelopen dagen vaker gedronken heeft. dit kan te maken hebben met een sprong, kunnen regeldagen zijn maar het kan ook door het warme weer zijn. Zó slim zijn baby's dus: als ze meer vocht nodig hebben vragen ze gewoon om meer of vaker. Jouw borstvoeding heeft zich tijdens dat warme weer ook aangepast trouwens, het kan ook zijn dat je kindje daardoor vaker vroeg.
- doordat je kindje eerst vaker dronk en nu 'maar' 5 keer, lijkt dat nu weinig.. maar je weet niet hoe veel ze dronk, misschien kreeg ze wel hetzelfde binnen in 5 voedingen als in 8/9 kleinere voedingen. zo lang je kindje voldoende plasluiers heeft kun je erop vertrouwen dat ze drinkt wat ze nodig heeft.
- vervelend dat je productie blijkbaar nog niet helemaal juist is afgestemd, maar normaal gesproken zorgen die regeldagen ervoor dat je productie zich weer opnieuw afstemd op wat je kindje nodig heeft. Dat heeft dan een paar dagen nodig..
- ik heb ruim een jaar borstvoeding gegeven en hoe vaak ze bij me dronk wisselde heel erg. ik merkte wel duidelijk dat als het warmer was, als er regeldagen waren, als ze niet lekker was (verkouden oid) ze dan vaker wilde drinken. Zoals gezegd lette ik vooral op de plasluiers en zo lang die er voldoende waren ging het goed. 
- als je twijfels hebt of nog meer vragen zou ik je adviseren om de borstvoedingslijn of een lactatiekundige te bellen. Die stellen jou dan allerlei vragen en kunnen een goed afgestemd en deskundig advies aan je geven. Overigens kon ik met mijn vragen ook altijd bij het CB terecht, die lieten dan iemand met de juiste kennis terugbellen. Heel fijn vond ik dat!
Succes!

Terug
Bovenaan