Borstvoeding ..hoever ga je?

Ik sta voor de zoveelste keer op het punt om te stoppen met de borstvoeding.
Na 3 borstontstekingen en twee kuren antibiotica, veel pijn door verkeerd aanhappen in het begin, bloedende tepels en teruglopende productie weet ik het gewoon niet meer.
De kleine drinkt vrij lang bij me, meestal 3 kwartier. Soms heeft ze daar genoeg aan vooral aan het einde van de dag niet en dan drinkt ze zo nog een flesje van 90 cc leeg. Als ik kolf komt er gezamenlijk 120 cc uit en ik geef beide borsten omdat de productie bij links een stuk minder is.
Soms heeft madame er 4 uur lang genoeg aan soms komt ze na een uur alweer. Ik ben steeds bang dat ze niets verzadigd is en durf niets te ondernemen omdat ze na een uur alweer honger kan hebben en daar sta je dan midden in de supermarkt. Ik wil niet opgeven vooral omdat ik denk dat ik het vervelendste toch wel gehad moet hebben maar ik ben er gewoon zo moe van. Wat zijn jullie ervaringen en gedachten?

Hoi Eva,

Ik begrijp heel goed in wat voor een tweestrijd je zit...
Ik heb zelf ook bv gegeven. Omdat ik best heel erg lichamelijk moest herstellen, heb ik het advies van de verloskundige gekregen om 's nachts een flesvoeding te gaan geven . Bij 5,5 week wilde ik 3 om 3 gaan geven. Dit heb ik te snel gedaan en toen is mijn produktie ook enorm teruggelopen (kolven lukte ook niet...) Uiteindelijk ben ik dus helemaal overgegaan op de flesvoeding. Ik heb me hier heel erg schuldig en rot over gevoeld. Echt het idee dat ik faalde... Nu zijn we 3 weken verder en ben ik eigenlijk heel blij dat ik gestopt ben. Ik voel me gewoon veel beter en zit niet meer continu tegen de voeding aan te hikken. Bovendien vind ik het nu ook wel erg fijn dat niet alles meer om de voeding heen gepland hoeft te worden waardoor ik ook weer meer vrijheid terug heb. Begrijp me niet verkeerd: ik ben zielsgelukkig met mijn draakje, maar naast mama ben ik ook nog gewoon Jacqueline... Ik kan makkelijker van huis, weer sporten, met vriendinnen winkelen, met mijn man lunchen (de fles gaat gewoon makkelijker in het openbaar!).

Een optie is om gedeeltelijk de fles te gaan geven, maar je weet nooit wat dat met je eigen melkproductie doet.
Het belangrijkste is om op je eigen gevoel af te gaan. Als je er (nog) niet aan toe bent om te stoppen dan moet je dat ook niet doen. Aan de andere kant:als jij je helemaal niet goed voelt dan is dat ook niet fijn voor je kindje.

Ik wens je heel veel succes met deze lastige beslissing!

Liefs Jacqueline

Hey, Ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Ik heb het zelfde probleem. Heb inmiddels ook al 2 borstontstekingen gehad en al 3 antibiotica kuren achter de rug. Ook ik heb vaak op het punt gestaan te stoppen. Maar ja dan ging het toch weer over en het is ook wel weer leuk als je tenminste geen pijn hebt. Maar heb wel gezegd als ik weer een ontsteking krijg dan stop ik. Het moet leuk blijven en zeker geen pijn gaan doen. Want dan ga je tegen de voedingen opzien en dan lukt het niet. Stress is een slechte factor als je BV geeft.

Ik zou zeggen als je er zoveel problemen mee hebt stop er dan mee dat zal voor jullie allebei denk ik een heleboel rust geven en dan zul je er vast veel meer van gaan genieten. Suc6 ermee!

Heey!

Ik snap je heel erg goed! Ik geef ook volledig BV en weet dat het veel van je vergt!
Bij mijn oudste was ik ook onzekerder...want je ziet absoluut niet hoeveel je nou daadwerkelijk geeft...dus als ze na een uurtje huilde, dacht ik dat het honger was...
Maar ik heb het uiteindelijk wel volgehouden tot haar eerste verjaardag. Mijn tweede heb ik 10 maanden gegeven.
Beide hebben een geweldige weerstand, zijn bijna nooit ziek of verkouden en eten, op spruitjes na, echt alles!!
Dan ben ik heel erg blij dat ik heb doorgezet.

Als ik kolf heb ik uit twee borsten totaal maar 100 cc....en ook bij mij komt uit links veel minder...En ik zit ook vaak 45 minuten.

Maar als ze er soms 4 uur tussen kan...lijkt het mij dat je zeer goede voeding hebt! En als er maar 1 uur tussen zit, kan het dan ook iets anders zijn?
Heel erg waarschijnlijk als je in de supermarkt met haar in de wandelwagen loopt slaapt ze heerlijk verder...als haar kontje maar wiebelt...

Je hebt al zo veel doorstaan om BV te kunnen geven, ik zou het zeker nu niet opgeven!! Maar daar kun jij alleen over beslissen!
Het moet namelijk wel zo leuk blijven dat je er van geniet!!
Er zijn zeker nadelen aan, maar ook zeker voordelen.
Goedkoop, altijd op de juiste temp en vooral heel erg gezond!! En zo heerlijk knus!!

Laat je weten wat je gaat doen?

Liefs Brigitte

Herken het na een uur weer komen heel goed. Weet dat mijn voeding gewoon goed en voedzaam genoeg is (de kleine groeit heel snel!) maar vind het lastig met weg gaan. Ook om de kleine met 1 flesje achter te laten voor 5 uur is soms drama. Hij wil gewoon vaak veel eerder drinken. Volgens het CB word dit na 8 weken wel regelmatig.. Ik hoop het echt heel erg, want dan ga ik me ook wat vrijer voelen om gewoon de deur uit te stappen.

Terug
Bovenaan