Borstvoeding in combinatie met flesvoeding

<p>Hoi!</p><p>Ik zou graag straks borstvoeding willen geven als dit lukt, maar zou het willen combineren met gewone flesvoeding (Met op het oog dat als ik weer aan het werk ga, makkelijker etc.) Is dit een mogelijkheid? Bijvoorbeeld snachts borstvoeding overdag flesvoeding?</p><p>Lfs</p>

Dit is volgens mij niet automatisch mogelijk. Als je te weinig borstvoeding geeft gaat je melkproductie achteruit. Soms is gedeeltelijk bv en fles wel mogelijk maar dat is persoonlijk en geen keuze. Je kunt wel starten met bv en uiteindelijk met werken kijken of half/half voeden jou lukt. 
Voor deskundig advies kun je eens een lactatiekundige benaderen. 
Succes met je bevalling en keuze. 

Hoi! In de eerste maanden is je productie nog niet stabiel, dus om dan nachtvoedingen over te slaan is niet handig, want dan maak je uiteindelijk te weinig melk aan. Waarom wil je snachts flesvoeding geven? Bv snachts is juist heel makkelijk, helemaal als je co-slaapt. (Dan hoef je helemaal je bed eigenlijk niet uit). Als je snachts flesvoeding wilt gaan geven, moet je eruit en naar beneden om een fles klaar te maken. (En baby zet volume 10 op, of baby moet op de arm mee naar beneden) Terwijl je bv liggend kunt gaan geven en de baby weer in bed kan schuiven als je klaar bent. Ik besef me nu dat ik verkeerd las, je bedoelde overdag kv. Wat is je achterliggende gedachte hierover? Bv is veel tijdrovender en je zit meer aan huis gekluisterd de eerste tijd, dat is vind ik wel een groot nadeel. Maar weegt (naar mijn mening) niet op tegen de voordelen. Ook op je werk kun je kolven (je hebt 9 maanden kolfrecht). Natuurlijk is af en toe kv geen probleem, bv kun je ook aanvullen met kv als je niet genoeg kolft. Maar als je niet kolft of je baby live voed, gaat je productie hard achteruit en zit je zowiezo vast aan kv.  Succes met het maken van je keuze!

Zoals hierboven aangegeven moet je op je productie letten en dus overdag toch kolven (en geloof mij, je staat op een gegeven moment op knappen dus dat wil je wel).. 
Je kan wel bijvoeden met flesvoeding. Hierbij moet je wel opletten met het kopen van de voeding. Niet alle voedingen zijn geschikt om naast de BV te geven (Kruidvat eigen merk, de "gewone" wel.. die andere met extra toevoegingen zoals johannesbroodpitmeel weet ik niet en moet je even lezen).
Hierboven staat al een lactatiekundige genoemd. Die is goed om te informeren..  ook kan je je kraamzorg inlichten want die zullen je eerste week bij je zijn en je helpen (ik zou gestopt zijn als ik niet zo'n fijne begeleiding had gehad)..
Een fijne organisatie die informatie en cursus/voorlichtingsavonden geven en waar je informatie materiaal vandaan kan halen is "la leche league" (even googlen).
Nog een fijne zwangerschap en goede bevalling toegewenst en natuurlijk ook een goede tijd daarna!
Groetjes

Ja dat kan zeker, dat doe ik ook. Nadeel vind ik wel dat vraag en aanbod niet goed is afgestemd, waardoor mijn dochter soms nog honger lijkt te hebben als ze allebei mijn borsten al heeft gehad. Maar dan geef ik extra kunstvoeding. Er zit dan nog wel melk in mijn borsten, maar het komt minder snel waardoor ze gefrustreerd wordt of in slaap valt en gaat sabbelen (kleine slokjes langzaam neemt, wat super lang duurt)

Ga vooral eerst de bv goed stimuleren. Als dat goed gaat kan je kijken of je iets kan afbouwen. Dat kan niet naar alleen dag of nacht, maar sommigen kunnen wel bijv alleen ochtend en avond bv geven. Maar ik hoor ook veel dat het daardoor al snel te weinig is..

Dit is mogelijk en prima te doen, ik heb dit gedaan nadat ik eerst 5 maanden volledig bv heb gegeven en toen ik aan het werk ging kolfde ik het op werk. Mijn zoontje pakte defles ook goed, maar ik heb zelf altijd bv gegeven. Alleen de oppas gaf het in de fles. 

Terug
Bovenaan