borstvoeding int voren kolven tbv tijd na de zwangerschapsverlof?

Goedemiddag meiden,

ik heb een vraagje over bv en het euh.. vooruitkolven? Ik moet (baal baal) straks weer aan het werk en wil graag zolang mogelijk borstvoeding blijven geven. Nou zie ik kolven op het werk niet zo zitten.... misschien een drempel waar ik overheen moet?? Kan ik ook nu al beginnen met kolven en dat invriezen zodat ik mijn prinses straks toch nog kan voorzien van het beste van mama? En wat voor kolf gebruiken jullie? elektrisch of handmatig? wat bevalt het beste? Wanneer zijn jullie begonnen met het aanleggen van een voorraadje? enz enz....

trotse mama van Rêve

leuk bedacht van je vooruit kolven en dat is ook wel aan te raden om je eerste werkdag door te kunnen komen maar heb je er ook aan gedacht hoe jouw borsten het vinden als je de hele dag op je werk niet voedt of kolft???
Als je normaal gesproken een keer of 5 per dag voedt en je kolft niet op je werk, ga je denk ik behoorlijk vol naar huis (als het er niet vanzelf uitloopt)
Je kan natuurlijk thuis 's morgens voeden voor je naar je werk gaat en de avond voeding ook neem ik aan, maar hoe doe je dat met de andere 2 of 3 voedingen???
asl je borsten gewend zijn op niet werkdagen dat het er wel uitgehaald wordt, dan loop je op je wel werkdagen over hoor.
Daar zal ik dus maar even goed over nadenken.
Werk je vlak bij je oppas/kdv dan kun je misschien daar gewoon gaan voeden, anders zal je toch moeten gaan kolven, hoe dan ook.
Ik geef zelf ook bv, ik werk niet dus hoef niet vak te kolven, ik gebruik de handkolf van Avent, best goed maar als je een paar dagen per week moet kolven kun je misschien nadenken over een elektrische kolf.
Bij mij werkt het kolven soms niet zo goed, het schiet niet altijd voldoende toe.
Als ik jou was zou ik gewoon informeren bij een zaak waar ze meerdere soorten kolven hebben en vragen wat voor jouw situatie het beste is en wat jou het fijnst lijkt.
Zie je het toch niet zitten om te kolven op je werk, dan kun je misschien afbouwen tot 2 voedingen (ochtend en avond die geef je bv) en de rest fles.
Maar ja als je net als ik lekker door wilt voeden en je kindje toch het beste wilt blijven geven zal je toch aan de kolf moeten.
Succes ermee groetjes Martine

Ik herken het ook hoor, het liefst wil ik ook niet kolven op het werk.
Helaas kom ik er ook niet onderuit als ik straks weer ga werken en dan werk ik
maar 2 halve dagen per week. Zelfs dan moet ik nog 1x kolven of naar mijn
moeder waar mijn dochter dan is om te voeden.
Dacht er zelf ook makkelijk onderuit te komen, maar helaas.
Heb hier een electrische kolf staan en die handkolf van Avent en die electrische is natuurlijk iets gemakkelijker voor jezelf, maar de handkolf lukt ook wel aardig moet ik zeggen. Nu is het voor mij natuurlijk maar 2x in de week dat ik hem nodig heb, als je meerder ekeren per dag moet kolven lijkt mij voor jezelf een electrische handiger hoor.
Succes! Ben benieuwd hoe het jou afgaat!

Natje

quote: Natje76 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-09-2006 15:36:30'));

@ Natje: is het geen optie op je kolfrecht te gebruiken om later te beginnen/eerder naar huis te gaan?

Als je normaal 4 uur werkt, zou je nu na 3 uur weer naar je kindje/naar huis  kunnen gaan. Dan hoef je je werk niet te onderbreken.

weet je hoeveel melk erdoorheen gaat op een werkdag?

Hier was het toch wel gemiddeld 400 ml per dag. Dan vielen er 2 voedingen onder werktijd, ik voedde zelf nog vlak voordat ik wegging, en ging iets eerder naar huis zodat ik dan ook direct kon voeden en ik niet nog meer hoefde te kolven.

Reken maar uit: aan het werk met 3 maanden, pas na 6 maanden bijvoeding, dus 3 volledige maanden = 13 weken. Ik werkte gemiddeld 4 dagen per week.
13 weken x 4 dagen x 400ml = 20,8 liter.

Hoeveel weken heb je nog? Ik kolf het niet zo snel bij elkaar hoor. Ik kolfde altijd redelijk makkelijk, maar dan nog kon ik maar 200ml extra op een dag afkolven, áls dat al lukte. Zeker niet tussen de voedingen door. (+ dat als je extra kolft tbv voorraad, dat je dan je productie opvoert en dus ook meer af te bouwen hebt, dus het afbouwen kost ook meer tijd, reken voor afbouwen op ongeveer 1 voeding per week, dus zeker 3 weken ben je wel bezig, dat gaat ook al weer af van de tijd die je hebt om je voorraad op te bouwen)

Daarbij; als je niet wilt kolven, zul je gedeeltelijk af moeten bouwen. Dus de andere dagen kun je ook niet volledig zelf voeden overdag.

En als je zo vroeg al gaat afbouwen zit de kans er dik in dat de andere voedingen ook terug gaan lopen.

Als ik jou was zou ik het kolven gewoon proberen. Neem tijdig contact op met je werk, zodat ze daar kunnen zorgen voor een geschikte ruimte, een koelkast en eventueel vast rekening kunnen houden met jouw kolftijden.

Vind je het dan nog steeds niets, dan kun je altijd nog afbouwen. Maar al voordat je aan het werk gaat een voorraad aanleggen zo groot dat je kindje geen kv nodig heeft én voordat je aan het werk gaat de voedingen overdag afbouwen  is denk ik niet haalbaar.

Voorraadje aanleggen is een goed idee. Daardoor heb je minder kolfstress omdat als je een keer niet genoeg hebt gekolfd, je weet dat je het evt. kan aanvullen met je vriezervoorraad. Een makkelijke manier om een voorraad aan te leggen is 's ochtends één borst kolven terwijl je kindje de andere borst drinkt.

Niet kolven terwijl je werkt is niet zo'n goed idee. Dan is de kans erg groot dat je productie terug gaat lopen.
Dus ja: ik denk dat het idd iets is waar je je gewoon even overheen moet zetten als je langer bv wil blijven geven
Kolven leek mij van tevoren ook helemaal niets, maar het is mij reuze mee gevallen. Lekker even twee rustmomenten op een dag dat ik me verplicht moest ontspannen. Kopje thee erbij, mmmm!
Ik werk vier dagen in de week en heb uiteindelijk tot mijn zoontje 14 maanden was gekolfd.

Voor meer info over de keuze van een kolf kun je hier veel vinden: Kolf keuze op borstvoedingsforum.nl

Succes straks met beginnen met werken!

Groetjes,
Helena

Wist je dat wanneer het kolven (bv op werk) niet zo goed gaat ivm het toeschieten je een neusspray kan halen via je huisarts. Dit werkte bij mij altijd prima. Je krijgt dan een signaal ofzo naar je hersenen alsof je kindje bij je is. Het is volkomen veilig en onschuldig trouwens. Ik gebruikte altijd een electrische pomp, dit werkte prima. En ik moest ook echt wel 2x kolven onder werktijd, anders had ik het gevoel dat ik ontplofte..................

quote: NancyC reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-09-2006 20:51:38'));

quote: Natje76 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-09-2006 15:36:30'));

@ Natje: is het geen optie op je kolfrecht te gebruiken om later te beginnen/eerder naar huis te gaan?

Als je normaal 4 uur werkt, zou je nu na 3 uur weer naar je kindje/naar huis  kunnen gaan. Dan hoef je je werk niet te onderbreken.

Nancy, bedankt voor de tip, had ik zelf nog niet eens aan gedacht!
Ga het in ieder geval even bespreken op mijn werk, misschien gaan ze accoord.
Gek genoeg werk ik in de zorg en hebben ze toch totaal geen ervaring met
borstvoedende moeders, dus ben de eerste die van mijn recht gebruik gaat maken en dat zal nog wel wat voeten in de aarde krijgen, maar dat is het waard!
Nogmaals bedankt!
Liefs,

Nathalie

Terug
Bovenaan