Borstvoeding, kloven en borstontsteking. Help!!

Hallo,

Ik hoop dat jullie misschien nog wat tips voor mij hebben!
Milan is nu 10 dagen oud. Met hem gaat het hartstikke goed. Hij eet goed en hij groeit goed. Heeft goede poep- en plasluiers, huilt eigenlijk nooit. Het enige waar hij sinds vandaag last van heeft is een blaartje op z'n bovenlip. Moet ik daar iets aan doen?

Hij komt in princiepe ook keurig om de 3 uur. Af en toe wel van die regeluurtjes, maar daar heb ik al veel over kunnen lezen in een andere topic. Wel fijn om te weten dat we niet te enige zijn die daar last van hebben.

Het probleem ligt meer bij mezelf. Ik ben ook fanatiek begonnen met borstvoeding. Het kwam hartstikke goed op gang (en nog steeds) en het is meer dan genoeg.
Maar na 2 dagen had ik last van tepelkloven. En omdat Milan meer dan de 10% was afgevallen moest ik al gaan bijvoeden van de kraamhulp. Dus ben met  tepelhoedjes gaan gebruiken en na beide borsten 10 minuten gehad te hebben, de rest afkolven en toe geven wat hij wilde en de rest vast sparen als reserve. En smeren met Purelan.
Toen kreeg ik donderdagavond ineens 40 graden koorts en mijn borsten leken wel te exploderen. Een borstontsteking. Ik heb toen mijn vriendin gebeld die in het ziekenhuis op de kraamafdeling werkt en om hulp gevraagd. Moest mijn beide borsten goed warm maken en daarna Milan laten drinken en de rest (o zo pijnlijk) helemaal leegkolven. Daarna koelen met compressen en gelijk vrijdag witte kool gaan halen en die in de koelkast liggen en na elke voeding, na het bovenstaande ritueel 2 bladeren eraf halen en die kneuzen en over mijn borsten heen leggen.
Gelukkig was het zaterdag zo goed als over. Maar nu heb ik weer verschrikkelijke kloven. Zo ontzettend veel erger dan de vorige keer. Milan kan door die blaar niet goed happen en moet hem een keer of 10 overnieuw aanleggen, echt geen pretje. En de tranen lopen maar over mijn wangen van de pijn. Hetzelfde geldt voor het afkolven. De voeding van 5 uur had ik al in de loop van de dag bij elkaar gekolft en dat in een flesje gegeven zodat ik wist dat hij wel genoeg binnen krijgt. Maar toen moest ik mijn beide borsten weer helemaal leeg kolven en dat was echt tranen met tuiten.
Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen, zie het helemaal niet meer zitten, ben in staat om het per direct af te gaan bouwen en over te gaan op flesvoeding.

Hebben jullie nog tips?? Wondermiddeltjes tegen kloven?

Moniek

 
Hoi Moniek,

Wat ontzettend naar allemaal, ik kan me voorstellen dat je wanhopig bent....

Ik denk dat je in een vicieuze cirkel bent terechtgekomen; tepelkloven ontstaan vaak doordat de baby niet goed is aangelegd. En als hij niet goed is aangelegd, kan je zoontje de borst ook niet goed leegdrinken en worden je borsten niet goed geleegd. En dat kan weer leiden tot een borstontsteking. Tepelhoedjes kunnen inderdaad de pijn verlichten, maar het daadwerkelijke probleem (het goed aanleggen) wordt er niet mee opgelost. Bovendien kleven er aan het gebruik van tepelhoedjes nadelen; doordat je het directe huid-op-huidcontact mist worden de prikkels minder goed doorgegeven. Ook kunnen tepelhoedjes zuigverwarring veroorzaken en ze kunnen voor je kindje een extra belemmering zijn tijdens het drinken, hij kan de borst niet goed leegmasseren en de kans op borstontsteking wordt dan weer groter. Bovendien kunnen tepelhoedjes gaan schuren en ook daar kun je kloven van krijgen. Het is dus aan te raden om zonder tepelhoedjes te gaan voeden. Door je baby correct aan te leggen bevorder de het genezingsproces en kun je kloofjes voorkomen.
Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn hoofdje ligt vrij en zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn bovenlipje te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan.
Deze link gaat naar de aanlegpagina van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: VBN-aanleggen.

Als je zoontje echt last heeft van dat blaartje, kun je daar het beste even een huisarts naar laten kijken.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend tegen het voeden opziet; waarschijnlijk zul je het voeden het allerliefst steeds voor je uitschuiven. Toch zullen de kloven beter genezen wanneer je vaker en korter voedt, dan wanneer je minder vaak en langer voedt. Bied eerst de minst pijnlijke borst aan, omdat de zuigkracht van je kindje groter zal zijn als hij honger heeft. Eventueel kun je vlak voor het voeden je tepel wat "verdoven" door er een washandje met daarin een ijsklontje tegenaan te houden. Probeer in verschillende houdingen te voeden, zo wordt de tepel steeds op andere manieren belast (zie voor meer informatie bv.com-voedingshoudingen). Laat na het voeden de tepels goed aan de lucht  drogen. Je kunt er inderdaad Purelan op smeren, maar je zou ook een druppel moedermelk over je tepels uit kunnen smeren; dit werkt antibacterieel en genezend.  Ook een goede zuurstoftoevoer heeft een positieve invloed op het herstel; laat daarom de zoogcompressen even een tijdje weg en draag een voedingsbh met de klepjes open.

Ik weet niet wat voor kolf je hebt? Als de zuigkracht in te stellen is, kun je deze het beste zo laag mogelijk zetten. Ook zou je kunnen overwegen om met de hand te gaan kolven? Het is een techniek die je even onder de knie moet krijgen, maar het scheelt je in elk geval de zuigkracht van een kolf of je baby. Voor meer informatie over de techniek kun je terecht op kolven met de hand  en goede tips om het kolven wat gemakkelijker te laten verlopen kun je vinden op bv.com-kolven.

Je kunt overigens altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk; de VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten).  Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Heel veel sterkte en beterschap!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Ik heb 3 maanden mét tepelhoedjes gevoed. Zónder problemen! Het kan dus zeker wel!
Je moet het alleen goed in de gaten houden.
Mijn zoontje kon de tepel niet pakken (ik heb vlakke, echt hele vlakke tepels) hij was net 37 weken en had ook nog niet genoeg kracht. ik heb 7 weken lang hem elke dag een paar keer aan proberen te leggen zonder tepelhoedje (als oefening) met deskundige hulp, maar hij pakte hem niet!
Achteraf bleek zijn tongetje ook een grote boosdoender: dat zat vast!
Ik had het meteen na de geboorte al gesignaleerd en de VK en kraamhulp én huisarts op gewezen. Maar zei wuifden alle zorgen weg met: valt wel mee, en we wachten tot hij gaat praten, als dat problemen geeft dan knippen we het door.
Toen ben ik zelf na 10 weken naar de huisarts gegaan en heb gewoon geeist dat ik naar een KNOarts doorverwezen werd, waarom ' wachten' op problemen en het niet proberen te voorkomen???? Met 12 weken is hij doorgeknipt.
Dus, als er een tweede komt, en ik zie dat het tongetje weer vast zit: hup! door laten knippen, het liefst diezelfde week!
 
Hoi Moniek,



Omdat ik ook zo gerommeld heb met de borstvoeding (maar nu gaat alles zonder problemen) hier even een reactie op jouw oproep.

Ook ik had in het begin erg veel last van tepelkloven. Op aanraden van
de kraamhulp ben ik toen gaan voeden met tepelhoedjes. Dat ging op zich
harststikke goed, maar ik had zoveel melk dat mijn kleine meid mijn
borsten nooit goed leeg kon drinken. Daarbij kwam dat ik de verkeerde tepelhoedjes
had gebruikt. Je schijnt twee soorten   te hebben: de gewone, grote
tepelhoedjes van Avent. Deze kun je overal kopen. Maar Medela heeft
tepelhoedjes die een stuk kleiner zijn en (bij mij in ieder geval) veel
beter om je tepel passen.   Als ik deze direct was gaan gebruiken
had ik me twee borstontstekingen kunnen besparen!

Ik wil maar zeggen: let even op welke voor jou het beste is! In
Amsterdam heb ik ze kunnen kopen bij de geboortewinkel, waarschijnlijk
moet je even zoeken naar een verkooppunt.

Voor mij waren de tepelhoedjes echt DE oplossing en inmiddels voed ik op de gewone manier en verloopt alles vlekkeloos.

Ik weet inmiddels (en jij ook) dat borstvoeding een kwestie van
doorzetten is.   Het koste mij   ook veel moeite om gemotiveerd
te blijven, maar ik ben zooo blij dat ik heb doorgezet. Ik heb eens
ergens gelezen dat de meeste vrouwen   4 tot 6 weken nodig hebben
voordat de borstvoeding vlekkeloos verloopt. Met dat idee in mijn hoofd
('Ik ga in ieder geval de 6 weken volmaken!' ) heb ik kunnen volhouden.
En zie, mijn kleine meid is nu 5 weken en het gaat geweldig goed.
Misschien kun jij je ook hieraan vasthouden? Het is echt de moeite
waard!

Sterkte, Sandra

 
Hoi Moniek,
Gefeliciteerd met je zoontje!!!! Jammer dat je zoveel problemen hebt met de voeding, dat moet juist leuk zijn toch?! De meeste tips heb je denk ik wel gehad, dat blaartje had mijn dochter ook maar ze had er geen last van anders zou ik er inderdaad even naar laten kijken.
Voor tepelkloven kan je bepanthen kopen. Dat werkt echt supergoed. Zodra mijn tepels gevoelig worden begin ik met smeren en ik heb er gelijk geen last meer van. Ik heb alleen in de kraamweek een beetje kloofjes gehad dus ik mag ook wel van geluk spreken. Bepanthen kan je in ieder geval bij de etos en de apotheek kopen. Het is niet duur en werkt ook super tegen luieruitslag en dergelijke.
Ik hoop dat het gauw beter met je gaat en je kan gaan genieten van het voeden want het kan zo leuk zijn!!!
Sterkte,
Mar
 
Terug
Bovenaan