Borstvoeding kolven?

<p style="text-align: left;">Na mijn bevalling hebben ze de placenta operatief moeten verwijderen. Hierdoor ben ik 3 liter bloed verloren. Mijn dochter is nu 2 weken oud en mijn energie is erg laag. Onze kraamhulp kwam met het idee om borstvoeding te kolven zodat het voeden minder energie zou kosten. </p><p>Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil graag borstvoeding blijven geven maar nu kost het me echt te veel energie die ik niet heb. </p>

Kolven kost op zich geen energie. Je hoeft je niet druk te maken of de kolf goed 'aanhapt' zeg maar en het kan de taak van voeden ook overgedragen worden aan andere zoals je partner. Kan je met je partner afspreken dat hij in de nacht en avond de fles geeft zodat jij kan doorslapen voor je energie.
Ik kolf namelijk omdat me dochter spruw heeft en strx weer moet gaan werken. De kolfsessie vind ik best ontspannend omdat het toch een halfuurtje voor mezelf is. Maak een kopje thee, misschien nog een snack erbij en kolven maar terwijl ik naar tv of video's aan et kijken ben.
Groetjes xx

Volgens mij zijn de ervaringen heel wisselend. Ik vond het altijd lastig dat je een half uur gebonden bent en je baby dan natuurlijk net begint te huilen.daarnaast is het natuurlijk minder romantisch dan live borstvoeding geven, maar misschien ben je daar niet zo gevoelig voor. Ik denk zeker dat het wel kan helpen om je productie/energie te verbeteren, waarna je over een paar dagen misschien wel weer volledig aan de borst kan geven. Tenzij je het prettiger blijkt te vinden om afgekolfde melk te geven natuurlijk, dan zou ik dat vooral blijven doen.
Ik zou wel aanraden om scherp in de gaten te houden waar je je grenzen legt wat betreft borstvoeding: zou je het wel prima vinden om (alles) te kolven? of stel een maximum aantal keren kolven per etmaal in. Onder invloed van hormonen en borstvoedingspropaganda is het vaak moeilijk om te stoppen (ik heb een jaar borstvoeding gegeven met tepelkloven, borstontstekingen, oververmoeidheid en depressiviteit als gevolg en weet nu dat je echt moet oppassen dat je niet koste wat het kost borstvoeding blijft geven). En je hebt het helaas nou eenmaal zwaar te verduren gehad met je bevalling.
Heel veel succes met welk pad je ook wenst te bewandelen

Volgens mij zijn de ervaringen heel wisselend. Ik vond het altijd lastig dat je een half uur gebonden bent en je baby dan natuurlijk net begint te huilen.daarnaast is het natuurlijk minder romantisch dan live borstvoeding geven, maar misschien ben je daar niet zo gevoelig voor. Ik denk zeker dat het wel kan helpen om je productie/energie te verbeteren, waarna je over een paar dagen misschien wel weer volledig aan de borst kan geven. Tenzij je het prettiger blijkt te vinden om afgekolfde melk te geven natuurlijk, dan zou ik dat vooral blijven doen.
Ik zou wel aanraden om scherp in de gaten te houden waar je je grenzen legt wat betreft borstvoeding: zou je het wel prima vinden om (alles) te kolven? of stel een maximum aantal keren kolven per etmaal in. Onder invloed van hormonen en borstvoedingspropaganda is het vaak moeilijk om te stoppen (ik heb een jaar borstvoeding gegeven met tepelkloven, borstontstekingen, oververmoeidheid en depressiviteit als gevolg en weet nu dat je echt moet oppassen dat je niet koste wat het kost borstvoeding blijft geven). En je hebt het helaas nou eenmaal zwaar te verduren gehad met je bevalling.
Heel veel succes met welk pad je ook wenst te bewandelen

Met 21 weken fulltime kolven kan ik wel zeggen dat het vrij intensief is geweest. Zou ik het weer overdoen? Jazeker!
Samenwerking met je partner is heel belangrijk, want het is niet alleen het aftappen wat tijd kost maar de hele rompslomp er omheen. Als je genoeg productie hebt is dit zeer zeker de moeite waard. Maar met 80cc per keer zou ik het snel opgegeven hebben. 
Soms huilde mijn dochter ook precies tijdens mijn kolfsessie. Jammer dan dacht ik. Zo heb ik meteen geleerd wanneer ze huilde en waarom. dwz dat ze met in slaap vallen echt de boel bij elkaar brult. En er zitten ook zeker voordelen aan, zoals een momentje voor jezelf. Terugfluit moment, want je kan dan even niks. Heerlijk!
Straks als je eerste consult bij CB heb gehad en je ziet dat je baby daar heel goed op doet dan motiveert je dit echt om het voort te zetten.  
Succes!

Terug
Bovenaan