borstvoeding kolven

Hoi,

Mijn dochtertje van inmiddels 5 weken oud weigert al vanaf het begin om aan de borst te drinken. Om deze reden kolf ik ongeveer 5 keer per dag en krijgt ze de borstvoeding per fles. Ik vind het erg belangrijk dat ze borstvoeding krijgt, omdat mijn man nogal veel last heeft van eczeem en hooikoorts (antistoffen en dan hopen dat zij hier geen last van krijgt). Dat kolven is echter nogal zeer vermoeiend (voeden en daarna kolven en dan heb ik een uurtje voor iets anders en dan weer voeden etc.) en ik weet dan ook niet hoe lang ik dit nog vol ga houden. Om deze reden proberen we haar toch aan de borst te krijgen m.b.v. een tepelhoedje, maar dit lukt nog niet zo heel erg goed. Dochterlief wordt nijdig, zet het op een schreeuwen, zuigt er aan, laat weer los, schreeuwen, zuigen, etc.
Zijn er meer mensen met dit probleem en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?
Verder zou ik graag willen weten hoe bij regeldagen de samenstelling van mijn borstvoeding zou kunnen veranderen in wat mijn dochter nodig heeft i.v.m. het kolven. Wellicht weet iemand ook hoe dit werkt.
Op dit moment krijgt ze per voeding 125 ml. borstvoeding.
Groetjes, Susan.
 
Hoi Susan,
dit had ik ook met mn zoontje van af de geboorte,hij wilde niet aan de borst alleen fles dus ik moest ook kolfen en dan in de fles en dan geven(echt vermoeind)vond ik.Na een paar weken vechten en veel proberen aan de borst lukkte het eindelijk nu pakt hij de borst zonder problemen.mn advies is dat je geduld moet hebben,ze zijn jong en ze moeten nog leren(wij ook).
Bij regeldagen willen baby's meer drinken(elk uur)ze hebben gewoon honger en willen meer dus geef gewoon de borst en als ze krampjes heeft dan moet je niet meteen de bort bieden want het wordt alleen maar erger.
groetjes en veel succes
laat ons weten hoe het nu met jou dochtertje gaat.
 
Hoi Susan,

Super dat je alle borstvoeding afkolft voor je zoontje! Het is inderdaad een hoop werk maar het is het wel dubbel en dwars waard. Ik heb zelf ook de eerste 5 weken gekolfd voor mijn oudste, die 8 weken te vroeg geboren is. Gelukkig had zij geen moeite met de combinatie borst/fles en ging ze na thuiskomst volledig aan de borst.

Wat vaak wordt geadviseerd bij borstweigerende kleine baby's is veel huidcontact (met ontbloot bovenlijf samen op bed, samen in bad). Je kan regelmatig proberen je dochtertje aan te leggen, maar maak er geen halszaak van. Door haar veel in de buurt van je borst te hebben zonder haar onder druk te zetten, kan ze zelf het moment kiezen waarop ze toe wil happen ;-) Uit de praktijk blijkt dat veel baby's dat dan uit eigen beweging doen.

Het is mogelijk dat je dochtertje door het flesdrinken tepel-speenverwarring heeft en dus niet meer weet hoe ze aan de borst moet drinken. Het is dus geen kwestie van niet willen maar van niet snappen ;-) Dit betekent dat je haar ook even de tijd moet geven om het te leren en te oefenen. Dit oefenen kun je ook doen op momenten dat ze geen honger heeft, dan heeft ze waarschijnlijk meer geduld.

Op http://www.borstvoeding.com/abon/nietaandeborst.html en http://www.borstvoeding.com/abon/staking-schema.html vind je heel veel informatie.

Het belangrijkste is, denk ik:

- geduld hebben
- vertrouwen hebben dat het op een dag (waarschijnlijk onverwacht!) gaat lukken
- hulp inroepen van een deskundige.

Die hulp kun je vinden bij een borstvoedingsorganisatie of lactatiekundige. Soms kan het cb je (gratis) doorverwijzen naar een lactatiekundige. Meer info vind je op www.borstvoeding.nl

Groetjes en succes!
Pauline
 
Haiik heb dat probleem gelukkig niet, maar ik heb weleens van iemand gehoord (ik vond het nogal zielig eigenlijk, maar wie weet werkt het...) dat ze gewoon telkens aanlegde als de baby ging huilen, en als ze dan niet uit de borst wou drinken, dan niet, maar ze kreeg ook geen flesje dan of afgekolfde... ze zei dat bij haar na een dag de baby ging drinken. Weet alleen niet of het verstandig is je kindje zo uit te hongeren... lijkt me niet. In ieder geval succes
 
Ja het komt me erg bekend voor. Ik heb mijn zoon nu bijna 4 maanden ook 3 maanden borstvoeding gegeven via de fles. Ik heb dus ook 3 maanden gekolfd. Ja ook ik vond het vermoeiend en zo maar heb het wel door gezet. Omdat de erste week zo'n strijd is geweest hem aan de borst te krijgen was ik het ook helemaal zat. Heb dan ook geen pogingen meer gedaan hem welk aan de borst te krijgen. Ja dit is een keus die je maakt. Ik had wel enorm veel melk, dus ik hoefde niet te kolven om te kunnen voeden. Ik had altijd een voorraad. Ook heb ik erg veel voeding in de vriezer gemaakt, zodat ik op het laatst minder kon gaan kolven en gewoon melk uit de vriezer erbij geven. Inmiddels zijn we helemaal over op flesvoeding omdat ik het niet meer volhield. Maar vind het van mezelf goed dat ik het drie maanden gedaan heb en dat mijn zoon toch die maanden borstvoeding heeft gehad. Nou veel succes ermee.

groeten Cindy
 
Hoi,
Ik heb tot afgelopen week ook borstvoeding gegeven aan mijn dochter van 4.5 maanden. De laatste weken was ook steeds een strijd omdat ze ivm met mijn werk overdag de fles kreeg en alleen 's avonds nog borstvoeding. Uit de fles drinken kostte haar niet zoveel energie als drinken van de borst. Bij lukte het wel als ze sliep; ik haalde haar dan voorzichtig uit bed en zorgde ervoor dat ze niet helemaal wakker werd, maar bood meteen de borst aan waardoor ze al drinkend rusig kon verder soezen. als ze klaarwakker was lukte het ook niet. Ik heb echt alle trucjes voor mijn gevoel wel uit de kast gehaald. Heb je wel eens van cinababy druppels gehoord? Die heb ik ook destijds gebruikt om haar op de fopspeen te leren laten zuigen. Ik druppelde dan wat in haar mondje waardoor ze ging 'smakken', meteen de speen er achteraan en mevrouw begon zowaar te tutten. dit heb ik ook met borstvoeding gedaan; dus eerst wat druppeltjes in haar mond (cinababy smaakt vrij zoet) en dan meteen de borst erachter aan. Of je geeft eerst een half flesje zodat de eerste honger over is en probeert dan nog eens de borst te geven.
Blijf hoop houden, want elke dag met borstvoeding is er weer één.

 
Hoi Allemaal,
Ontzettend bedankt voor jullie tips, ik heb er zeker veel aan. Ik blijf het gewoon proberen en ben ergens wel blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik blijf het gewoon proberen en zal nog laten weten of het lukt.
Groetjes, Susan.
 
Terug
Bovenaan