Borstvoeding / kunstvoeding of combi?

<p>Hi allemaal, </p><p> </p><p>Momenteel ben ik 25 weken zwanger van ons eerste kindje en druk bezig met de voorbereidingen. Echter is er 1 onderwerp waar ik over blijf twijfelen: voeding. </p><p>Ik zou graag borstvoeding geven. In ieder geval de eerste weken, tot ik weer ga werken. Echter weet ik dat ik heel erg ben van het praktische, waardoor mijn vriend zich afvraagt of ik het geven van borstvoeding wel consequent vol ga houden. Daarbij wil mijn vriend ook graag ons kind kunnen voeden (met de fles dus). Ook ben ik in de zomer uitgerekend en als alles goed gaat zou ik het ook leuk vinden met de baby op pad te gaan. Ik zie mezelf niet op een terrasje borstvoeding geven. Niet omdat er iets mis mee is of ik preuts ben, maar ik zie mezelf dat niet doen. </p><p> </p><p>Nu vroeg ik me af of er meer moeders zijn met deze twijfels. Hoe hebben jullie het opgelost? Toch voor praktisch gaan en flesvoeding? Of toch borstvoeding en kijken hoe dit gaat? Of wat mijn verloskundige aangaf, de eerste 2 weken borstvoeding en daarna wellicht in sommige gevallen een combi tussen bv en kv.</p><p> </p><p style="text-align: left;">Ik hoor het graag! </p>
 
In eerste instantie hadden wij gekozen voor bv. Door verdrietige omstandigheden kwam dat niet op gang. Dus zijn we overgestapt op kv. Voor ons is dat een heel goede keuze geweest. Ik ben nogal onzeker en nu weet ik precies wat hij binnenkrijgt. Daarnaast vind ik het ook heerlijk dat ik niet meer de tijd kwijt ben aan kolven e.d. (heb ik ook nog geprobeerd) en dat mijn man het ook kan doen. Zeker de eerste weken was het fijn dat hij smorgens onze zoon mee naar beneden nam om zn flesje te geven en dat ik nog een poosje kon slapen. Ik voel me nu een stuk vrijer. 
Als we nog een kindje mogen krijgen, denk ik dat ik de eerste week bv hoop te geven weer. Puur voor de antistoffen e.d. en daarna weer overga op kv.
Maar  jij moet doen waar jij je goed bij voelt! 
 
Ik vind het super om BV te geven. Juist ook voor het praktische. Overal heb je je voeding bij je, precies op temperatuur. Je kan afkolven en voorraadje maken vriezer zodat je vriend okk fles kan geven enne, jij lekker een avondje weg bijvoorbeeld! Al zou ik adviseren de eerste 3/4 weken geen flesje te geven want de baby moet echt de borst kunnen drinken zodat geen tepelverwarrinf ontstaat. Nu ben ik heel makkelijk en ik sleep m’n meisje overal mee naar toe en met een doek geef ik haar overal voeding. Maar als ze beetje een jammerdag heeft, hup borst erin en ze is weer ok. En voor de hechting met je kindje is het ook heel fijn. Ik ga echt 6 maanden geven zodat ze echt alles binnen gaat krijgen maar dat is ieder voor zich. Iedere week is er 1. Tuurlijk worden baby’s groot en gezond van KV maar BV is gewoon beter. En het is echt jouw momentje met je kind. En als je lekker voorraad aan kan maken dan kan je vriend ook de fles geven. Voor de nachten ook wel eens fijn. 
fijne zwangerschap nog! 
 
Ik geef ook borstvoeding. Wilde het in eerste instantie doen tot ik ging werken maar bevalt zo goed dat ik het nu bijna 6 maanden geef. Ik vind bv juist praktisch zoals hierboven ook al aangegeven wordt. Qua voeden op terras, die twijfels had ik ook van te voren maar uiteindelijk boeit het me helemaal niets en geef ik gewoon bv in het openbaar (ligt wel beetje aan de plek uiteraard). In het begin zit je ook echt niet een hele dag op het terras dus met een beetje plannen kom je ook een heel end.
Ik zou gewoon je hart volgen. Als je het graag wilt zou ik het proberen, stoppen kan altijd. Net als geven in het openbaar, je merkt snel genoeg of het wat voor je is. En voor je vriend kun je afkolven zodat hij ook kan geven, sowieso goed om te laten wennen aan fles (als de baby eenmaal goed drinkt aan de borst).
En als je uiteindelijk toch liever kv geeft is dat toch ook prima? Combi hoor ik inderdaad ook wel eens, kan allemaal volgens mij.
Succes!
 
Hoi,
Ik heb 10 weken bv gegeven aan onze dochter.
Moet zeggen dat ik het heel zwaar vond, toen ik er mee stopte werd ik ook meer mens. Buiten dit ben ik wel heel blij dat ik het gedaan heb en ga het bij een volgende ook zeker weer doen.
Ik weet nu dat ik ze wel lekker een fopspeen geef en als ik weg ben dat ik dan desnoods een keer kv geef.
Ik ervaarde het als zwaar omdat ik het mezelf wel heel moeilijk maakte.
Mijn mening is dat bv geven echt een investering is. Het duurt even voordat je door hebt hoe het moet en dan nog kun je twijfelen. De voeding komt echt op jou aan en geloof me, je kleintje wil echt zon 10-12 keer per dag drinken. Dit heb je met kv natuurlijk ook maar dan kun je wel een verdeling maken in wie de voeding doet.
Wij zijn met 2 weken gaan kolven zodat mijn man ook een fles kon geven, daar heb je niet perse kv voor nodig.
Wat ik het grootste voordeel vind aan kv is dat je tijdens je kraamweek in de ochtend of middag lekker 4/5 uur slaap kunt pakken en iemand anders lekker kan knuffelen en de fles kan geven.
Een voorraad aanmaken is in het begin moeilijk hoor. Als jij veel gaat kolven dan ga je al meteen voor overproductie zorgen. Hier word je zelf maar je kleine vooral niet blij van.
Ga voor jezelf de afwegingen na, eventueel nog een cursus over bv geven. Dat vond ik erg fijn.
Geniet vooral nog lekker van je zwangerschap en maak desnoods de keus wanneer de kleine geboren is :)
 
Dank voor al jullie berichten. Ik denk dat ik het met de geboorte gewoon aan ga kijken. In eerste instantie bv ga geven en kijken hoe het verloopt. Eventueel later kolven of combi met kv, of als het echt niet fijn gaat helemaal kv. 
 
Ha, gewoon tzt gaan kijken. Bv wel echt het beste! Bij mij aan de borst niet gelukt, onze dochter is nu ruim 6 maanden en ik kolf tot nu toe bijna alles vanaf het begin! Inmiddels krijgt ze wel kv erbij, maar nog zeker 3 van de 5 flessen bv. Ja, het vraagt wat. Maar ik ben ook van mening dat je er soms wat voor over moet hebben, dus als je het graag wilt boor dan die kracht aan in jezelf ??. De antistoffen zitten niet alleen in de melk van de eerste week, maar continu in de bv. En bv heeft zoveel nog extra te bieden dan kv. Ook bijv. richting de darmen.
Met kolven hoef je dat echt niet 10x per dag te doen. Ik had zelf geen megaoverproductie (viel dus mee), mijn man kon ook regelmatig voeden, je ziet net als bij kv wat je kindje binnenkrijgt en dat geeft ook een stukje rust en ritme. Wel ben je per keer steeds een kwartiertje kwijt en moet je de kolfspullen na afloop omspoelen, regelmatig schoonmaken en afentoe even uitkoken. Dus het kost je wel extra tijd en soms moet je het ook goed plannen als je de deur uitgaat. En erna of ervoor moet je ook nog daadwerkelijk je kind voeden (maar kan evt ook je man tegelijkertijd doen, dat jij zit te kolven en hij de fles geeft. Deden wij vaak 's avonds met een mooie serie erop).
Iig, als je echt principieel wil dat je kind de bv krijgt, dan gaat het kolven lukken. Ik heb ook wel dips gehad, dat ik dacht pfffff (heb nog 2 kids). Maar het geeft nog steeds veel voldoening..Ik wilde eerst tot de zes maanden gaan, maar nu ga ik nog even door tot iig 7 maanden en kijk dan weer verder. Maar misschien loopt het aan de borst zelf straks ook gewoon bij jou als een tierelier! 
Veel succes straks! ?
 
Terug
Bovenaan