Borstvoeding lijkt terug te lopen, tips gevraagd!

Beste moeders,
mijn dochter is nu 4 maanden oud, en ze krijgt nog volledige borstvoeding. Nu heb ik het idee dat de productie wat aan het terug lopen is. Sowieso blijft sinds een week of 2 - 3 links wat achter bij rechts.
Ik ben gewend om een borst per voeding te geven, bij de laatste voeding was ik al gewend om wel beide borsten te geven, omdat ze anders niet genoeg leek te hebben. M'n meisje zit nu aan 4 a 5 voedingen per etmaal.

Hebben jullie tips om de productie weer een beetje op te krikken? Ik probeer al veel te drinken (3 liter per dag) en genoeg en gezond te eten. Wat kan kolven hier voor rol in spelen?

Alvast reuze bedankt!

groetjes
Mandarijn

Hoi,
het klinkt mij in de oren alsof je kindje toe is aan een paar flinke regeldagen.
Vier a vijf voedingen per etmaal bij vier maanden is echt weinig!
En dan is 1 borst per keer ook nog eens daarboven op wel wat weinig.

Ik zou proberen om op zes a zeven voedingen per etmaal uit te komen. En dan een volle borst aanbieden, en dan de andere als toetje. Ik weet niet of je kindje een snelle drinker is?
Maar wat je aan kan houden is tien minuten ene kant en dan vijf minuten andere kant.

Geef je ook nachtvoedingen? want als je dat niet doet, en bijvoorbeeld een speentje geeft ipv de borst, dan loopt je voeding ook snel terug.
Als je vier a vijf voedingen blijft geven, dan loopt je voeding zodanig terug dat je kindje met vijf a zes maand niet meer genoeg heeft aan je melk.

Klinkt misschien allemaal heel stellig enzo, maar bedoel het niet zo. Het valt me gewoon op dat je weinig voedingen geeft.
En ik lees in je berichtje de wens om je voeding op te krikken.
Vandaar, mijn tips zijn vaker aanleggen en twee kanten aanbieden!

Kolven helpt niet echt, je kindje kan toch aan de borst? waarom zou je dan kolven, ik persoonlijk voed liever live dan dat ik moet kolven ;-)

Je kindje krijgt er in korte tijd meer uit dan welke kolf dat ook zou kunnen.

Veel succes! en veel voedplezier ;-)
(ben bijna bevallen en dan mag ik weer, hiep hiep!)

Hoi. Volgens mij zat ik toen mijn zoontje 4 maanden was op 5 dagvoedingen en dan nog een nachtvoeding.. En ik moet zeggen dat hij naar mijn idee altijd genoeg had..
Maar als je het gevoel hebt dat het terugloopt, dan moet je hem/haar misschien even wat vaker aanleggen, zodat de produktie weer wat meer wordt..
Mijn zoontje dronk over het algemeen 1 borst per keer, en soms nog een "toetje" bij de andere, maar ik was in het totaal zeker 30 tot 35 minuten aan het voeden. hij deed het gewoon erg op zijn gemak. Nu is ie ondertussen ruim 7 maanden en krijgt ie alleen nog 's morgens, 's avonds en 's nachts bv en hij drinkt nu wel veel sneller..
Gr, Anne-Marie

Bedankt dat jullie hebben gereageerd!
Ik heb vanaf het begin "tot op zekere hoogte op verzoek" gevoed. M'n kleine meid heeft het eigenlijk zelf geregeld dat er steeds een voeding afging. Zo bedacht ze zelf om opeens niet meer om 23 uur wakker te worden voor een voeding, maar de klok (bijna) rond te slapen. Ik merk eigenlijk sindsdien dat de BV minder lijkt te worden.
Ook doe ik vanaf het begin 1 borst per keer, tenzij dat niet genoeg is.
Rechts lijkt eigenlijk niet zo'n probleem, ik kolfde vorige week nog 240 cc in één keer (dat vond ik ook wel bizar veel), maar links blijft achter. Herkennen jullie dat ook?

Ik ga denk ik proberen om elke dag minimaal 5 voedingen te doen. Dan moet ik haar maar af en toe wakker maken, gelukkig slaapt ze makkelijk weer in als ik dat doe.

Nogmaals bedankt voor de tips, ik houd me aanbevolen voor nog meer advies!

groet
Mandarijn

Hoi mandarijn,

wat vervelend dat het allemaal wat terug aan het lopen is. Dat klinkt ook wel een beetje als de viermaandendip.

Ik heb wel een advies voor je: neem een borstvoedingsdag. Trek de stekker van de deurbel en de telefoon eruit, kruip lekker in bed met je kleintje, leg je kleintje bij elke kik aan en laat je man je lekker van eten en drinken voorzien. op die manier rust je goed uit (is altijd goed voor je productie) en kan je er weer tegen aan!!!

Je kan ook eens kijkne op www.borstvoedingsforum.nl! Daar staan heel veel goede adviezen op en als je daar een berichtje plaatst krijg je veel reacties, ook van vrijwilligers van  LLL of vbn!!!

Groetjes van marloes

Hoi Marloes,
fijn dat je gereageerd hebt! Ik heb ook uitgebreid gesnuffeld op borstvoeding.nl, daar heb ik inderdaad allerlei tips gevonden.
Grappig vind ik om te lezen hoe verschillend iedereen het doet. Ik ben er inmiddels wel achter dat het 't belangrijkste is dat je je er zelf goed bij voelt!

Ik heb inmiddels 't idee dat 't een beetje schommelt. M'n lijf reageert wel snel op een keertje extra aanleggen, dus dat doe ik dan maar een paar dagen! Dan gaat het vast goedkomen, dat hoop ik maar, want ik wil graag nog een paar maanden doorgaan met de BV. Zeker nu ik zie dat ik zelf behoorlijk ziek ben, en m'n kleintje nergens last van heeft!

groetjes
Mandarijn

Hoi,

Ik geef mijn zoontje (9 maanden) ook nog borstvoeding. Hij krijgt inmiddels natuurlijk ook al fruithapjes en een boterhammetje en avondeten, maar dus ook nog wel moedermelk. Rond de vier maanden liep het bij mij ook wat terug, misschien inderdaad die 'viermaanden dip', en ik heb ook vrij snel een 'stief'borst gekregen, zoals een vriendin van me het noemt. De linkerborst geeft gewoon minder toevallig. Ik zou absoluut beide borsten aanbieden bij elke voeding, dat schijnt beter te zijn voor een wat meer gelijkmatige productie en blijvende stimulans voor beide borsten. Mochten twee borsten echt teveel zijn voor de kleine, kolf dan de andere borst wat af. Mij is geadviseerd om borsten om en om als eerste aan te bieden. Op die manier is het hongerige kleintje altijd even 'hard' aan het drinken bij elke borst. Ik zou ook echt rond 23:00 's avonds nog een voeding geven, ookal wordt er niet echt om gevraagd. En dan ook beide borsten aanbieden dus, ookal is het maar een beetje (en anders dus de rest afkolven).

Groetjes, Sara

Hoi

Ik heb dit bij mijn dochter ook gehad.
Zelf maalde ze nergens om,maar ze kwam ook niet genoeg aan in gewicht.
Ik ben toen ook vaker gaan aanleggen.
Twee weken lang heb ik haar gevoed als ze haar bed uit kwam en voordat ze er weer in ging.Gewoon 1 borst per keer,dat was ze ook gewend.Maar ze dronk wel elke keer goed.Na deze twee weken ben ik weer langzaan aan in haar eigen ritme gaan voeden maar dan wel twee borsten per keer. Hierdoor kwam ze ook weer in gewicht aan en ging het weer helemaal goed.

Hopelijk heb je wat aan mijn arvaring .

Groetjes Jessica

Terug
Bovenaan