Borstvoeding lijkt terug te lopen. Tips gevraagd!

A

Anoniem

Guest
Beste moeders,
mijn dochter is nu 4 maanden oud, en ze krijgt nog volledige borstvoeding. Nu heb ik het idee dat de productie wat aan het terug lopen is. Sowieso blijft sinds een week of 2 - 3 links wat achter bij rechts.
Ik ben gewend om een borst per voeding te geven, bij de laatste voeding was ik al gewend om wel beide borsten te geven, omdat ze anders niet genoeg leek te hebben. M'n meisje zit nu aan 4 a 5 voedingen per etmaal.

Hebben jullie tips om de productie weer een beetje op te krikken? Ik probeer al veel te drinken (3 liter per dag) en genoeg en gezond te eten. Wat kan kolven hier voor rol in spelen?

Alvast reuze bedankt!

groetjes
Mandarijn

zet je vraag even op het borstvoedingforum. daar kunnen ze je vast verder helpen. ik zelf geef nu 8,5 week BV en kan je dus geen tips geven mbt wat te doen.

ik denk wel dat je door kolven juist wel de productie op gang houdt.

Door te kolven houd je je bv op gang. je kunt kolven gelijk nadat je kindje heeft gedronken zo stimuleer je je borsten om meer aan te maken. Ook al zul je de eerste keren weinig kolven.

Verder zou ik je dochter beide borsten geven. Eerst ene kant dan andere kant. 2 borsten produceren meer als 1.

Klinkt als de bekende 4maanden dip! Ik heb dat bij mijn zoontje ook gehad: een weekje een keertje overdag tussendoor kolven om de voeding op te krikken en toen was het weer goed!

Succes, Juul

Hoi!

Ik denk dat het goed is om je dochter een paar dagen wat vaker aan te leggen, om de productie weer te verhogen. Kolven kan ook, maar als zij zelf drinkt, haalt ze er meer melk uit dan met een kolf en hoe leger je borsten zijn, hoe meer melk er weer wordt aangemaakt. Mocht dit niet voldoende werken, dan kun je overwegen om ook 's nachts een keer te kolven, dan maak je nl het hormoon aan dat de borstvoeding stimuleert.

Succes!

Na de voeding de andere borst kolven
of bel cb als je er onzeker over bent
of kijk op borstvoeding.nl

Hoi Mandarijn,

Bij mij was de bv ook teruggelopen aangezien ik een flinke griep had gekregen en hierdoor geen energie meer had. Het advies van het cb was dat ik om de  3 uur ging aanleggen en uit beide borsten laten drinken (ik gaf tot nu toe ook altijd 1 borst per keer). Nu weet ik natuurlijk niet wat bij jou de oorzaak is... maar waar ik ook veel aan had was http://www.borstvoedingsforum.nl  hier kun je je vragen mbt bv kwijt. Lactatie deskundigen geven ook antwoord op je vragen.

Ook heb ik ergens op een site gelezen wat je kunt eten om de bv te stimuleren, maar ik weet niet meer waar dat was. Wel stond er dat o.a. ananas en cashewnoten stimulerend werken.

Ik had hier ook de vraag gesteld of je bv kan stimuleren. Het antw van een lactatiedeskundige was:

Over de bv. Bv geven werkt volgens het vraag en aanbod principe: hoe meer melk er gevraagd wordt, hoe meer en hoe sneller er melk gemaakt wordt.
Wat de andere posters al schreven: meer aanleggen is heel belangrijk. Probeer eens een paar dagen om de twee uur aan te leggen. Mocht ze diep slapen, dan na 3 uur echt pakken, dan voed je gewoon als ze wakker wordt en nog een keer als ze slaap krijgt. Geeft niks als er minder dan 2 uur tussen zit.
Laat verder de minutenregel los. Leg je kindje aan en laat drinken zolang ze wil of tot ze niet meer doordrinkt, dan wissel je van borst. Heeft ze daarna niet genoeg, dan geef je borst een weer enz.

Wat je zelf moet eten. Eigenlijk gewoon genoeg en gezond. Eet als je trek hebt, kies voor iets gezonds. Je hoeft niet extreem veel te drinken. Je kunt aan je urine zien of je genoeg drinkt. Is die kleurloos en vrijwel geurloos dan is het goed.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

ps. ons kindje is nu ook 4 mnd.

succes en groeten, Sylvia

Hoi Mandarijn,

er zijn inderdaad een aantal dingen die je kunt doen:

- borsten volledig leegkolven een uur  na elke voeding (je hebt dan na 2 uur weer volle borsten zodat je kleintje weer genoeg heeft ;o)
- baby aan beide borsten laten drinken

- stimulerende voedingsmiddelen:  
 * anijs (bijv anijsblokjes in warme melk, sterremuntthee (heeft steranijs))
 * venkelthee
 * VSM borstvoedingssiroop
 * ananas en cashewnoten

verdere tips kun je op de verschillende sites vinden die al genoemd zijn. Je vind ook een en ander aan sites op http://borstvoeding.startpagina.nl/

Succes!
Esther

Terug
Bovenaan