Borstvoeding loopt niet

<p>Hi!</p><p>Heb even jullie advies/mening nodig:) Ik heb een kleintje van 4 maanden en geef borstvoeding. Maar ik heb het idee dat het niet echt lekker loopt. Kleine groeit goed (+1 lijntje bij het cb) daar ligt het niet aan. Maar hij drinkt onrustig, toeschietreflex duurt heel lang of komt soms niet, kleine hapt vaak gefrustreerd af en aan en begint te protesteren tijdens het drinken, veel boertjes, veel lucht en dus buikpijn. Als ik kolf krijg ik er bijna niks uit (met moeite 50ml per borst, bij mijn eerste was dit met gemak 200ml) en snachts wordt hij vaak wakker om te drinken, elke 1,5 a 2 uur, waardoor ik inmiddels ook niet meer helemaal lekker ga.</p><p>Nu zij mijn moeder, 'joh kap met die borstvoeding, geef dat kind een fles dan gaat het vast beter'. Maar ik vind het toch moeilijk om er zo makkelijk over te denken. Het liefst geef ik tot minimaal 6 maanden bv, en vind het een beetje moeilijk om het onderscheid te maken tussen kiezen voor de makkelijkste weg, of dat het voor beide beter zou zijn.</p><p>Wat denken jullie hiervan? En zou het een optie kunnen zijn om bv de avond voedingen met de fles te doen en overdag met de borst? Of werkt dat niet? </p>

Ben je al ongesteld geweest? Tijdens menstruatie kan het minder worden. Ook zie je het wel eens door stress, virusjes of door weer starten met werken. Heb je al geprobeerd om je kindje vaak aan te leggen, even een paar dagen flink clusteren, in bed blijven en wat meer slapen/rusten? Dat kan je melk een boost geven. 
Gaat het aanhappen en de drinktechniek wel goed? Je kan een lactatiekundige erbij halen.
Ik herken de gevoelens wel. Bij mij strandde het bij 3 maanden om andere reden. Maar ik vond het heel moeilijk om mijn ideaalbeeld op te geven. Werd mijn eigen borstvoedingsmaffia. Toch, toen ik eenmaal over was gaf het zo veel rust. Niet alleen bij mij, maar ook bij mijn baby. En dat laatste deed mij goed. 
Ik wil je niet de ene of de andere richting uit sturen. Dat is een keuze die alleen jij kan maken. Jij kent je situatie het beste. Ik wil alleen zeggen dat het niet het einde van de wereld is, en dat je lief voor jezelf mag zijn. De belangrijkste periode heb je al gedaan.

Niet opgeven, hoor!
Je kindje kan ook in een fase zitten waardoor hij vaker aan de borst wil. Heeft dan niet per se met honger te maken.

Je zou ook tussen de voedingen door een keer kunnen kolven, om je productie een boost te geven. Eveneens kritisch kijken naar je eigen voeding. Bepaalde voeding remt
productie.
Voor een professioneel advies zou je inderdaad een lactatiekundige kunnen benaderen.

Ik ben niet iemand die super vaak reageert, maar dit vind ik wel echt de moeite waard. Ik zit niet bij een maffia, maar geef zelf ondertussen 14 maanden borstvoeding. Bij de 4 maanden had ik ook een dip, ik maakte me hier erg veel zorgen over. Uiteindelijk de stap gemaakt om de lactie in te schakelen. Dit gaf mij veel rust en toen ging het ook echt weer beter.
Ik kan je niet precies vertellen wat het is, maar misschien helpt het om je kindje de borst te geven op een rustige plek en ik zou zeggen lekker op verzoek voeden. 
Misschien heb je wat aan de Facebook-pagina over borstvoeding. 
Hoop dat je je doel mag behalen !!

Ik ben in februari 2020 bevallen en in mei 2020 gestopt met bv. Onze dochter was duidelijk ontevreden en ik had niet meer genoeg, terwijl ik begon met overproductie. Uiteindelijk bleek ik niet veel later ongesteld te worden. Ik heb geen moment spijt gehad van de overstap naar kv. Bv is prima als het voor allebei leuk is. In jouw geval zou ik óf vaker aanleggen om je productie te verhogen óf overstappen op kv

Ik zou het zeker eens met de lactatiekundige bespreken. Ik kan via m'n kraamzorg bureau er gratis een bellen, misschien heeft de jouwe ook zo'n service?. Ben nu met een paar adviezen (4/5 dagen even 2 min afkolven voor aanvang en een paar dagen blokvoeden) weer goed op weg en het loopt weer fijn. Uiteraard alleen als het je wens is om door te gaan (want niks mis met overstappen), maar dat lees ik wel.

Terug
Bovenaan