Borstvoeding loopt terug..

<p>Sinds een ruime week ben ik opnieuw mama geworden van een dochter.</p><p>Ik wilde heel graag borstvoeding geven. Helaas verloopt dit niet zo goed. Mijn dochter blijkt een tekort tongriempje te hebben,  waardoor live voeden haar enorm veel moeite kost. Lang bezig en daarna nog niet verzadigd. En omdat de borstvoeding nog niet zo goed op gang kwam duurde het nog langer voordat ze 'klaar' was. Eigenlijk gewoon te moe om door te gaan (soms 45-60min bezig) ik ben daarom vrij snel begonnen met nakolven en fles nadien aanbieden en het aan de borst drinken korter maken. Dit ging veel beter. Echter was voor mijn dochter, en voor mij, het totale voedingsmoment te vermoeiend. Daarom besloten om tijdelijk, tot ze geholpen kan worden aan haar tongriempje, volledig te kolven en de fles te geven. Met behulp van neusspray,  borstvoedingsthee en nog andere tips van kraamzorg en lactatiekundige. Daarna kwam het zo goed op gang dat de stuwing enorm werd en ik in 1 kolfbeurt bijna 2 voedingen voor haar kolfde. Ik kolf mee met haar ritme, dus meteen na t flesje kolf ik. </p><p>Op advies lactactiekundige ben ik vanwege die stuwing en overproductie elke dag 1x mijn borsten gaan leeg kolven. Dat hielp voor de stuwing en overproductie. Maar nu is er een nieuw probleem.. sinds gister is mn productie enorm minder geworden. Ik moet nu 2x kolven voor 1 voeding. Erg intensief dus en ik snap niet goed hoe dit kan. Er is verder niks veranderd in die 2 dagen. Ik kolf iedere keer even lang. Gebruik nog steeds de neusspray en thee. Het ritme van mn dochter is niet echt veranderd.. </p><p>Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen? De motivatie om door te gaan is (vanwege verschillende redenen en vorige borstvoedingsperiode) een beetje aan t kwijtraken....</p><p> </p>
 
Hii! Wat vervelend zeg..
Misschien moet je lijf er even aan wennen dat het beepje niet meer aan de borst drinkt? 
 
 
Heb je al opnieuw contact gezocht met je lactatiekundige? Zij heeft ongetwijfeld het beste advies...
Het zal ongetwijfeld komen doordat je productie nog in de opstartfase zit, en dus "in de war" is van alle verschillende signalen die het de afgelopen dagen heeft gehad. Dit was nodig natuurlijk, dus in die zin niks aan te doen, maar hoe je dat het beste aanpakt...
 
Neem contact op met de lactatiekundige. Zij hebben hier veel verstand van en kunnen het beste inschatten wat er aan de hand is. 
En kijk ook eens op de Facebook 'borstvoedingsforum'. Je kan daar eventueel je vraag stellen en kijken of er mama's zijn die het herkennen. Misschien lucht dat wat op. 
Succes! Je doet het super mama! Dit is even wat minder maar komt ook weer goed! De eerste weken heb ik wel 4 keer gehad dat ik echt wilde stoppen maar ben heel blij dat ik nu nog borstvoeding kan geven. Zitten veel voordelen aan voor jou en je kleintje :)
Hopelijk wordt je meisje snel geholpen! Is het tongriempje uitgesteld ivm corona?
Groetjes 
 
Zoals boven gezegd, neem weer contact op met je lactatiekundige. 


Hoe vaak kolf je per dag? Kolf je wel ook 's nachts? Nu je kindje nog zo jong is moet je 10-12x per dag kolven waarvan zeker 1x 's nachts om je productie goed te houden. Dat is zwaar, heel knap dat je door wilt zetten. Je zult merken dat het echt makkelijker wordt, zeker als het tongriempje geknipt is. 
 
Sorry ik zie nu pas de berichten. 
@Dootje ik denk niet dat het is. Zolang heeft ze uiteindelijk niet aan de borst gedronken. Ik denk max 3 dagen, daarna over op kolven.
@Klijn en Rosem, contact met een lactatiekundige heb in inderdaad al. Haar adviezen volg ik ook braaf op. Maar het wisselt zo erg qua productie. Afgelopen dagen lukte het me wel weer om een volledige voeding te kolven. Maar sinds gister is het weer beduidend minder en moet ik 2x kolven voor 1 voeding. En waar het aan ligt geen idee.. er is dan niets veranderd. Misschien toch (onbewust) stress. 
En tongriempje verhelpen is idd vanwege corona een lange wachtlijst. Maar dinsdag eindelijk aan de beurt. 
@Dpl, ik kolf met mijn dochter haar ritme mee. In het begin was dat 8-10x op een dag. Nu drinkt ze ong nog 7-8x op een dag. Snachts kolfde ik ook. Maar dan komt er helemaal niets en in de ochtend maar een beetje. Dus die van snachts heb ik nu laten vallen en vervangen voor een flesje kunstvoeding. Ik vond het te vermoeiend/frustrerend on snachts te kolven 15-20 min 2x terwijl er echt niks komt. Dus na een week ben ik daar mee gestopt. Dat weet de lk ook.
 
 
 
Hoi, zeker niet leuk! Ik heb na de geboorte van mn zoontje 2x een lactatiekundige thuis gehad. Ik hoorde van haar dat kolven wel minder oplevert dan een baby zou drinken, dus misschien wennen je borsten aan een nieuw ritme? Tongriempje was net op de grens dus ben live gaan voeden. Zou idd borstvoedingthee blijven drinken, borsten masseren voor en na het kolven, kolven waar de baby niet bij is (de stress vwn o wordt weer zo wakker moet snel kolven was enorm bij mij toen ik kolfde). 
 
Terug
Bovenaan