Borstvoeding mama's

Hallo dames,

Mijn zoontje  over een paar daagjes 5 maandjes, hij krijgt bv en  heel af en toe een flesje kv omdat ik niet voldoende melk heb voor die dag.
Nou werd me aangeraden me starten met het fruit/groente hapje, (hij geeft ook duiddelijk aan dat hij er aan toe is)  
Omdat ik bv op verzoek geef, zou ik niet weten waneer en om hoe laat ik dan het beste het fruit/groentehapje kan geven?!
En hoe vaak komt jullie kleintje voor bv op een dag, bij mij komt ie soms om de 2uur en heel soms 3uur!
Ik heb het gevoel dat ik het anders moet doen, ik kom echt nergens aan toe en ik heb nog een peutertje lopen die heel vel aandacht wil!
Nou zou het fijn zijn als jullie tips en of een schema hebben van wat en hoe laat ongeveer, mischien kan ik dan een ritme vinden voor ons.

Liefs Nesie.

Hoi,

Emma is 5,5 maand en krijgt nog volledige borstvoeding. Ik wilde eigenlijk stoppen met de borstvoeding als ze een half jaar is. Maar Emma denkt daar heel anders over, ze wil beslist niet uit de fles drinken. Wij zijn afgelopen zondag begonnen met het geven van bijvoeding. Emma was er erg aan toe, ze groeide ook niet meer zo hard en volgens mij heeft ze niet meer helemaal voldoende aan de borstvoeding op zich. Wij zijn dus begonnen met introduceren, 3 dagen dezelfde groente en maar een paar hapjes.  

7.00:   Eerste voeding
  9.30:   Fruit (nog niet mee begonnen, eerst maar eens de groentes)
11.00:   Tweede voeding  
15.00:   Derde voeding
17.00:   Groentehap
19.00:   Vierde voeding

Straks als de groentehap helemaal volledig is en de fruithap ook, dan schuift de voeding van 11.00 uur op naar 12.00 uur en komt de voeding van 15.00 uur te vervallen.   Rond 15.00 uur zou ik dan eerst de broodkorst geven, om daar aan te wennen. En de groentehap zou ik als ze eenmaal brood eet, proberen op te schuiven naar 18.00 uur en dan de voeding gewoon rond 19.00 uur laten.
Als ze brood gaat eten, is het de bedoeling dat ze ook aan de tuit gaat wennen en je dus melk uit een tuitbeker aanbied, dan wil ik proberen om haar een kleine hoeveelheid kunsvoeding te geven en alleen 's ochtends en 's avonds nog een borstvoeding.

Misschien heb je er wat aan, ik hoop dat het duidelijk is!

Groetjes Kirsten.

Hoi!

Tim is nu ruim 6 maanden en ik geef nog 3 bvoedingen per dag. 2 weken geleden ben ik begonnen om 2 voedingen af te bouwen en dan krijgt meneer een flesje. Ons schema ziet er nu zo uit, ongeveer hoor, want er zit nog best eens verschil in!

7.00u bv
11.00u fruithap + flesje kv
15u flesje
18u groente
19u bv
23u bv

Op het consultatiebureau gaven ze ons t advies om  na t fruit-/groentehapje (als toetje) een flesje te geven. Vaste voeding gaat nl. op den duur het flesje vervangen..
kHoop dat je er wat aan hebt.. Bij ons was het ook lang 'onregelmatig' allemaal, maar ik merk dat er vanzelf ritme in komt! Vooral nu ik 2 voedingen heb afgebouwd en tim ook fruit en groente krijgt. Hij had gewoon niet genoeg aan mijn bv en kwam ook vaak na 2 uur alweer voor zijn volgende voeding. Kost je veel energie! kVoel me nu veel beter.

Groetjes, Anne-Marije

Ik heb bij mijn oudste altijd op verzoek gevoedt, tot ze 8 maanden was. Toen ik met 6 maand met hapjes begon heb ik geprobeerd om dat zoveel mogenlijk te doen rond de "normale" etenstijden. Dus rond 10.00 en  15.00 uur fruithap en tegen 17.00 uur groente. 'S middags bij de "lunch" rond 12 uur broodkorstjes. Natuurlijk niet alles meteen tegelijk. Ben begonnen met de groentehap, daarna ochtendfruithap erbij, middagfruithap en later het brood. Je merkt dan vanzelf wel dat ze meer ritme krijgen in de voedingen en er meer tijd tussen komt te zitten...
Succes ermee!

Hey Nesie, ik begrijp dat je op zoek bent naar wat meer regelmaat en schema in je dag. Alleen: dat is nou net niet helemaal makkelijk als je borstvoeding op verzoek geeft.
Onze Leah is nu bijna 6 maanden en ik merk dat er nu pas ietsepietsje meer regelmaat gaat komen.

Onze wekker gaat altijd om kwart voor 7 (3 andere kids moeten om half 9 gewassen en gestreken op school zitten). Leah krijgt dan altijd een voeding (ongeacht of ze 's nachts nog een keertje geweest is). Als ik de kids heb weggebracht en weer thuis ben (rond 9u) krijgt ze nog een slokje uit de andere borst en leg ik haar op bed.

Vanaf dat moment is er weinig regelmaat. Juist ook omdat ik op verzoek voed. Ook vaak op MIJN verzoek, hoor, omdat er nog 3 andere kids gehaald/gebracht moeten worden.

Waar ik nu wel aan ben begonnen, is het groentehapje. Het lijkt me dat je bijvoorbeeld in jouw geval de groenten en het fruit WEL op een vast tijdstip  kan gaan  geven en de borstvoeding verder op verzoek blijft doen.

Het heeft namelijk zoveel voordelen om de bv op verzoek te geven. Je kindje geeft het goed aan en je eigen bv blijft op peil.

Aan de andere kant lees ik in je verhaal dat je een beetje moe wordt van alle tijd die het opslokt (haha, letterlijk en figuurlijk). Dat herken ik wel, omdat Leah tot voor kort ook echt vaak kwam, ook soms om de 2 uur. Wat mij erg heeft geholpen, is om me daar niet druk om te maken en maar gewoon te geven (duurt hier ongeveer 10 minuten) in plaats van mijn regeltjes aan haar op te willen leggen (werkt toch niet hier). Dat gaat erg goed zo.

Wel ben ik van plan om vaste tijden in te bouwen voor straks het ligakoekje, de fruithap en het groentehapje. Ik verwacht eigenlijk dat ze dan vanzelf wat meer een eigen ritme daarom heen gaat zoeken.

Dat betekent niet dat het hier maar een ongestructureerde bende is, want je kunt ook regelmaat aanbrengen door vaste rituelen, bv. het slapen-eten-spelen(-eten) ritueel.
Leah weet bijvoorbeeld erg goed wanneer het slaaptijd is en ze in haar bedje wordt gelegd dat ze dan moet gaan slapen.

Doe het lekker op de manier die bij jouw baby en bij jou en je andere kindje past!

Hallo nesie,

ik voed niet meer op verzoek, maar op tijd.
Toen ik op verzoek voeden, kwam hij iedere 2 uur en dronk nooit mijn borsten leeg.
Hij vond dat wel lekker, iedere keer een slokje, ook s'nachts.
ik werd er zo moe en onzeker van, dat ik na overleg met cb, op tijd ben gaan voeden.
Een uitkomst. Hij is nu zelf ook veel rustiger en slaapt veel meer.
Het was één nacht ff huilen (13 min ) en dat was het.
Hij en ik zijn veel blijer..
Ik snap dat het niet voor elk kindje werkt, maar ik zie nu echt in dat de regelmaat iets is, wat echt bij mij kind past.
De overstap van op vraag, naar op tijd voeden is echt niet zo zwaar! Voor mij was het meer de gedachten om het te veranderen.

Mijn dagschema staat bij de aprilmama's forum, daar zat jij toch ook?
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Suus

Terug
Bovenaan