Borstvoeding na 6’weken

<p>Hallo allemaal,</p><p>ik heb een baby van 6 weken oud, ik heb tot gisteren 6 weken lang fulltime moeten kolven omdat hij de borst niet wou pakken. Er was niks aan de hand met me tepel of zijn tong, hij had maar geen zin.</p><p>toch heb ik het niet oogegeven en lke dag proberen aan te leggen, na 6 weken is dit mij gelukt! </p><p>Maar nu vind ik het best moeilijk over hoevrel minuten ik hem moet geven. Met kolven wist ik wat hij binnen kreeg. Hoe doen jullie dit? </p><p>Is het trouwens normaal dat het nu voor het begin pijn doet dat hij aan mijn borst zuigt? Omdat het toch iets anders is dan kolven?</p>
 
Wat super goed zeg! Je tepels moeten wennen aan dat er een baby aan zuigt. Zolang de pijn vrij snel als hij drinkt weggaat hoef je je geen zorgen te maken. 
Hij mag zolang drinken als hij wil. Waarschijnlijk laat hij vanzelf los. Doet hij dit niet dan zou je hem na 10 minuten los laten koppelen door je vinger tussen je tepel en zijn mond te doen. Het vacuüm gaat dan weg waardoor het makkelijk gaat. Daarna kun je hem nog aan je andere borst laten drinken. 
Let wel goed op dat hij ze goed leeg drinkt. En dat er geen harde pijnlijke plekken in je borst komen. Je kan als hij drinkt dan de plekken eruit masseren. 
Je weet nu idd niet meer hoeveel hij drinkt maar hij zal dit zelf heel goed regelen. Al kan het wel zijn dat hij wat vaker wil drinken. Gewoon in meegaan. 
Heel veel succes! 
 
De groei geeft aan of ie genoeg krijgt en het gedrag. Als ie tevreden is is het prima. Ik liet mijn zoontje max 15 minuten per kant drinken, daarna koppelde ik hem los zoals hierboven. Mijn dochtertje dronk max 5 minuten per kant en liet vanzelf los. Wel lette ik op of ze effectief dronken. Sabbelen was er niet bij. 
Gevoelige tepels had ik ook, zeker in het begin. Beetje borstvoeding erop en laten drogen en ze waren weer klaar voor de volgende voeding. Pijn deed het alleen toen mijn zoontje spruw had, maar dat was ook heel erg veel pijn. Ik wilde hem toen eigenlijk niet aanleggen. 
 
Geef hem voldoende tijd om te drinken, zolang ze effectief drinken zou ik niet zo snel loskoppelen. Op een gegeven moment verandert het tempo van het slikken, dat hoor je, ik koppel dan meestal ook niet zo snel maar vaak zit ik per voedmoment minimaal een half uur hoor. Onzedochter is nu 8 mnd en krijgt ook volledig bv. 
Over de pijnlijke tepels; bij mij duurde het echt wel 6 tot 8 weken, ik vermoed omdat ik een heel verkeerde creme gebruikte. Toen ik overging naar bepanthen had ik geen pijn meer. 
 
Zoals de rest ook zegt: een beetje pijn op het begin is niet vreemd. Ik had na een aantal weken helemaal nergens last van, maar op het begin deed het soms best gemeen zeer. Goed voor je tepels zorgen inderdaad, met wat melk erop, of wat lanoline!
Qua hoe lang drinken: elk kindje is daar anders in. Kijk goed of je zoontje effectief drinkt (lange halen maakt met zijn kaakje, in plaats van korte sabbeltjes), en als hij niet uit zichzelf los laat, dan zou ik inderdaad als richtlijn 15 minuten aanhouden. Als hij beide borsten gehad heeft goed opletten of hij voldaan lijkt. Als hij dan goed blijft plassen, goed groeit, en niet suffig lijkt: helemaal prima!
Ik kan me voorstellen dat het best even spannend is om na 6 weken fles toch ineens uit de borst te gaan voeden. Vertrouw op je kindje en je lijf :)
 
Wat fijn dat het gelukt is om je kindje weer aan de borst te krijgen. En heel goed dat je het hebt volgehouden om 6 weken te kolven!
Hoe lang je kindje aan de borst moet drinken is voor ieder kind verschillend. De duur die je kindje aan de borst ligt zegt ook niks over hoeveel je kindje binnen krijgt. Een baby die 5 minuten goed effectief drinkt en daarna loslaat, krijgt meer binnen dan een baby die 20 minuten alleen maar sabbelt. 
In principe kun je daarom het beste wachten tot je kindje zelf de borst loslaat. Daarna kun je nog de andere kant aanbieden. Als je kindje daarna nog niet tevreden is blijf je van kant wisselen tot hij wel tevreden is.
Mijn dochter liet de eerste tijd niet uit zichzelf los. Wat haar betreft kon ze de hele dag blijven liggen. Als je kindje goed aanhapt voor je tepels geen probleem, maar ik wilde zelf ook wel even wat anders doen. Je kunt dan opletten wanneer je kindje niet meer effectief drinkt (geen slikgeluiden meer, geen lange halen maken, lange pauzes) en hem dan loskoppelen.
Ik kan me voorstellen dat het na het kolven en precies weten hoeveel je kindje binnenkrijgt je nu onzeker kan zijn over de hoeveelheid. Als je je kindje volgt in zijn voedingsbehoefte dan komt dat wel goed! Misschien kan dit stuk je ook nog helpen om te weten of je kindje voldoende binnen krijgt.
 
Terug
Bovenaan