Borstvoeding na 9 maanden

<p>Goedemorgen allemaal. Over anderhalve maand verloopt mijn kolfrecht en ik ben enorm aan het twijfelen of ik nog door wil gaan met borstvoeding. </p><p>Op dit moment drinkt Stef nog 6 tot 7 keer aan de borst. Het mooiste zou voor mij zijn als ik in de ochtend en avond nog kan blijven geven en 1 keer in de nacht.  Is de productie met 8 maanden al stabiel genoeg daarvoor?</p><p>De reden dat ik zo twijfel, is omdat ik als ik geen werk had gehad sowieso een jaar borstvoeding had willen geven. Er is op mijn werk geen plek om langer door te werken om te kunnen kolven of het in mijn pauze te doen. Om een hoop stress te voorkomen twijfel ik dus om het 5 weken voor de einddatum al af te bouwen. Ik ben het gedoe er omheen ook erg zat. Gisteren kwam ik thuis om half 6, heb toen kolfspullen opgeruimd en melk koud gezet, Stef gevoed onder het eten, daarna weer kolven en gelijk daarna Stef naar bed gebracht. Ik kan dan niet eerst even rustig zitten. Ook blijf ik maar malen over wat te doen na die 9 maanden. HELP! Jullie weten hoe het is en hoe zwaar het soms kan zijn. Hebben jullie tips? En kan ik de troost nog bieden die hij nodig heeft zonder borst? Zouden jullie nu al afbouwen?</p>
 
Of het lukt om de borstvoeding af te bouwen naar enkel thuis nog voeden is afhankelijk van jouw lichaam:
heb je nog steeds stuwing of kun je probleemloos een voeding overslaan zonder te kolven? Rond de 9 / 10 / 11 maanden wordt je productie namelijk stabiel. Dat houdt in dat jouw melk enkel nog wordt aangemaakt op het moment dat je kindje bij je drinkt. Je hebt dan geen stuwing meer en kunt makkelijk een dag overbruggen zonder kolven. Ook zul je merken dat je kolfopbrengst dan minder wordt omdat je borsten minder melk opslaan. 
Als dit bij jou nu al het geval is dan kun je prima alleen in de ochtend en de avond voeden en niet kolven op je werk. Dan kun je overdag kunstvoeding of donormelk geven.
Als jouw productie nog niet stabiel is en je nog stuwing hebt overdag dan lukt dit niet. Je kunt dan het aantal voedingsmomenten ook afbouwen, maar dan is het risico erg groot dat de borstvoeding uiteindelijk totaal zal stoppen. 
Je hebt overigens na 9 maanden nog steesd kolfrecht. Je mag nog steeds onder werktijd kolven en er móet een ruimte voor je beschikbaar zijn. Echter betaalt je baas dit nu niet meer. Dus of je wordt voor minder uren uitbetaald, of je moet langer doorwerken, of je kolft in je pauzes. Sommige bazen doen er niet moeilijk over als je wel onder werktijd blijft kolven. Ik heb dit zonder problemen tot 11 maanden mogen doen. Toen was mijn kolfopbrengst zo weinig en mijn productie stabiel genoeg om te stoppen met kolven op het werk. Ik heb uiteindelijk nog tot 17 maanden borstvoeding gegeven. 
 
Als je toch graag nog door wilt gaan zou ik gewoon proberen hoe het gaat met 3 voedingen per dag. Bij sommige vrouwen lukt dat prima, bij andere vrouwen is 9 maanden nog te vroeg om zo ver af te bouwen. Als je je kindje op verzoek laat drinken als je thuis bent met hem is de kans groter dat het lukt. 


Hoe vaak kolf je nu op je werk? Als je nog een keer of 3 een aardige hoeveelheid kolft zou ik nu vast terug gaan naar 1x minder kolven en zo geleidelijk afbouwen. Gaat het kolven toch al niet zo goed meer dan kun je ook tot 9 maanden wachten, dan stoppen en alleen bij hele onprettige stuwing even de druk eraf kolven, desnoods op het toilet met de hand. 


Ik was het kolven ook helemaal zat. Bij 9 maanden geleidelijk gaan afbouwen, met 11 maanden helemaal gestopt. Dochter dronk als ik thuis was op verzoek. Ging prima, productie bleef stabiel en inmiddels is ze bijna 3 en drinkt nog 1x per dag. 
 
Gewoon uitproberen, iedere vrouw reageert anders. Toen ik weer ben gaan werken (na 6 maand) heb ik in het begin nog even gekolfd, maar ging toen ook al vrij snel naar 'sochtends en 's avonds borstvoeden en overdag poedermelk. In de nacht sliepen onze kids gelukkig al door met 6 maand.
Probeer je niet vast te pinnen op dat hele eerste jaar. Alles wat je kindje aan moeder melk krijgt is geweldig, ook wanneer het "slechts" 2 of 3 maanden is. Doe dat wat bij jullie past en het minste stress oplevert.
 
@mirtjemirtje,
 
Stuwing heb ik niet als ik een voeding overdag oversla, wel een vol gevoel in mijn borsten. Is dit hetzelfde? En zal ik met die 9 maanden eerst af moeten bouwen of kan ik vanaf dan ook in 1 keer stoppen met kolven?
 
Ik ben met 6 maanden overgestapt naar alleen avond en ochtend en soms in de nacht als nodig. Ik was met kolven ook helemaal zat, maar de borstvoeding nog niet. Voor mij werkte dit heel goed en fijn. Heb niet echt afgebouwd, ben iets minder gaan kolven en toen paste het zich allemaal vrij snel aan. Met 9 maanden waren we op vakantie, had ik geen kolf bij me en was m’n dochtertje ziek waardoor ze heel slecht dronk. Toen is m’n productie wel hard terug gelopen maar daar had ik vrede mee. Toen ze ook 2 hard beet ivm doorkomende tandjes was het voor mij ook prima om te stoppen haha! Heb dus het jaar niet gehaald (al was dat wel m’n voornemen) maar kijk met een heel goed gevoel terug op de maanden dat het wel is gelukt. Ga trouwens ook een ring laten maken van borstvoeding, als aandenken, wie weet nog een tip voor als je gestopt bent met kolven, dan kun je een klein beetje voorraad bewaren.
 
Ik denk dat je het gewoon uit moet proberen dan. Kijk hoe lang je het trekt zonder kolven. Ik ben van 2x kolven op een werkdag naar niks gegaan zonder afbouwen, maar dat was dus wel al met 11 maanden. Ik kon toen ook met gemak 24 uur niet voeden als hij bijvoorbeeld uit logeren was, dat was geen probleem voor je borsten. Je kunt altijd proberen niet te kolven, maar dan wel voor de zekerheid je kolfspullen meenemen voor het geval dat.
 
Terug
Bovenaan