Borstvoeding na borstverkleining...

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik heb bijna 4 jaar geleden een borstverkleining gehad en toen is er behoorlijk wat weg gehaald.  Er is toen gezegd dat er een kans is  dat je geen  borstvoeding kunt geven. Toen tilde ik niet zo zwaar aan dat nadeel, maar nu ik zwanger ben  van ons eerste kindje, lijkt het me toch best mooi om wel  borstvoeding te krijgen. Alleen weet  ik dus niet of dat nog wel kan.  Zijn hier meiden die na een borstverkleinig toch borstvoeding hebben gegeven? Ben benieuwd naar ervaringen en hoe kom ik  erachter of het  wel of niet kan?  

Groetjes Bianca  

hai,
ik zelf heb 2 jaar geleden een verkleining gehad nadat ik bevallen was van nr 2,mijn man was niet voor een derde en ik wel maar ja het zag er naar uit dat het er niet meer van zou komen dus liet ik ze verkleinen maar ja mannen zijn ook rare wezens haha en ben dus nu zwanger van nr 3.wel merk ik echt totaal verschil want ja ze doen minder zeer en groeiden ze bij mijn eerste 2 zwangerschappen,nu dus helemaal niet,ook bij mij is er veel weggehaald,het ligt er ook aan hoe de chirurg het heeft gedaan,ik ben het ook vergeten te vragen maar als ik het verschil nu merk dan weet ik zeker dat borstvoeding dit keer niet mogelijk is.bij mijn andere 2 heb ik het wel gedaan maar ja het is jammer maar dan maar dit keer niet.maar goed ik kan het vergelijken met de eerder zwangerschappen en jij niet.de enigste manier om er achter te komen is vragen aan de chirurg hoe hij het heeft gedaan,al zullen ze waarschijnlijk het nooit 100 % kunnen zeggen.maar ik denk maar zo als je borsten zeer doen en je ziet ze groeien dan werkt alles waarschijnlijk nog goed.
succes groetjes romy

hey,

een nichtje van mij heeft een jaar of 3-4 geleden ook een borstverkleining ondergaan.
in november is ze bevallen en nu geeft ze gewoon borstvoeding, alleen aan de ene kant produceert ze meer melk als aan de andere.
het hangt er vanaf in hoeverre de melkkliertjes intact zijn gebleven.

het kan dus wel, maar het zal ook weer van persoon tot persoon verschillen
hopelijk heb je er wat aan. geniet nog van je zwangerschap!

groetjes,

erika (36w)

Hoi Bianca

Ik heb zelf ook 4 jaar geleden een borstverkleining gehad. Hoe langer geleden hoe meer kans van slagen, omdat de melkklieren vaak weer nagroeien. Maar wat het allerbelangrijkste is heb je een gesteelde verplaatsing van de tepel gehad. Dat wil dus zeggen is de tepel niet los geweest. Ik wist dat bij mij ook niet zeker, en bij navraag kreeg ik te horen dat de tepels zelden helemaal los gaan. Dan moet de tepel wel zo laag hangen dat je hem bijna ter hoogte van je kruis hebt.
Maar goed mocht je dus een gesteelde verplaatsing hebben gehad. Dan kun je gewoon proberen bv te geven. Ik zelf heb al vanaf zo'n 5 maanden zwangerschap dat als ik op mijn borsten druk dat er melk uitkomt. Dit hoeft echter niet.
Wat ik je wel wil aanraden volg een bv cursus. Deze kun je vaak via een lactatiekundige krijgen. Vraag anders je vk of gyn erna. Dit omdat bv toch al af en toe problemen met zich mee kan brengen en het voor iemand met een verkleining dus extra moeilijk kan zijn. Ik heb zelf de cursus gehad en heb nu het idee dat ik weet wat me te wachten staat. En dat ik straks sterk genoeg in mijn schoenen sta. Ook al zegt bijv. de kraamhulp of vk meid stop ermee het is zo'n geklungel. Ik weet inmiddels dat ik bij doorzetten veel kans van slagen heb.
Ook zijn er allerlei tips en trucs om je melkproduktie te stimuleren, want vaak is het probleem te weinig melk. Maar je kunt ook bijv. bij voeden met een hulpset(dit is ipv een flesje, het werkt doordat er twee slangetjes aanzitten die je over je tepel plakt. Als het kind dan aan de borst drinkt krijgt het ook de melk uit de hulpset binnen. En zo dus voldoende voeding)

Ik zou zeggen meld je aan op groups.yahoo.com/group/bvnv dit is voor vrouwen die na een verkleining bv hebben gegeven of gaan geven. Dus veel tips enz kunnen geven. Je kunt er met al je vragen terecht.
Mocht je meer willen weten mag je mij ook mailen doortje28@hotmail.com

Ik zou zeggen ga ervoor, dat ben ik over een aantal weekjes ook van plan.

Groetjes Doortje 34.4 weken

Terug
Bovenaan