borstvoeding na borstverkleining

A

Anoniem

Guest
hallo dames,

Misschien zijn hier wat ervaringsdeskundigen.... 10 Jaar geleden heb ik een borstverkleining ondergaan, daarbij ben ik van een F naar een mooie C cup gegaan. Helemaal happy met het resultaat natuurlijk. Nu ben ik ruim 7 mnd zwanger, mijn borsten groeien als een tierelier. Naja, dat is dan maar zo. Ik hoop dat dat betekent dat er melkproductie is en dat ik straks fluitend aan de borstvoeding kan beginnen...

Mijn vraag is of er hier meiden zijn die daar ervaring mee hebben. Zijn er hier meiden die net als ik hun borsten ooit eens hebben laten verkleinen en nu toch de borst kunnen geven? Mijn arts heeft toen gezegd dat de kans heel klein zou zijn, maar ik hoop er toch wel op dat het kan.

Liefs, Loesje

Hoi Loesje,

Het is afhankelijk van de operatie in hoeverre een moeder die een borstverkleinende operatie heeft ondergaan lichamelijk in staat is om haar baby geheel of gedeeltelijk borstvoeding te geven. Belangrijke factoren hierin zijn o.a. de hoeveelheid klierweefsel die is weggehaald, in hoeverre er melkkanaaltjes zijn doorgesneden en of de tepel is verplaatst. Ook als blijkt dat de melkproductie niet toereikend zal zijn, is het toch mogelijk om een borstvoedingsrelatie met je baby aan te gaan. Je zou dan gebruik kunnen maken van een borstvoedinghulpset. Dit is een soort containertje die je om je nek hangt en waarin de (bij)voeding wordt gedaan (zie Medela-BHS). Vanaf dit containertje loopt een heel dun sondeslangetje langs de borst naar de tepel, zodat de baby tijdens het drinken aan de borst tegelijkertijd ook de bijvoeding binnenkrijgt.  

Wanneer er moet worden bijgevoed, maar je toch graag wil dat je baby  moedermelk krijgt, zou  je kunnen overwegen om hem of haar donormoedermelk te geven. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO)  en Unicef is donormoedermelk in omstandigheden waarin het voor een moeder niet mogelijk is om haar baby zelf te voeden de tweede keuze. Je kunt hierover meer informatie inwinnen bij het Moedermelknetwerk, die vraagmoeder en donormoeder bij elkaar brengt: www.moedermelknetwerk.nl .

Als je op zoek bent naar ervaringsverhalen van vrouwen die borstvoeding geven na een borstverkleinende operatie, zou je eens kunnen kijken op www.borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Ook is er een besloten Yahoo mailinglist speciaal voor vrouwen die na een borstverkleining borstvoeding geven (http://groups.yahoo.com/group/BVNV/). Om mee te kunnen doen moet je je eerst even aanmelden.

Verder zou je kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen, die door de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland worden georganiseerd. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl . Ook Borstvoedingorganisatie LLL organiseert regelmatig bijeenkomsten. Wellicht is dit dichter bij jou in de buurt of komen de data je beter uit? Kijk maar eens op www.lll.borstvoeding.nl .

Tevens kun je altijd bellen met de VBN of LLL. Deze hebben beide een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-413189). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen extra kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust!

Succes met de laatste loodjes!

Groetjes van Yvonne

Hoi Loesje,

Ruim 5 jaar geleden heb ik een borstverkleining ondergaan en ben 8,5 geleden bevallen van een mooie dochter.
De chirurg vertelde mij voor de operatie dat ik geen borstvoeding meer zou kunnen geven na de operatie. Iets waar ik verder geen problemen mee had, aangezien ik toch echt van dat gewicht aan de voorkant af wilde.....  Tijdens de zwangerschap merkte ik trouwens niks aan mijn borsten dus ging er vanuit dat ik ook geen borstvoeding zou kunnen geven.
In september vorig jaar dus bevallen en  we  zijn  gelijk met flesvoeding begonnen. Dit ging gelukkig gelijk heel goed. Twee dagen later begonnen opeens toch mijn borsten te groeien en zo groot te worden als al die jaren ervoor..... Ik wist niet wat ik zag! Wat bleek nou? Ik had dus gewoon stuwing en bleek gewoon melk te hebben. In overleg met de kraamverzorgster en verloskundige heb ik besloten om toch door te gaan met de fles, aangezien het niet duidelijk was of ik genoeg zou hebben. Ik vond dit verder ook niet erg hoor, was al erg gewend aan het idee dat de kleine meid op zou groeien met de fles.
Mocht ik ooit bevallen van een tweede, zal ik waarschijnlijk ook weer gelijk flesvoeding geven. Het heeft toch ook wel zo z'n voordelen en ik zie dat onze kleine meid er prima door groeit!

Nou ik hoop voor jou dat het gaat lukken met de borstvoeding, ben benieuwd!

Groetjes,
Leonie

Hoi
Hier iemand met precies hetzelfde verhaal, alleen is het bij mij 20 jaar geleden (ja, ben een oude moeder...haha). Ook van cup mega naar C. De technieken zijn natuurlijk in de loop van de tijd wel verbeterd, maar ik kon absoluut geen borstvoeding geven tot mijn spijt. Mijn zus liet een jaar of tien geleden haar borsten verkleinen, en ook haar lukte het niet. Jammer, maar flesvoeding is natuurlijk ook prima.
Toen ik het liet doen (1985), was men ook nog niet zo doorgeslagen wat betreft borstvoeding zoals nu. Nu word je al snel veroordeeld als je geen borstvoeding wil geven, om wat voor reden dan ook. Maar goed, als het kon had ik het gedaan.
Hou er dus maar rekening mee dat het niet gaat lukken. Mocht het wel zo zijn, dan is het meegenomen!
Succes en veel geluk verder!
Jeanette

Hoi Loesje,

zelf ben ik 10 wkn geleden bevallen en ik heb 11 jaar geleden een borstverkleining gehad. Ik had zoiets van, lukt het wel dan lukt het wel, en anders is het jammer.
Er was bij mij net na de bevalling nog geen productie, maar dat schijnt ook op gang te moeten komen. Na twee dagen had ik opeens hele grote borsten en last van stuwing. Toch bleek de voeding lang niet voldoende en moest mijn zoontje worden bijgevoed, omdat hij teveel gewicht verloor.

Hij vond het drinken uit een fles blijkbaar veel makkelijker, en mijn melkproductie nam ook niet toe. Ik ben toen ook gestopt, want kolven leverde ook amper 20cc op.

Kijk gewoon of het lukt of niet, het is voor iedereen verschillend. Mijn vk zei dat het soms wel beter lukt als bij mij, maar dat zij de ervaring heeft dat de baby's in ieder geval moeten worden bijgevoed.

Liefs Rina

Hoi Loesje,

Ik heb 4 1/2 jaar geleden een borstverkleining ondergaan, en ben inmiddels moeder van twee meiden van bijna 21 maanden en 5 weekjes. Ik heb beide keren geen borstvoeding kunnen geven, maar niet omdat ik niet genoeg melk had. De productie kwam goed op gang en de meiden pakten de borst allebei direct heel goed, maar het was bij mij echt extreem pijnlijk. De verloskundige zei me dat dit waarschijnlijk komt doordat ik verklevingen in het littekenweefsel rondom de tepel heb. Dit was zij al meer tegengekomen bij vrouwen die een bvk ondergaan hebben.

De nare ervaring bij de eerste heeft me er niet van weerhouden het weer te proberen bij de tweede. Ik had zoiets van 'wie weet lukt het dit keer wel' en bovendien vond ik het belangrijk dat ze het colostrum binnen zou krijgen, en dat is wel gelukt. Maar binnen 1 dag voelde ik diezelfde pijn opkomen en ben ik overgestapt op flesvoeding, dit keer zonder tranen en stress.

Ik zou het zelf altijd proberen, dan kun je achteraf in ieder geval geen spijt krijgen dat je het geen kans hebt gegeven. Ik hoop voor jou dat het wel lukt!

Veel succes met de laatste loodjes!

Groetjes,
Myrna mv Isis en Nika

hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat ik me niet zo moet focussen op het geven van BV. Maar ik zie allemaal moeders om me heen die lekker de borst aan het geven  zijn en daar erg tevreden door zijn.  Ik moet het allemaal gewoon maar aanzien. Zoals een van jullie ook schreef, lukt het, dan is het mooi meegenomen en anders is het jammer.
Ik heb wel  meteen het hele flessenarsenaal in huis gehaald, inclusief sterilisator.
Nog een paar weekjes wachten en dan is het zover. Ik zal jullie op de hoogte houden!

Bedankt in ieder geval!

Liefs, Loesje

Terug
Bovenaan