Borstvoeding na keizersnede en grote borsten

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen!!

8 jaar geledenm ben ik op de gewone manier bevallen en heb een paar dagen borstvoeding gegeven.
Ik ben ermee gestopt omdat ik het toen niks vond en vond de begeleiding al helemaal niks.
3 jaar geleden een geplande keizersnede en wilde van te voren eigenlijk al geen borstvoeding geven.
Wel is dat nog aan mij gevraagd toen ik terug op mijn kamer was,
want ik had een bepaald middel gekregen omdat mijn baarmoeder helemaal slap was en bleef en met dat middel zou ik een paar uur geen borstvoeding mogen geven.
Ik was allang blij dat ik daar met mijn meissie lag en heb papa de eer gegeven om haar het eerste flesje te geven.
Nu is nr 3 in aantocht en heel wat wijsheid verder zou ik eigenlijk wel heel graag toch nog een keer mijn best willen doen om borstvoeding te geven, maar stuit nu al tegen vanalles aan:

- zowieso de keizersnede en wie weet weer dat middel
- ik heb van mezelf een F cup, maar ze zullen vast nog heel wat
    groeien tijdens het verloop van de zwangerschap
- lastig om een zwangerschapsbeha te kopen in mijn maat van nu,
  laat staan aan tegen het einde van de zwangerschap

Ik hoop op reacties met ervaringen borstvoeding na keizersnede
en hopelijk borstvoeding met grote borsten, F cup, evt in combinatie met een keizersnede..

Groetjes van Miriam

Hi Miriam,

Ik heb wel borstvoeding gegeven, maar niet onder dezelfde omstandigheden als jij dus ik kan je wat dat betreft niet verder helpen.
Op www.borstvoedingsforum.nl zitten allemaal vrouwen die borstvoeding geven en daar zitten misschien wel vrouwen bij die wel dezelfde omstandigheden hebben en die je kunnen vertellen over hun ervaringen. Het is een forum waar vragen kunnen worden gesteld en ervaringen worden gedeeld en de sfeer is heel gemoedelijk. Geen gepush of dat soort praktijken. Misschien heb je er wat aan.

Veel succes.

Groet,
Laura

In september ben ik via een keizersnede bevallen van onze zoon. Heb ook borstvoeding gegeven (cup e). Dat middel waar jij het over hebt ken ik niet want heb ik niet gekregen. Na 5 weken ben ik helaas moeten stoppen omdat de melk terug liep. Veel succes!

hoi

Ik heb 2x een keizersnede gehad en 2x gewoon een aantal maanden bv gegeven. Dat middel wat jij hebt gehad ken ik niet, ook niets over gehoord in het ziekenhuis. Ik had cup H na de bevalling van de 2e en het is wat gehannes maar voeden lukt prima hoor, alleen heel subtiel gaat het niet omdat je er toch voor moet zorgen dat de baby niet stikt in die lel vlees ;).

hoi miriam,
wat knap dat je nu niet negatief tegenover BV staat, al heb je je twijfels
Ik heb geen ervaring met cup  F (heb normaal cup B en tijdens BV cup E), maar heb wel een geplande ks gehad en erna BV gegeven.
Wat ik heel belangrijk vond, was dat ons zoontje binnen t uur werd aangelegd, al op de uitslaapkamer. (daar is de kraamafd van ons zh heel actief in). Dit is belangrijk, omdat je kindje dan nog hoge reflexen heeft en jij nog hoge hormoonspiegel waardoor melkproduktie optimaal op gang geholpen wordt.
Ook de uitleg van de verpleegkundigen aldaar heb ik als prettig ervaren
Ik kan me heel goed voorstellen dat de moed je in schoenen zakt als je geen goede ondersteuninge van verpleging of kraamzorg krijgt.
Als je vragen hebt over hoe je BV kan geven met grote cup, kun je een consult doen bij een lactatiekundige voor je bevalling en dingen bespreken. Ook zou je bij de verschillende borstvoedingsverenigingen kunnen informeren (la leche league, vereniging borstvoeding natuurlijk) Bij deze vereniginge zitten er helaas ook een stel tussen die BV "heilig verklaard" hebben en je koste wat kost BV willen laten geven. Sommigen praten je zo ongeveer een schuldgevoel aan als je kiest voor flesvoeding.
Ik vond het een bijzondere tijd, maar ook best een zware! Jij moet altijd de nachtvoedingen doen, t vreet veel van je energie, je moet altijd kind of kolf in de buurt hebben om BV op gang te houden. Toch ga ik zonder twijfel weer voor BV bij dit kindje.
Succes met het maken van je keuze!
Groetjes mira, 6wkn zwanger van 2e

Nog een aanvulling op de tips van hierboven: je zou een borstvoedingsbijeenkomst kunnen gaan volgen. Ook omdat je er nog niet helemaal zeker van bent wat je wilt. Door zo'n bijeenkomst kan je je vragen kwijt bij de deskundige en ervaringen delen met andere moeders (in spé). Een live-bijeenkomst is toch anders dan contact via een forum of informatie van een site.

Een vriendin van me heeft na een KS (onder narcose) haar tweeling de borst kunnen geven. Ze zijn nu 9 weken oud en het gaat eigenlijk nog steeds erg goed met de bv. Wel krijgen ze naast de bv ook fv.  Dus zelfs na een KS en met een tweeling lukt het.

Groetjes!

Hartelijk bedankt voor de snelle reacties!!

Ik wil het deze keer, omdat het hoogstwaarschijnlijk ook de laatste keer is, helemaal 'goed' doen.
Ben zeker niet tegen flesvoeding, maar het heilig verklaren van borstvoeding heb ik dus inderdaad bij de eerste gehad en daarbij een norse oude kraamhulp die meer boos werd dan advies gaf, want borstvoeding kan iedereen was haar motto.
Toen voor mij niet dus al had het heel misschien anders geweest met de juiste begeleiding.
Maar goed, de meeste zullen het wel kennen: je eerste kindje en je begin met zo'n goeie moed en dan ineens blijkt het toch heeeeel anders dan je hebt kunnen horen en lezen.

Maar goed, dit keer wil ik me goed voorbereiden en ga er nu es niet meteen vanuit dat het mislukt.
Ik ga de sites die door jullie aanbevolen zijn zeker bezoeken (zit tegenwoordig de hele dag te neuzen op internet haha) en hoop daar de info te vinden die me aanspreekt.
Het verhaal van het voeden van de tweeling na keizersnede heb me toch wel goede hoop gegeven. Wat een topmoeder!!

Meiden bedankt voor de antwoorden!!

Groetjes Miriam

Terug
Bovenaan