Borstvoeding na tweede zwangerschap weer oppakken met eerste?

<p>Dag allemaal,</p><p>Misschien is dit een gekke vraag, maar het is toch mijn vraag..</p><p>Ik wilde graag langvoeden maar bij mijn tweede zwangerschap (nu 22 weken) stopte mijn productie. De eerste heeft daardoor 15 maanden borstvoeding gehad en is 22 maanden als de tweede geboren wordt. </p><p>Is het mogelijk om een kind dat 7 maanden niet aan de borst heeft gedronken, indien het dat zelf wil, dan nog aan te leggen? </p><p>Hij wil nu wel drinken maar omdat de productie echt gestopt is frustreert hem dat. Het is dus geen droogdrinker. Van mij hoeft dat natuurlijk ook helemaal niet. Ik probeer hem ook helemaal niet bezig te houden met borstvoeding want daar hebben we allebei niks aan nu. </p><p>Het is meer dat ik het graag wil bieden als hij het tegen die tijd zelf nog wil. Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?</p>

Had hetzelfde met mijn dochter. In mijn ervaring is het snel 'afgeleerd' en is het een beetje te vreemd om op te pakken tegen die tijd (voor haar was dat zo). Ze wilde wel, maar als ze dan daadwerkelijk dichterbij kwam dan haakte ze toch af. Lactatiekundige -we hadden wat opstartproblemen met borstontstekingen e.d- gaf aan dat ze dat veel zag. Ze krijgt nu wel nog regelmatig een beetje afgekolfde melk en dat vindt ze ook heel lekker en interessant. Ze is nu 2 jaar en 4 maanden. Mijn dochter was 19 maanden toen mijn zoon werd geboren.

Hier hetzelfde. Dochter was gestopt met drinken toen ik zo'n 6 maanden zwanger was omdat het zo veel pijn deed. Na de bevalling was ze het verleerd en lukte het niet meer.
Anders voorleggen bij een lactatie kundige? Wie weet heeft zij tips?

Ja, ik zal het wel eens aan de lactatiekundige voorleggen. Maar toch bedankt voor het delen van jullie ervaring. 
Nu als we samen onder de douche stappen wijst hij ernaar en geeft hij aan te willen drinken. Maar omdat het hem frustreert doe ik dat niet meer. "De melk is op" is heel duidelijk en minder frustrerend voor hem. Maar ik dacht, als hij dit blijft doen kan het straks wellicht.
Maar dat is dus niet zo vanzelfsprekend als ik jullie ervaring lees. 

Toevallig heb ik hier laatst iets over gelezen op het borstvoedingsforum. Daar zijn  de verhalen ook wisselend. Het ene kind pakt het moeiteloos op, de ander haakt af. Denk dat er niets anders op zit dan afwachten en kijken wat er gaat gebeuren. 

Ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk dat het wel lastig is..
Als je je tweede kindje ook borstvoeding wil geven lijkt me dat sowieso onpraktisch.. (ik heb absoluut geen ervaring ofzo maar dit is wat ik mij daar bij voorstel..) je wil neem ik aan genoeg hebben voor de baby.. je krijgt dan denk ik ook situaties waarbij de eerste wil drinken omdat de baby aan het drinken is en hij die aandacht wil..?! 
Ik begreep dat je borstvoeding zich aanpast aan de behoefte van je baby (qua hoeveelheid aanmaken e.d).. lijkt mij dat dat ook in de war raakt als je de oudste weer aanlegt.. 
Misschien kan je hem wat gekolfde melk geven..
Nogmaals.. ik ben zeer sceptisch maar je kan het dus beter aan een deskundige vragen..
Ik ben met 5 maanden gestopt met voeden (voeding liep terug omdat ze minder vaak aangelegd wilde worden), tot +/- een jaar wel flesvoeding voor het slapen voor de rest gewoon "vast voedsel" als potjes/geprakt eten, fruit, broodkorst e.d. mijn persoonlijke mening is dat ik (vooral voor mezelf) het vreemd vind om een peuter aan de borst te hebben (denk aan tandjes/grootte van het kind e.d) maar nogmaals dat vind ik voor mezelf en vind vooral ook dat je als ouder het op jou manier kan en mag doen (in alles in de opvoeding, ieder op zijn/haar manier)..
Als je het graag wilt doen laat je dan vooral niet tegen houden als het mogelijk is maar ik zou wel goed uitzoeken wat voor invloed het heeft of kan hebben voor de (ontwikkeling van) baby en op het gedragspatroon/ontwikkeling van de oudste

Terug
Bovenaan