Borstvoeding naar flesvoeding

<p>Hallo, Bijna 3 weken geleden ben ik moeder geworden van een prachtige dochter.  Helaas loopt het voeden al vanaf haar geboorte niet heel lekker. In het begin lukte het aanhappen niet, hier zijn we in de kraamtijd veel mee bezig geweest. Al gauw dacht de kraamverzorgster dat haar tongriem te kort was en is deze gekliefd. Ook in de hoop dat het aanhappen beter zou gaan en ik minder pijn zou hebben. Ondertussen waren mijn tepels helemaal kapot en had ik zoveel pijn dat ik opzag tegen elk voedingsmoment! Na het klieven voelde het heel even wat beter, maar al snel was de pijn er weer en was elk voedingsmoment weer een strijd. Ik heb er ook nog geen moment plezier in gehad. Een aantal dagen geleden bleek dat ik borstontsteking heb. Voelde me zo beroerd!! Nu aan de antibiotica en gelukkig voel ik me al een stuk beter.  Door de borstontsteking is mijn productie erg terug gelopen en blijkt nu dat ik ook niet genoeg voeding heb om mijn dochter te voeden. Dan moet ik al wat sparen en samenvoegen voor een volledige flesvoeding.  Na al het gedoe de afgelopen weken heb ik besloten om de borstvoeding af te bouwen en over te gaan op flesvoeding. Mij is aangeraden om dit pas te doen zodra ik klaar ben met antibiotica.  Heeft iemand tips hoe ik dit afbouwen het beste kan doen? Ook omdat ik merk dat mijn productie nu al terugloopt. (Eerder kon ik in totaal zo’n 100/110 cc kolven, nu nog maar 50 cc) Moet ik dan nog wachten tot maandag/dinsdag? Of kan ik nu al beginnen.  Vandaag heeft ze al een flesje kunstvoeding gehad omdat ik op dat moment niet genoeg kon kolven.  Ik weet niet zo goed wat nu verstandig is om te doen. wie kan mij hierbij helpen?  Alvast bedankt! </p>
 
Het beste is 1 voedingsmoment per keer af te bouwen en niet te snel. Dat je eerder meer kolfde is heel normaal hoor, je baby is pas 3 weken dus nu gaan je borsten meer op vraag/ aanbod werken. Een baby van 3 weken zal normaal geen 110 cc uit een fles horen te drinken. Dat is wat veel. Plus wat je kolft zegt niks over wat je baby drinkt. 
De eerste weken zijn gewoon pittig als je bv geeft. Het beste zou zijn om een laktatiekundige met de juiste certiticaten mee te laten kijken, als je tepels pijn blijven doen gaat er iets niet goed met het aanhappen. Als je geen pijn zou hebben en alles zou goed gaan zou je dan ook nog willen stoppen? 
 
Heb je een lactatiekundige laten meekijken? Dat zou ik echt doen, die kan ook een plannetje met je maken als je wilt afbouwen. Maar misschien is er nog wel wat te verbeteren. Ik vond de eerste weken ook echt vervelend maar de pijn werd minder en nu is het helemaal pijnloos. 
 
Hoi hoi! Ik ben na ongeveer 6 weken overgestapt op flesvoeding. Inderdaad zoals hierboven wordt gezegd iedere keer 1 voeding laten vallen. Ik ben begonnen met de voeding die ik het onhandigste vond. Toen gewacht tot ik geen stuwing meer had en toen de volgende laten vallen. Aan het begin duurde dat steeds een week, maar de laatste 2/3 voedingen gingen veel sneller. Ik zou wel je kuur afmaken en dan pas beginnen, anders heb je best een grote kans dat je borstontsteking terug komt. 
 
Bedankt voor je reactie.
Toevallig heb ik afgelopen week al een lactatiekundige mee laten kijken. Op dat moment had ik nog geen borstontsteking en ging het voeden wel iets beter (met tepelhoedje, want zonder is het qua pijn niet te verdragen). Eerder wisselende ik het drinken aan de borst en kolven af omdat het anders ondraaglijk was om haar elke keer aan de borst te hebben. 
sinds gisteren merk ik dus ineens dat mijn productie terugloopt. Ik begrijp dat 110 cc teveel is voor een kindje van 3 weken, maar ik bedoel dat ik dan een goede voorraad had. Ze drinkt nu vaak 60 cc per keer en ik geloof dat dat prima is. Ik mag blij zijn als ik dat nu gekolfd krijg. Uit de borst drinken gaat nog steeds moeizaam, dus sinds vandaag alleen maar gekolfd en dat gegeven. Zelfs een flesje kunstvoeding gegeven omdat ik niet genoeg kon kolven en geen voorraad meer had. 
ik kan mij goed voorstellen dat borstvoeding geven heel fijn kan zijn als alles goed verloopt. Ik heb tot nu toe nog geen fijn moment gehad met voeden en ben er helemaal klaar mee. Wil graag over naar flesvoeding. 
 
Ik ben indertijd ook gestopt om vergelijkbare redenen. Geen moment spijt van gehad! Gaf heel veel rust.
bij mij was de productie ook al aan het teruglopen op het moment dat ik besloot af te bouwen. Het ging bij mij aardig snel. Goed in de gaten houden of je harde plekken krijgt. Ik heb geen schema gevolgd om af te bouwen, gewoon op gevoel gedaan. Succes!
 
Ik ben indertijd ook gestopt om vergelijkbare redenen. Geen moment spijt van gehad! Gaf heel veel rust.
bij mij was de productie ook al aan het teruglopen op het moment dat ik besloot af te bouwen. Het ging bij mij aardig snel. Goed in de gaten houden of je harde plekken krijgt. Ik heb geen schema gevolgd om af te bouwen, gewoon op gevoel gedaan. Succes!
 
Sorry, twee keer mn reactie geplaatst...
nog een kleine aanvulling: weet niet of het verstandig is, maar ik kolfde ook elke keer wat korter (naast het minder vaak kolven). 
 
Terug
Bovenaan