borstvoeding of flesvoeding?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Bij mijn eerste was ik echt van plan om borstvoeding te geven. Na de bevalling ging hij meteen aan de borst, geen probleem. Aangezien ik een zware bevalling heb gehad (2 uur persen, een knip en vacuumpomp) en lage bloeddruk kon ik niet zittend voeden. Liggend geprobeerd maar op een gegeven moment wilde hij niet meer aan de borst. Ik ben nog naar een lactatiedeskundige geweest en die raadde mij aan om de bevalling een aantal keren na te doen. Dat wil zeggen ... dat we naakt in bed moesten liggen, huid op huid contact (brrr het was winter) en hem op mijn buik naar mijn borst moesten laten kruipen. Dat lukte dus voor geen meter. In de tussentijd heb ik gekolft. Het was erg zwaar omdat ik last van ophopingen had en dus moest mee masseren (tegen ontstekingen) en dus één uur aan het kolfen was en mijn zoontje om de drie uur moest drinken. Al met al heb ik het drie maanden volgehouden en toen is mijn zoontje aan de flesvoeding gegaan.
Ik durfde gewoon niet aan de flesvoeding, overal hoor je dat borstvoeding zo goed is tegen allergie, ze darmkrampjes van flesvoeding krijgen, dat je moet doorzetten ... Al met al ging de flesvoeding daarna perfect.
Ik weet nu echt niet wat ik moet doen bij de kleine ... ik zie zo tegen de borstvoeding op ... al die pijn en al dat gedoe.
Als ik de verhalen van andere lees krijg ik al de zenuwen. Hebben jullie nog advies of ideen?
Groetjes!

Als ik het zo hoor, is flesvoeding voor jou het beste, ik denk omdat je nu al met tegenzin aan borstvoeding denkt dat het dadelijk weer een drama word. Terwijl flesvoeding evengoed is als borstvoeding tegenwoordig. Ik ga ook niet moeilijk doen met borstvoeding, heb verschillende verhalen aangehoord, en mijn eigen ervaring met flesvoeding is dat het heerlijk makkelijk is en geen stress over of het allemaal wel goed gaat.

Je moet doen wat voor JOU goed voelt, als borstvoeding niet goed voelt moet je het niet doen, je kindje voelt je stress dan ook..

Succes met je beslissing

Groetjes Claudia

Hoi,

Ik kan door een borstverkleining geen borstvoeding geven, wist ik toen ik 10 jaar geleden geopereerd werd. Maar het was of borstvoeding geven of nog 10 jaar lang lijden met pijn in mijn schouders en rug door zware borsten. Ik ben blij dat ik voor de operatie heb gekozen destijds.

Ons dochter heeft flesvoeding gehad en ze deed het er heel goed op. het fijne vond ik dat ik na een zware bevalling ook de voeding af en toe aan mijn man kon overlaten. Hij deed vaak de voeding om 0.00 uur en dan ging ik er om 3.00 uur uit. Zo houd je het ook wat langer vol. En mijn man vond het ook erg leuk om op die manier ook intensief betrokken te zijn bij de verzorging.

Heb om me heen goede voorbeelden gezien van vrouwen bij wie die borstvoeding makkelijk ging, dan lijkt het me fijn, maar de voorbeelden van borstontstekingen, problemen met aanleggen, uitdroging enzo heb ik ook veel gezien.

Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt,  laat het niet opleggen door je omgeving.

Groetjes.  

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga mn hartje volgen maar twijfel nog steeds. Wel, niet, wel, niet....
Al ben ik er natuurlijk wel achter dat kindjes het heel goed met alleen flesvoeding kunnen doen.
Ben wel benieuwd wat de keuzes van de andere zijn.

Groetjes!

Hoi,

Hier ook nog twijfel hoor, wil er wel aan beginnen maar de ervaring van vorige keer was zo slecht dat het me eigenlijk ook bang maakt. En fles is ook zo handig want een ander kan het geven. Maar ja bv is ook heel erg goed voor je kindje en als het goed loopt waarom zou je er dan geen gebruik van maken???

Dus hier de keuze voorlopig op wel bv, maar alleen als het geen drama wordt want dan stop ik meteen. De vk weet dit en we hebben het er laatst ook weer over gehad, ik blijf de keuze houden tot na de geboorte natuurlijk. Dus kan er nog altijd van af.

Waarom toch bv, tja het is toch een beetje omdat de "wereld" het verwacht en omdat ik mijn kindje toch dit ook heel erg gun.

Dus voorlopig gaan we ervoor!

Groetjes Nanda

PS. Laat je niet gek maken hoor, doe wat jij het liefste doet. Mijn dochter is ook heel groot en sterk geworden van de poedermelk.

bij mijn dochter heb ik 8 dagen borstvoeding gegeven. overdag ging het super. dat was genieten. maar 's nachts.........................pfff wat een drama.....ze was halve nachten wakker en dan krijsen maar. ze had last van darmkrampjes en hoe....
toen overgegaan op flesvoeding omdat ik er helemaal door heen zat en niet meer kon. wat een wereld van verschil....ze kwam voor 1 á 2 flessen en had bijna geen krampjes meer. wat geweldig...toen ik overgegaan was op een andere fles waren de darmkrampjes helemaal over.
mijn verstand zegt flesvoeding voor deze uk maar mijn gevoel wil de borstvoeding wel weer proberen.
ik heb hms. dit vraagt meer energie van mij dan een 'normaal' persoon. borstvoeding vraagt ook extra energie en die energie heb ik niet....dus ik volg mijn verstand en ga voor de fles. dan kan ik de energie steken in mijn 2 kinderen straks...
maar bllijf ik zo wijs???? dat ik mijn verstand ga volgen???

Hoi hoi,

met onze zoon heb ik 15 maanden bv gegeven. Het ging echt niet altijd van zelf, hoor. Heb veel research gedaan op het internet, omdat het cb niet echt wilde helpen. En heb me eigen dus moet behelpen met de info die ik vond.

Nu wil ik ook graag weer bv geven en ga binnenkort naar zo'n bv infoavond. Misschien wat voor jou?

Je kunt altijd eerste met bv beginnen en als het echt niet gaat of je bent het zat, dan kun je altijd nog overgaan op fv. Dat is het beste alternatief! Voel je niet bezwaard als het allemaal niet loopt zoals je had gehoopt. We moeten ons gelukkig prijzen dat er tegenwoordig fv op de markt is.
Al vind ik wel dat bv het beste is, maar als het niet gaat dan gaat het niet en dan moet je je daarbij neerleggen. Ik vind het alleen jammer dat er vrouwen zijn die het niet eens proberen, omdat ze bijv zeggen dat ze het zo'n gedoe vinden.

Succes met je besluit.

Liefs,

ik ga bv proberen te geven in mn verlof en vakantie daarna, en dan ga ik denk ik afbouwen want zie het niet zo zitten om met een kolf aan de slag te gaan... ik heb ook slaapdiensten op het werk, dus dat lijkt me helemaal niks!! ik moet steeds aan die melkkoeien denken bij een vriendin in de stal.... sorry...  maar ik denk dat kolven niet echt iets voor mij is.... Maar dan heeft beeb er toch zo'n week of 15 bv op zitten, dus dat is iig wat....

Terug
Bovenaan