Borstvoeding ontdooien

Hallo moeders,

Hoe ontdooien jullie je borstvoeding als je hebt afgekolfd? Het komt namelijk wel eens voor dat ik twijfel of ik een of twee voedingen uit de vriezer moet halen als ik er even niet ben om borstvoeding te geven. Ik zet meestal een flesje een dag van te voren in de koelkast, zodat het de volgende dag ontdooid is. Maar ik vind het zonde om teveel te ontdooien (kolven vind ik nog steeds wel een aardige klus). Ik heb altijd genoeg in de vriezer, maar hoe ontdooi ik deze dan nog 'snel' ?
Ik lees dat je het niet op het aanrecht moet ontdooien en het liefst onder de stromende kraam van koud naar warm, maar dit duurt een eeuwigheid en kost wel erg veel water. Kan het ook in een pannetje op het vuur (au bain marie)? Zeker niet in een flessenwarmer?

Ik hoor graag jullie reacties!

Groetjes van Martine
 
Hoi Martine,

Je kunt moedermelk het beste in de koelkast laten ontdooien, dit duurt ongeveer 12 uur. Bij gebrek aan tijd kun je inderdaad voor kiezen om het onder een stromende kraan te ontdooien. Meer informatie kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/bv_bewaarschema.pdf  . De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft ook een brochure uitgebracht over het afkolven van moedermelk, waarin alle informatie over het afkolven, bewaren en het gebruiken van afgekolfde moedermelk  overzichtelijk op een rijtje staat. Deze kun je bestellen via http://www.vbn.borstvoeding.nl/folders.html  .

Om met de hoeveelheden wat beter uit te komen zou je kunnen overwegen om moedermelk in kleine hoeveelheden, bijvoorbeeld in ijsblokkendoosjes (met een deksel erop) in te vriezen. Als ze goed ingevroren zijn, kun je ze daarna overhevelen in plastic zakjes die geschikt zijn voor voedingsmiddelen.Met ijsblokjes kun je over het algemeen wat beter doseren (wel onthouden hoeveel er in een ijsblokje gaat);  kies wel een formaat  dat door de hals van het flesje kan.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
hoi roma,

soms heb je de bv direct nodig en dan duurt ontdooien in de koelkast wel erg lang.
je kunt het in een pannetje met kookend water ontdooien en kun je zo geven.

groetjes moni
 
Terug
Bovenaan