borstvoeding op na stress

Dag allemaal,

Ik geef nog altijd volledig borstvoeding en wil dat blijven doen. Maar als er iets stresserigs is geweest, is het de volgende avond op. Wat kan ik hieraan doen? Natuurlijk voorkom ik stress maar dat lukt niet altijd. Is dit het zogenoemde "teruglopen" van de melk bij drukte? Helpt extra kolven zodat de productie stijgt? Ik heb dan altijd teveel melk maar misschien net genoeg in drukke tijden? Als ik een fles geef op het moment dat het op is, begin ik met bijvoeden wat volgens velen slecht is omdat de borstvoeding dan enkel maar afneemt. Hoe doen jullie dit? Ik vind het jammer als ik hem 's avonds niets meer kan bieden zodat hij niet geheel tevreden de nacht ingaat. De fles pakt hij wel maar hij vind dat niet geweldig.
Marijke
 
Hoi,

Ik geef ook volledige borstvoeding en ook ik heb "minder" melk als ik druk ben geweest. Het is echt belangrijk om op tijd te rusten en in ieder geval veel te drinken en goed te eten. Als ik te weinig drink kan ik het ook meteen merken. En 's avonds tegen etenstijd heb ik bijvoorbeeld altijd minder.

Ik weet niet hoe oud je kindje is maar mijn meisje is nu ruim 4 mnd. De borstvoeding is bij mij veranderd. In het begin zitten je borsten vol maar na een paar maanden schiet het pas steeds toe als ze aanligt, en het loopt dan ook niet constant door. Je kunt voelen dat het toeschiet. Dit gaat niet altijd even snel en je kunt dan denken dat het "op" is, maar dit is meestal niet het geval. Als je je kindje langer laat zuigen komt er meestal wel meer.

Dit zal wel niet voor iedereen gelden maar bij mij gaat het zo.

groetjes Petra
 
Hoi,

Voor mij gold het inderdaad ook. Je hebt in de loop van de dag meestal toch minder voeding, maar wel met meer voedingswaarde heb ik me laten vertellen. Als ik merkte dat ik erg druk was geweest dan probeerde ik 's avonds languit op de bank te gaan, of lekker in bad. Daarbij zelf wat meer vocht drinken (gevolg van druk zijn: vergeten te drinken en eten). Ik voedde dochterlief dan wel zelf voor het slapen gaan maar als het echt te weinig was kwam ze na een uur of iets langer wel weer. Dan pas gaf ik haar een fles. Dat knusse met borstvoeding mis ik nu wel maar probeer het wel na te bootsen, maar helemaal lukt niet. Succes.
 
Hoi,

Het is heel normaal dat je 's avonds minder melk in je borsten  hebt of lijkt te hebben. De melk is 's avonds echter vaak veel dikker waardoor hij voedzamer is en je kindje met minder melk toch genoeg kan hebben. Ook duurt het vaak langer voor de melk toeschiet, waardoor je kindje misschien wat ontevreden kan lijken (de mijne in elk geval wel, is erg ongeduldig). Maar als de melk eenmaal toeschiet, zal het je verbazen hoeveel melk er nog uit een schijnbaar lege borst komt! Je borsten zijn namelijk nooit echt leeg en de melk nooit op.

Ik heb wel een paar tips (dit klinkt mij namelijk zeker niet onbekend in de oren):
Ik zelf geef mijn dochter nu een jaar BV.

Tip 1: Wisselvoeden: Als je kindje genoeg heeft van de ene borst, wissel je, heeft je kindje daar weer genoeg van dan wissel je weer en dit net zo vaak als je kindje zelf wil. Je borst blijft namelijk melk aanmaken (en de meeste melk wordt zelfs aangemaakt als de baby bij je drinkt). Dit werkt dus a) voor de verhoging van de productie en b) tegen een ontevreden/onvoldane baby!
Tip 2: NIET bijvoedfen uit een flesje, zo maak je het probleem echt alleen maar erger
Tip 3: Als je eens wat minder melk hebt, niet wanhopen. Dit is heel normaal en als je kindje echt niet genoeg heeft dan meldt het zich vanzelf wel weer na een tijdje.

Veel succes en volhouden, hè!

Groetjes Jann
 
Terug
Bovenaan