<p>Een vraag voor iedereen die op verzoek voedt én de regelmaat voeden-verschonen-spelen-slapen-voeden-etc aanhoudt: hoe rijmen jullie dat als je kind níet van voeding tot voeding slaapt? Mijn zoon is nu bijna dertien weken en is al vanaf het begin een niet al te beste slaper. Na heel veel proberen en volhouden slaapt hij nu wel overdag in zijn eigen bedje (trouwens niet omdat hij dat móét van ons, maar hij wilde zelf al nooit in de box/wagen/schommelstoeltje slapen) en lukt het hem ook steeds vaker om zelf in te slapen, maar nog steeds duren zijn slaapjes meestal maar 45 minuten. Daarna wordt hij dus gevoed – soms dus maar krap twee uur na de vorige voeding – maar ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik daarmee afwijk van het hele 'op verzoek voeden'. Hij drinkt wel, maar meer voor de gezelligheid dan dat hij honger heeft. Hij wordt er ook een luie drinker van; neemt een paar slokken, raakt afgeleid door de lamp/het raam/etc, lacht naar mama, speelt met de borst, drinkt weer wat, etc...</p><p>Volgens de 'methode' zou hij vanzelf de cyclussen aan elkaar gaan knopen, maar hoe lang kan dat duren? Ik vind het niet erg dat hij nog zo veel aan mijn borst ligt, maar wil ook niet onbedoeld stimuleren dat ie straks gewend is aan snacken.</p><p> </p><p>Herkent iemand dit? Mijn twijfel: is het tijd om de regelmaat los te laten en hem te laten bepalen wanneer hij wil drinken? Of help ik dan zijn hele (met pijn en moeite opgebouwde) slaapritme om zeep?</p>