Borstvoeding op verzoek, maar ook regelmaat aanhouden?

<p>Een vraag voor iedereen die op verzoek voedt én de regelmaat voeden-verschonen-spelen-slapen-voeden-etc aanhoudt: hoe rijmen jullie dat als je kind níet van voeding tot voeding slaapt? Mijn zoon is nu bijna dertien weken en is al vanaf het begin een niet al te beste slaper. Na heel veel proberen en volhouden slaapt hij nu wel overdag in zijn eigen bedje (trouwens niet omdat hij dat móét van ons, maar hij wilde zelf al nooit in de box/wagen/schommelstoeltje slapen) en lukt het hem ook steeds vaker om zelf in te slapen, maar nog steeds duren zijn slaapjes meestal maar 45 minuten. Daarna wordt hij dus gevoed – soms dus maar krap twee uur na de vorige voeding – maar ik krijg steeds vaker het gevoel dat ik daarmee afwijk van het hele 'op verzoek voeden'. Hij drinkt wel, maar meer voor de gezelligheid dan dat hij honger heeft. Hij wordt er ook een luie drinker van; neemt een paar slokken, raakt afgeleid door de lamp/het raam/etc, lacht naar mama, speelt met de borst, drinkt weer wat, etc...</p><p>Volgens de 'methode' zou hij vanzelf de cyclussen aan elkaar gaan knopen, maar hoe lang kan dat duren? Ik vind het niet erg dat hij nog zo veel aan mijn borst ligt, maar wil ook niet onbedoeld stimuleren dat ie straks gewend is aan snacken.</p><p> </p><p>Herkent iemand dit? Mijn twijfel: is het tijd om de regelmaat los te laten en hem te laten bepalen wanneer hij wil drinken? Of help ik dan zijn hele (met pijn en moeite opgebouwde) slaapritme om zeep?</p>
 
Voeden op verzoek betekent voeden als je kind aangeeft honger te hebben. Dat hoeft dus niet direct na een slaapje of iets dergelijks te zijn. Als je voedt op verzoek, doe dat dan zodra je kind hongersignalen geeft. Onze dochter is bijna 10 weken en we hebben een mooi ritme te pakken. Van het einde van de middag tot de laatste voeding doet ze vaak hazenslaapjes, maar ze krijgt alleen voeding als ze ook echt honger heeft.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt en dat het je vraag beantwoord.
Succes!
 
Ik heb hier ook een tijd mee gezeten. Wat mij toen geholpen heeft is door te weten dat als een baby wakker wordt altijd honger heeft, maar inderdaad nog niet altijd al behoefte heeft om te eten. 
45 minuten slapen klinkt prima. Kan hij daarna nog even spelen? Of dat je even een korte wandeling gaat maken? Door zo op een natuurlijke manier te rekken, gaat hij meer drinken als je je borst aanbiedt en komt er ook meer ritme. Succes! 
 
Biologisch gezien is de riedel andersom logischer: eerst voeden dan slapen. Vooral in bv zit namelijk een stofje waar ze slaperig van worden, dat heeft dr natuur een beetje zo geregeld.
Maar omdat we in "het westen" niet willen dat kinderen altijd een borst/mama nodig hebben om te slapen, wordt dit vaak afgeraden (slaapassociatie).
In principe kan je de volgorde dus een beeetje laten vieren. Je kindje meldt zich wel als ie honger heeft, en blijft zo ook goed naar eigen honger en verzadigingsgrvoel luisteren :).
Maar misschien wil je kindje ook wel de borst voor een slokje drinken, comfort etc. 


45min is ook precies de slaapcyclus van een baby! Dus dat doet je kindje beeldig hihi. Ze leren vanzelf om meerdere cycli achter elkaar te plakken, en dus langer te slapen. 

Heb vertrouwen in jullie beide ?
 
Mijn meisje is nu bijna 17 weken en ik heb altijd op verzoek gevoed en niet zozeer een schema aangehouden zoals jij aangeeft. 


45min is hier ook de standaard. Dat is de eerste slaapcyclus van een baby. Als een baby (zoals die van jou en van mij) al een beetje moeite heeft met overdag zelf in slaap vallen, zullen dit soort baby’s wakker worden. Sommige pakken het goed op en slapen weer verder. Dus ik houd gewoon de wakkertijd aan en let goed op haar signalen voor moeheid. Max 1,5 uur wakker en gewoon lekker op bed. Ik probeer wel daar een ritme in te creëren. Slaapzakje (Puckababy nu, in begin bakerde ik in) aan, aai over haar bolletje even neuriën, muziekje aan en de kamer uit. 


Voeden op verzoek is inderdaad echt voeden zodra je baby honger signalen laat zien. Op handje sabbelen (al gaan ze op gegeven moment hun handen ontdekken dus die zitten geregeld in hun mond en is dus geen honger signaal) of mekkeren terwijl ze net wakker zijn dus is geen moeheid. Als hij dus maar wat sabbelt en wat slokjes neemt heeft hij ook geen honger. Je wil er op gegeven moment naar toe dat ie zich goed vol kan drinken en 3 tot 4 uur zonder voeding kan. Probeer gewoon tussen de slaapjes door 3 uur aan te houden. Je zal merken dat ie dat makkelijk kan op deze leeftijd. Op gegeven merk je dat je vanzelf een ritme hebt. En soms wordt dat ritme even verstoord omdat ze regeldagen hebben. Ik zat op 6 voedingen per dag. Super fijn! Maar nu sinds een week 2-3 echt weer op 7 voedingen. Ze groeit hard en heeft het nodig. Maar ook hierin weer een ritme gevonden. Ook heeft ze deze week al een keer of 5 anderhalf uur geslapen overdag. Ineens gaan ze het door hebben. Komt goed dus! En ik heb geleerd het te laten. Het is zoals het is. Als ze maar voldoende rust heeft. Of dat nu slapen in de draagzak, wandelwagen, onderweg of op bed is, prima. Ja ik ben dus soms hele dagen bezig met naar en uit bed brengen/ halen. Als ze maar slaapt. Ook blijf ik proberen als ze na 45min wakker wordt haar weer in slaap te krijgen dus speentje in, aai over de bol, muziekje aan. Helpt niet altijd want merendeel ligt ze al kirrend en spartelend in bed en wil het vrolijke bijtje maar wat graag uit bed. Het is me welgeteld 3 keer gelukt haha. Maar het zijn de succes momentjes die je moet vieren! 
 
Eens met bovenstaande. Voeden op verzoek is voeden als je kindje 'erom vraagt' en niet omdat hij wakker is. Ik vind eerst voeden en dan slapen inderdaad ook logisch overdag. Probeer eens een dagje uit hoe het gaat als je je kleintje volgt. Ik heb nooit met schema's gewerkt en gewoon gekeken wanneer hij moe was of wilde drinken. Succes!
 
Dank voor alle reacties! Voeden op verzoek liep lange tijd gelijk op met het regelmaatverhaal, want toen had ie gewoon elke paar uur honger (soms iets langer, soms iets korter). Hij kan het ook erg goed aangeven, dus dat is het probleem niet. Hoewel tegenwoordig de hele dag door complete vuistjes in die mond verdwijnen haha.
Ik ben aan het regelmaatverhaal begonnen omdat hij heeeel moeilijk in slaap kwam (maar ondertussen wel doodop was). Dat heeft dus wel geholpen. Maar nu hij wat ouder is, merk ik inderdaad dat hij langer kan zonder voeding. Alleen lopen zijn slaap/wakkertijden daar dus niet gelijk mee op. Als ik hem pas ga voeden wanneer hij om eten begint te roepen, is hij soms veel langer wakker dan de 'toegestane' (volgens de boekjes dan he) wakkertijd en alweer te moe om te drinken (of het komt net midden in een nieuw dutje).
 
ik ga inderdaad maar eens doen wat jullie eigenlijk allemaal adviseren: de kleine het zelf eens laten bepalen. Best moeilijk, dat intuïtief moederen, of is dat alleen bij een eerste hehe?
 
Terug
Bovenaan