Borstvoeding-opleiding hihi

Hallo allemaal,

Mijn naam is Thaiza, ik ben 20 jaar en 37.3 weken zwanger van ons eerste kind.
Ik wil dadelijk heel graag borstvoeding gaan geven dus wil graag alles weten.
Ik heb een paar vraagjes en als jullie zelf nog tips hebben: Graag.

-Is 't echt zo moeilijk?
-Doet 't echt pijn?
-Mag je combineren met fles?
-Zo ja, vanaf wanneer?
-Wat nou als mijn baas moeilijk doet?
-Hoe lang moet/mag je volhouden?
-Wat als onze kraamhulp een stagaire is? Die moet dat ook nog leren natuurlijk......
-Zijn die bv-bh's fijn?

Nou, dat was mijn vragenvuur...
Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!
Veel liefs, Thaiza
 
Hoi Thaiza,
Borstvoeding geven is helemaal niet moeilijk, iedereen kan het, mits je goede tips en adviezen krijgt van de kraamverzorgster of in het ziekenhuis.
Het doet geen pijn, alleen de eerste tien seconden doen soms even een beetje pijn, maar dat gaat over als je de baby goed aanlegt tenminste. Als het pijn blijft doen moet je de baby opnieuw aanleggen. over combineren met de fles kan ik niet veel vertellen omdat ik uitsluitend borstvoeding geef. Wel heb ik mijn zoontje vanaf de vijfde week af en toe een flesje met gekolfde melk laten geven door zijn vader. Dit advies kreeg ik omdat het vaak gebeurt dat baby's de fles niet meer willen als je begint te werken. Wij geven nu ongeveer drie keer in de week een flesje maar dan wel met moedermelk!! Ik ga straks op mijn werk ook kolven, daar heb je wettelijk recht op. Ik heb het wel al tijdens mijn zwangerschap met mijn baas overlegd. Ik wil proberen in ieder geval een half jaar borstvoeding te geven, maar het kan ook langer, ik zie wel hoe het dan gaat en of ik er dan mee doorga, misschien ook alleen 'smorgens en 's-avonds. Als je een stagiaire krijgt als kraamverzorgster hoort daar altijd een gediplomeerd kraamverzorgster bij te zijn. Als je echt borstvoeding wilt geven moet je hier tegenover iedereen heel duidelijk over zijn. Met goede adviezen moet het echt lukken hoor!!
Ik gebruik voedings bh's van de prenatal, die zijn wel fijn vind ik. k heb op je meeste vragen kort een antwoord gegeven, als je meer wilt weten hoor ik het wel. In ieder geval wens ik je heel veel plezier met borstvoeding geven!!
Groetjes Miranda
 
Spannend meid nog ff en je bent mama!

BV is niet moeilijk als je maar goed begeleid word. En daar ook om vraagt als je twijfeld.
Want ze kunnen veel helpen ook met aanleggen als het pijn doet.
De eerste dagen kan het inderdaad wat gevoelig zijn maar zodra de kleine goed ligt moet de pijn weg trekken zo niet losmaken en weer aanleggen soms wel 10 keer per voeding. Anders krijg je kloven.
Combineren is geen probleem je lichaam past zich aan. Echter is het beter om alleen bv te geven.
Combineren zou ik zelf alleen doen als het niet anders kan. Heb er geen ervaring mee.
Je baas mag niet moeilijk doen. Je hebt namelijk recht op negen maanden kolven of voeden. Dat houd in dat je 1 vierde van je werkdag mag spenderen aan kolven of voeden live.
Dat is zo bij de wet geregeld.
Hoe lang je het volhoud is helemaal aan je zelf. Het beste is tot 6 maanden alleen bv geven en daarna bijvoeding. SOmmige vinden dat niet nodig en beginnen eerder. Of stoppen met voeden als ze moeten werk omdat ze niet kunnen of wilen kolven. Of gewoon omdat ze het zat zijn. Dat moet iedereen voorzich uit maken.
Zelf geef ik nu 9 maanden bv en dat gaat goed kolf 1 of 2 keer op mijn werk en dat krijgt ze uit een flesje. Dus het ligt er maar net aan wat je zelf wilt.
Een stagair mag niet alleen werken dus dan heb je altijd een kraamhulp erbij. Had hier ook een stagaire en dat was best leuk er was veel tijd omdat ze met zijn tweeen waren.
Voedings bhs zijn erg makkelijk hup flapje los en klaar flapje weer vast.

Nou meid succes en als je het wil gaat het lukken.
 
Ik heb zelf BH's van de Hema werken perfect en zijn niet duur. Ikzelf heb wel gecombineerd de KV en BV gegeven omdat ik te weinig kolfte, had anders niet genoeg, dit ging prima heft er geen hinder van onder vonden het is beter als het alleen BV is maar zo heb ik toch 10 mnd kunnen voeden als ik thuis was voeden ik volledig soms een keer extra om de BV weer op peil te brengen.
 
Hoi,
ik ben gestopt met het geven van BV omdat ik van die onhandig grote borsten heb. Het was een heel gevecht om Amy goed aan de borst te leggen. Ik had ook de pech dat Amy en ik beide in het ziekenhuis moesten blijven, maar niet bij elkaar konden zijn. Amy moest op de kinderafdeling opgenomen worden omdat ze tijdens mijn keizersnede bloed in had geslikt en daardoor misselijk was. Pas vanaf de 4e dag kon ik dus aan de BV beginnen, tot die tijd heb ik de melk afgekolft. De verpleegkundigen en thuis de kraamhulp blijven net zo lang met de kleine frutten tot ze goed 'pakt'. Maar zelf lukt het me niet. Daarom krijgt ze nu moedermelk in de fles en dat gaat bij ons een heel stuk beter.
Als het straks goed voelt moet je het zeker doen.
Wat betreft de voedings-bh die ik had, ik vind hem een ramp. Ik draag weer gewoon mijn eigen bh's, maar ja, ik kolf, dus dat is toch makkelijker op mijn gemakkie thuis.
Succes
 
Terug
Bovenaan