Borstvoeding overstappen kunstvoeding

<p>Hallo.</p><p>7 oktober ben ik bevallen van een prachtige zoon. Ik ben vanaf dat moment bv gaan geven. In 4 dagen tijd was hij 9.1% van geboorte gewicht afgevallen. Ik moest 48 uur alleen kolven en fles geven om te kijken of ik genoeg voedingstoffen aanmaakte. Dat deed ik hij kwam in 48 uur 140 gram aan. Nu moest ik hem opnieuw aanleggen. Maar dit gaat erg moeizaam. Ik doe het nu combineren om en om kolven en aanleggen. Maar hij drinkt ongeveer 5 tot 10 min aan de borst en valt die in slaap. Ik ben dan ook bang dat hij niet genoeg binnen krijgt. Als ik kolf drinkt hij zo’n 80cc tot 100cc makkelijk weg. Ik ben aan het twijfelen om over te stappen naar kunstvoeding omdat dit mij erg veel stres geeft. Ik word er ook erg verdrietig van dat het aanleggen niet juist lukt zoals bij vele andere. Maar ik kan niet weken lang blijven kolven dat sloopt je gewoon. <br />wat zouden jullie doen? Overstappen? Ik weet het op het moment echt even niet wat het beste is. </p>
 
Ik heb 2 kids, de eerste dronk makkelijk 15 minuten aan de borst, viel dan in slaap (dus ik verschoonde hem dan zodat hij wakker werd) en dan dronk hij nog een keer 15 minuten aan de andere kant. Vanwege moeite met aanhappen (kort tongriempje, die in het ziekenhuis nog doorgeknipt is) heb ik de eerste 3 weken met een tepelhoedje borstvoeding gegeven, wellicht ook nog een idee voor jou. Dat maakt het drinken iets makkelijker en minder vermoeiend voor je kindje. Na 3 weken had meneer wat meer kracht en ging het drinken zonder hoedje ook goed.
Toen mijn 2e zoontje geboren werd, was ik ook erg bang dat hij te weining dronk, aangezien hij binnen 5 minuten per borst klaar is. Ik heb dat destijds met een deskundige besproken en zij keek toen ook mee hoe het ging bij het borstvoeden. Haar conclusie: mijn zoontje zet de turbo er op als hij drinkt en is daardoor eigenlijk na 3-5 minuten al klaar. Voor mij een nieuwe wereld, maar het is wel heerlijk hoor. Ook als hij snachts komt om te drinken, kan ik hem binnen 10 minuten weer slapend terug in bed leggen met een volle buik :D
Als het borstvoeden op zich lukt, zou ik nog even proberen door te zetten. Wellicht kan je het ook een keer met een deskundige bespreken en is een tepelhoedje misschien een optie. Als je klaar bent met de 1e borst, dan kan je kindje verschonen / wakker maken en de 2e borst proberen. En de les die ik heb geleerd is dat hoe lang je kindje aan de borst drinkt, niets zegt over de hoeveelheid die hij binnen krijgt.
Heel veel succes!
 
De eerste weken zijn bijna altijd lastig met bv. Je kindje leert nog hoe hij moet drinken en jij leert ook nog. Mijn oudste dronk gerust een half uur en met veel gedoe met tepelhoedjes. Na drie maanden ging het pas echt goed. Mijn jongste dronk meteen goed en was met 10 minuten klaar. Maar ook hij had dagen dat het niet lekker liep. En hij vroeg wel om meer voedingen op een dag dan de oudste. 

Ik zou het niet meteen opgeven en nog even aankijken. Je ziet straks vanzelf aan je kindje of het goed gaat. Als je twijfelt kan je ook een lactatiedeskundige laten meekijken. 
 
Borst 1, dan verschonen en dan borst 2 werkt hier ook goed als hij slaperig wordt. Aanleggen ging hier ook niet goed. Hij trekt ook heel erg aan mijn borst tijdens het drinken dus dat werd pijnlijk. Sindsdien met een tepelhoedje aan het voeden en dat gaat eigenlijk heel goed! Misschien het overwegen waard dat ook eens te proberen :)
 
Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon! Wat is die eerste periode zwaar hè! Bij borstvoeding moet je vaak eerst even investeren voordat het goed gaat. Je doet het hartstikke goed!
Ik wil je adviseren om een lactatiekundige in te schakelen. Die kan met je meekijken met een voeding en advies geven om het beter te laten gaan. Vaak wordt dit vergoed als je aanvullend verzekerd bent. Hier kun je een lactatiekundige bij jou in de buurt vinden.
Succes!
 
Ben je bekend met de maaginhoud van een baby die 12 dagen oud is? Anders zou ik even kijken op de website van la leche League. Zij geven goede informatie. De 80 tot 100ml is erg veel dat drinkt mijn kind en zij is 3 maanden oud. Voed je ook therapeutisch, dat wil zeggen zo rechtop mogelijk en met een premature speen?
Wat betreft het kolven en voeden ik zou zeggen pak haar lekker bij je in bed, laat haar drinken bij elk geluidje dat ze maakt om zo goed jou productie op gang te houden en het kolven te laten. Als ze nu blijft aankomen gewoon zo door gaan. Evt wat iemand hier boven al zei om een tepelhoedje te gebruiken maar dan zou ik eerst een lactatiekundige mee laten beoordelen.
Je doet het goed mama alleen even door zetten, al het begin is moeilijk maar je krijgt er wel iets moois voor terug.
 
Ben je bekend met de maaginhoud van een baby die 12 dagen oud is? Anders zou ik even kijken op de website van la leche League. Zij geven goede informatie. De 80 tot 100ml is erg veel dat drinkt mijn kind en zij is 3 maanden oud. Voed je ook therapeutisch, dat wil zeggen zo rechtop mogelijk en met een premature speen?
Wat betreft het kolven en voeden ik zou zeggen pak haar lekker bij je in bed, laat haar drinken bij elk geluidje dat ze maakt om zo goed jou productie op gang te houden en het kolven te laten. Als ze nu blijft aankomen gewoon zo door gaan. Evt wat iemand hier boven al zei om een tepelhoedje te gebruiken maar dan zou ik eerst een lactatiekundige mee laten beoordelen.
Je doet het goed mama alleen even door zetten, al het begin is moeilijk maar je krijgt er wel iets moois voor terug.
 
Inderdaad, als je melkproductie het probleem niet is, zou ik proberen met behulp van een lactatiekundige door te pakken en te kijken of het helemaal wil slagen. Mijn zoontje viel de eerste dagen ook behoorlijk af, maar maakte dat uiteindelijk dubbel en dwars goed op mijn borstvoeding (was 1 week na zijn geboorte alweer terug op gewicht zelfs). Het is echt pittig op het begin, en allemaal niet zo makkelijk en vanzelfsprekend als sommige mensen het doen voorkomen. Maar oh, wat is het fijn als het lukt, en wat een intieme momentjes met je kleintje krijg je er voor terug. Om nog niet te spreken van alle gezondheidsvoordelen voor je kindje.
Schakel hulp in, bij de meeste zorgverzekeringen krijg je zo'n consult ook nog eens vergoed! En tot die tijd: probeer je niet vast te bijten op hoeveel je kindje binnen krijgt, maar op hoe goed hij groeit!
 
Terug
Bovenaan