Borstvoeding pijnlijk! Wie herkent dit?

Hoi,

Ik ben pas moeder geworden. Mijn kleine meid is nu drie weken.
Ik geef borstvoeding en tot voor kort ging dit erg goed.
De laatste paar dagen doet mijn rechterborst erg veel pijn. Zowel bij   het aanhappen als tijdens het drinken. Mijn tepel wordt wit en blijft dat gedurende 10 min na de voeding ook nog zien. Wie herkent dit? Kan ik nu nog wel doorgaan met borstvoeding geven of kan ik er maar beter mee kappen. Wat ik eigenlijk niet wil maar de pijn is niet te houden. Mijn linkerborst doet het goed.

Liefs tweeling
 
Hoi,

Is het de borst die pijn doet, de tepel, of allebei? Als je tepel wit uit het mondje van je baby komt, kan het zijn dat het aanleggen niet goed verloopt. De tepel ligt dan niet ver genoeg achterin het mondje en komt tegen het harde gehemelte aan, of de baby zet de kaak erop waardoor de tepel niet  goed doorbloed blijft.  Een baby die niet goed is aangelegd, kan de borst niet goed leegdrinken en dat kan dan weer tot verstopping of zelfs een borstontsteking leiden, wat inderdaad erg pijnlijk kan zijn.

Om de borst goed leeg te kunnen drinken is het dus heel belangrijk dat je kindje goed is aangelegd. Wanneer je je kindje aanlegt, ligt ze met haar buikje tegen jouw buik; haar hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat ze haar hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Haar neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje haar mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs haar lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als ze haar mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en haar tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je haar aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in haar mondje. Haar neusje en kinnetje raken jouw borst en haar lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint ze met lange halen te drinken. Je ziet haar kaakjes bewegen, haar wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang uit de borst drinken als ze wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt ze ook goed aan de vette achtermelk toe; als ze voldaan is, zal ze uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je haar van de borst halen door je pink in haar mondhoek te leggen; leg haar daarna rustig opnieuw aan.

Als je borst pijnlijk is, is het dan een harde of rode plek/schijf die je voelt? Dat zal dan namelijk een verstopping zijn. In dat geval kun je het beste de meest pijnlijke borst het eerst geven; je kunt vlak voor het voeden warme compressen op je borst leggen om het toeschieten van de melk en de doorstroming te bevorderen. Tijdens het voeden kun je eventueel richting de tepel meemasseren. Je baby kan je daarmee ook helpen, leg haar dan aan de borst met het kinnetje wijzend naar de pijnlijke plek. Zo kan ze met haar onderkaak en haar tong de plek 'wegdrinken'. Zorg ervoor dat de borst goed wordt geleegd, kolf eventueel nog na. Je kunt proberen om onder een warme douche de plek weg te masseren (richting de tepel).

Als je meer behoefte hebt aan een persoonlijk gesprek, kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. De VBN is zowel overdag als 's avonds bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Schroom niet, bel gerust; we zijn ervoor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
hoi,

Ik herken dit wel en heb zelf 9 maanden bv gegeven en naast dit probleem ook kloven borstontsteking en spruw gehad, als ik vragen had belde ik altijd borstvoeding natuurlijk die kunnen je echt overal in adviseren.
Ik zou zeggen geef niet op als je wilt doorgaan en bel ze eens voor advies.
 
Terug
Bovenaan