Borstvoeding schema, avond, nacht, ochtend

<p>Hallo!</p><p>Ons zoontje van 10 weken doet het super. Hij krijgt volledig borstvoeding, maar nu het volgende. We hebben een lekker ritme (normaal gesproken, maar er lijkt wat te veranderen)</p><p>07:00 eerste voeding ochtend</p><p>11:00 2e voeding</p><p>15:00 3e voeding</p><p>19:00 4e voeding, dan is natuurlijke bedtijd.</p><p>23:00 voeding voor de nacht ( hier moeten we hem voor wakker maken)</p><p>S nachts tussen 4:00-5:00</p><p>Nu is het zo dat hij in de nacht dus vrij laat komt en dicht op de ochtend voeding zit en nog totaal geen honger heeft. Wel lekker wakker maar na 3 x aanbieden borst verschonen etc, geen behoefte. Vaak pas als hij weer naar bed gaat tegen 9:00 u biedt ik de borst aan en dan drinkt hij wel.</p><p>Is het een mogelijkheid om de voeding van 23:00 u te gaan schrappen en dat hij zichzelf meldt in de nacht, waardoor dit hopelijk wat eerder is en de voeding van 07:00 niet wordt verlaat. Dit omdat ik straks toch weer moet gaan werken en die ochtend voeding dam wel uitgangspunt is. Graag jullie advies!! Liefs </p>
 
Hoi, 
Ik heb beide dochters nooit wakker gemaakt rond 22.00/23.00 . Ik snapte de toegevoegde waarde nooit zo haha, baby wordt toch wel wakker bij honger. Dus mijn dochter kreeg dan 19.00 laatste voeding en dan naar bed. Dan komt ze zelf rond 03.00/04.00u weer voor een voeding. Ik zou het gewoon een keer proberen en dan zien hoe het gaat. 
 
Ik vind 6 voedingen op die leeftijd al heel weinig. Liever zie je 8-10 voedingen (of meer). Daarom zou ik niet snel de voeding van 23 uur overslaan. 
Hoe is zijn groei?
zou je overdag wat vaker de borst aan kunnen bieden om het aantal voedingen te verhogen? En dan de voeding van 23 uur overslaan om te zien wat er gebeurt?
Overigens verandert het ritme op deze leeftijd nog vaak. Goede kans dat je zoontje vanzelf het verandert, of dat jij het aanpast en het een tijdje loopt zoals je wilt en zijn ritme daarna opeens toch weer verandert. 
 
Mijn dochter is 12 weken en krijgt ook nog volledige borstvoeding, dit is echter wel op verzoek. Normaliter is dat dan zo:
07.30 - 10.30 - 13.30 - 16.30 - 19.00 - 21.30/22.00 - 02.00 en soms om 05.00 ook nog. Als ze die van 05.00u niet heeft, komt ze meestal om 03.00/03.30 i.p.v. om 02.00 uur.
Ik kom hier dus vaak op 7 of 8 voedingen uit. Ik weet dat er 4 uur tussen mag zitten :). Maar wellicht kun je indd voeden als ie wakker wordt. Of hij slaapt natuurlijk echt wel netjes 3.5 uur per slaaptijd?. Je zou de voeding van 23.00 uur wel wat kunnen vervroegen! Naar 22.00 uur bijvoorbeeld. Of je zou alles een beetje kunnen opschuiven zodat je om 23.30 of 00.00 uur nog een laatste voeding kan geven. Kijken wat er dan gebeurd. Het is toch samen ontdekken :). Gewoon proberen! Wie weet vind je kleintje t prima en wie weet niet. Merk je snel genoeg.
 
6 voedingen op die leeftijd is helemaal prima. Als hij zichzelf wel vaker melden. Onze dochter is nu ook 10 weekjes en zit op 5 voedingen. Hanteer het zelfde schema. Echter maak ik ze niet om 22/23 wakker maar rond 00:00. En dan slaapt ze tot 07:00. Zodra ze structureel langer gaat slapen dan 07:00 in de ochtend ga ik die avond voeding naar voren halen. Maar om die voeding volledig weg te laten is te vroeg. Stel dat ze zou doorslapen van 19 tot 07:00 zit ze op 4 voedingen. En dat is echt te weinig. Maar 5 voedingen met 10 weken kan helemaal prima. Daar zou ik je geen zorgen om maken.  


als ik haar om 22/23 wek dan is het inderdaad ook 04/05 uur in de nacht. En dan wilt ze om 7 niets tot weinig inderdaad. Ik vind het 7,11,15,19 schema super handig. Omdat als ik weer moet gaan werken ik ze om 06:30 naar de opvang breng. En dan kan ze daar haar eerste voeding krijgen. 


 
2 maanden
De tijd vliegt, de eerste maanden zijn voorbij voor je het weet. Je kindje heeft iets minder voeding nodig dan in het begin. Je voedingsschema bestaat nu uit 5 à 6 voedingen per dag.
Borstvoeding5-6 keer per dag (minimaal aantal keer/dag)
Flesvoeding5 keer 130 – 180 mlof 6 keer 110 – 150 ml
Extra10 mg vitamine D (moeder)10 mcg vitamine D (baby) – vanaf 0 t/m 3 jaar150 mcg vitamine K (baby) – vanaf de achtste dag van de geboorte t/m twaalf weken. Geldt alleen voor kinderen die borstvoeding krijgen.
 
3 maanden
Je baby is nu drie maanden en is volop in de groei. Qua voeding verandert er niet zoveel als een maand geleden, dus 5 à 6 voedingen per dag zijn genoeg.
Borstvoeding5-6 keer per dag  (minimaal aantal keer/dag)
Flesvoeding5 keer 130 – 180 mlof 6 keer 110 – 150 ml
Extra10 mg vitamine D (moeder)10 mcg vitamine D (baby) – vanaf 0 t/m 3 jaar
 
Ik vind de aantal voedingen toch ook wel weinig. Je kunt BV niet vergelijken met flesvoeding, waarbij kindjes vaak veel grotere hoeveelheden per keer drinken. Mijn dochtertje van 6 mnd zit zeker nog wel op 7 of 8 voedingen per dag. Soms 1 minder soms 1 meer. Ik voed volledig op verzoek dus tijden wisselen dagelijks. Soms drinkt ze wat langer en soms heeft ze even een paar slokjes nodig. Ik vind dit prettig werken. Mijn ervaring met 4 borstgevoede kindjes is dat de avondvoeding moeilijk is om eraf te halen omdat je kindje dan vaak ook gaat clusteren om de BV weer op te hogen. Hierdoor vind ik het op verzoek voeden goed werken, het is een kwestie van vraag en aanbod.
 
Ik had dat op een gegeven moment ook, wat je omschrijft. Rond 5u een voeding en dan inderdaad om 7u geen honger. Ik merkte ook dat mijn dochter ‘s nachts niet zo veel dronk. Ben daarom een speentje gaan geven ‘s nachts. Was even een paar nachten doorzetten, want tsja bij mama sabbelen is lekkerder dan een speen ? maar na een paar nachten sliep ze door van 23-7. Ze was toen 4 maanden.
 
Die schema's zijn heel erg gebaseerd op kunstvoeding. En de voedingsschema's voor kunstvoeding zijn dan weer gericht op snel het aantal voeding omlaag en de hoeveelheid per voeding omhoog. Terwijl een mensenbaby van nature behoefte heeft aan vaker kleine voedingen. Dat is zowel aan het begin van het leven prettig omdat dat tegemoet komt aan de behoefte van de baby, maar ook later in het leven omdat het de kans op overgewicht verkleind. 
 
Natuurlijk heb je uitzonderingen en zijn er baby's die het prima doen op 6 voedingen en echt niet meer willen. Dat zijn echter wel echt uitzonderingen. Maar door de schema's die boven genoemd worden ontstaat een verkeerd beeld dat dit de 'normale' situatie zou zijn en baby's die 8-10 voedingen willen afwijkend. Bij weinig voedingen zou ik echt terughoudend zijn om de voedingen nog verder te verminderen. Dit kan er namelijk ook voor zorgen dat de melkproductie snel terugloopt.
Bovendien is op verzoek voeden ook op verzoek van de moeder; omdat er stuwing is, omdat baby zichzelf niet zo snel meldt en niet zo goed groeit, omdat moeder weggaat en daarvoor nog wil voeden bijvoorbeeld. 
 
Terug
Bovenaan