borstvoeding schema???

hallo,
Ja sorry, maar hier weer een vraag over voedingsschema..... :)
Mijn dochter is nu 4 mnd. Zij krijgt borstvoeding en op de dagen dat ik werk, gekolfde moedermelk. Hoeveel cc is normaal bij deze leeftijd? Eerst dronk ze maar zo'n 160 cc (ongeveer 2 weken geleden) nu drinkt ze 180 cc zomaar op en protesteert soms zelfs dat het op is. Op het cb zeiden ze laatst dat ik tot 200 cc mocht gaan en niet meer.
Ik dacht dat dit alweer vrij veel was, 200cc? Wat geven andere mensen hun 4 mnd oude kindje?

verder zei het cb dat ik 1 voeding wel mocht laten vallen.
Ze krijgt nu om 07.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 22.00/23.00 (maken we haar voor wakker) en dan komt ze rond 04.00 uur nog een keer. dus 6 voedingen. Maar ik heb het idee dat ze dit echt nodig heeft en niets kan weglaten. De laatste voeding kreeg ze eerst rond 23.00 uur en verplaatsen we nu langzaam naar 22.00 uur... ze slaapt dan net zo lang door. meestal wordt ze om 03.00 uur al even wakker en slaapt dan met het speentje nog wel even door.
ik vraag me af en toe ook af of ze uit de borst wel voldoende krijgt.

groetjes natasja, mama van Isa 4 mnd
 
Hi,

Er is een rekensommetje voor. Je moet de aantal voedingen op een dag met het gewicht van je kind bereken, dan komt er uit wat je per fles mag geven. Op borsvoedingsforum.nl kunnen ze je wel de rekensom vertellen.

succes,

Hilde
 
Hoi natascha,

De hoeveelheid in cc's weet ik niet want mijn zoontje heeft tot 9mnd uit de borst gedronken waarvan tot 6mnd volledig.
Ook hij kreeg 5 voedingen en soms s'nachts ook nog een ik zou haar tot 6 mnd lekker 5 voedingen blijven geven en evt s'nachts, ze krijgen nog geen/weinig bijvoeding dus is 5 helemaal niet teveel.

Ik  gaf s'nachts ook altijd zijn speentje en als hij dan nog niet rustig was liet ik hem ong een kwartiertje tot  30min huilen voor ik hem de borst aanbood, vaak viel hij dan in die tijd al in slaap, en werd zo steeds minder wakker s'nachts.

Groetjes Mary jane
 
Hoi Natasja,

Consultatiebureau's hanteren vaak richtlijnen die van toepassing zijn op het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding; zo wordt er volgens een  schema bepaald hoe vaak de baby wordt gevoed en wanneer er een voeding zou moen vervallen. Deze richtlijnen zijn echter niet van toepassing op het geven van borstvoeding. Borstvoeding kun je gerust op verzoek blijven geven, zo vaak als je kindje nodig heeft. Het is dus niet nodig om stelselmatig een voeding te laten vervallen, je kindje zal dit  uiteindelijk uit zichzelf wel doen,  bijvoorbeeld wanneer er straks  vast voedsel wordt bijgegeven.

Net als wanneer je je kindje live borstvoeding geeft, kun je ook afgekolfde moedermelk op verzoek geven. Een vuistregel is 150 ml per kilogram lichaamsgewicht per etmaal, gedeeld door het aantal voedingen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Het cb is niet wijs! Natuurlijk moet je geen voeding laten vervallen! bv-kindjes laten vanzelf voedingen vallen als ze die niet meer nodig hebben, daar moet je niet in gaan sturen, want daar komt alleen maar ellende van.

Om te kijken of je kindje genoeg melk binnenkrijgt kun je op de volgende drie punten letten: heeft ze voldoende plasluiers per dag? groeit ze voldoende? is ze alert en tevreden? Als dat allemaal het geval is, dan krijgt je kindje genoeg. Let op: het aantal voedingen per dag, hoe lang ze drinkt per voeding, hoe je borsten aanvoelen, hoeveel je kolft etc. zegt allemaal niets over of je kindje genoeg krijgt.

Gewoon doorgaan zoals je bezig was en zoveel mogelijk voeden op verzoek, niet naar het cb luisteren!

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan