Borstvoeding van 23u afbouwen

Hoi,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn zoontje Fabe is morgen 9 maanden oud. Hij krijgt borstvoeding om 07.30, 12.30, 19.00, 23.00 en komt ‘s nachts ook nog om 03.00. Hij krijgt van ons zo nu en dan een papfles; we dachten dat hij dan de fles van 03u niet meer zou willen, maar tevergeefs ;-) Hij krijgt om 10u fruit, 13.00 een boterham met boter, 15.30 soms een broodkorstje wat over is, 17u zijn avondeten (groenten, aardappel oid soms wat vlees erbij). Daarna krijgt hij nog wat hapjes yoghurt.
Hoe bouwen wij de voeding van 23u af? We hebben het al eens geprobeerd maar dan komt hij om 00u én om 04u. Dus zijn we daar weer mee gestopt omdat dat nog slopender was voor ons. Toch is hij al 9 maanden. Hoe doen jullie dat.? De voeding overdag kolf ik al. Hij is niet meer zo geïnteresseerd om aan de borst te drinken. Als hij moe is: dus om 23u en 03u drinkt hij wel uit de borst....
 
Misschien niet wat je wil horen maar blijkbaar heeft hij er toch nog behoefte aan. Mijn dochter van ruim 1 jaar wil ook nog graag laat in de avond en in de nacht een slokje aan de borst. Mijn ervaring is dat je er dan maar beter aan toe kunt geven en weer lekker snel kunt gaan slapen dan er een strijd van maken omdat je die voeding eraf wil. Komt vanzelf een keer dat hij er niet meer wakker van wordt. Ik heb 4 kids waarvan er 1 met 4 maanden klokje rond sliep. 1 vanaf een maand of 8. En dus 2 die na ruim een jaar nog snachts kwamen. 
 
Onze dame drink ook rond 23.00 nog een flesje,. Ze werd er ook wakker voor. Deze heeft ze ook altijd gekregen, al werd het flesje wel steeds minder. Toen ze 10 maanden was, sliep ze een keer door en gingen we er van uit dat ze zich wel zou melden. De volgende ochtend werd ze vrolijk wakker en sindsdien had ze geen behoefte meer aan het laatste flesje. Ze geven echt wel zelf aan wanneer ze er klaar voor zijn. Ik ben zo blij dat we niks geforceerd hebben, omdat anderen vonden dat ze dat flesje niet meer nodig had.
 
Ik zou eerst beginnen om die nachtvoeding er af te halen. Ik heb daarvoor de kie-ke-boe methode gebruikt. Werkte echt heel goed. Je kunt op deze manier je kindje heel gemakkelijk leren doorslapen. Lees meer op opvoedingsvragen.nl en bestel slaaobrochure €6,- geloof ik. Ik heb er vorige week een vriendin van mij ook heel erg mee geholpen. Haar kindje wilde nog twee keer drinken snachts (9 maanden oud) anders bleef hij maar huilen. Nu slaapt hij door tot half 7! Het is maar net wat je wilt. Snachts voeden is niets mis mee. Het is natuurlijk gedrag voor een baby. Ook al hebben ze de melk niet nodig om te groeien. De borst biedt meer dan dat. Ik persoonlijk trok die gebroken nachten gewoon niet meer. Ook al sliep mijn zoontje in de co-sleeper. Hij werd elke 2 á 3 uur wakker (tot hij 6 maanden was). Het was niet zijn slaapprobleem want voor een baby is dat niet vervelend. Alleen mij begon het echt op te breken dus ben ik via die slaaobrochure tot de oplossing gekomen. 
 
Wij hebben na 4 maanden de overstap naar fles gemaakt, en van wat ik om me heen hoor gaat het bij borstvoedingskindjes wel iets anders. Omdat het niet enkel honger is, maar ook behoefte aan even wat knuffelen, de rust die ze van drinken hebben. 
Maar... Ook wij hebben gewacht tot ze eerst zelf de nachtvoeding niet meer wilde hebben. Dat hebben we iets geholpen door de fles al wat minder te maken. Dit omdat ze in de ochtend bijna niks dronk, geen honger. Elke week een schepje minder. Toen we op 90 ml zaten ging ze ineens zo af en toe een nacht tot de ochtend slapen. Toen dat een maand later redelijk structureel werd, begon ze ook de fles van 23 uur slechter te drinken, werd soms zelfs geirriteerd dat ze 'm kreeg. Dus toen besloten we haar te laten liggen, in de verwachting dat het dan maar weer nachtelijk voeden zou worden. Maar ze sliep gewoon tot de ochtend door. Dat was met 8 maanden. 
De dochter van mijn vriendin heeft tot 2 jaar nachtvoedingen gevraagd, borstvoeding. Maar ook die besloot gewoon zelf vrij plotseling dat het wel goed was zo. 
Ieder kindje doet het op zn eigen tempo, en ik heb wat dat betreft wel geleerd om wat voeding betreft echt op mijn kleintje te vertrouwen. Je kan dat dus gewoon afwachten. Er is niks mis met lang nachtvoedingen geven.
Maar als je het voorzichtig wat wilt sturen, misschien is steeds iets korter voeden voor jou een optie om te proberen? Geen idee dus of dat met borstvoeden ook zo'n effect heeft hoor. Evt kun je proberen voor nachtvoedingem gekolfde melk te geven in de fles en zo de borst vast 'voor overdag' maken. En dan de flesjes steeds kleiner, later wat verdunnen, tot een slokje water voldoende is bij wakker worden. (Als mijn meisje nu wakker wordt, dan gaat het om wat anders. Ziek, angst etc. Melk hoeft ze echt niet meer snachts, wordt boos weggeslagen. Een slokje water lust ze soms wel).
 
 
 
Ik heb daar zelf inderdaad ook aan gedacht. Nu maak ik hem wel wakker om 23u. Hij wordt niet uit zichzelf wakker. Maar dit doen we dus expres want anders wordt hij om 00u alsnog wakker om te drinken. Ik denk dat ik het maar even laat. Mogelijk wil hij straks inderdaad niet meer en kon ik er naar verloop van tijd achter dat ik hem vanaf dat moment dus niet meer wakker hóef te maken. Dank voor je reactie.
 
Met borstvoeding is dat inderdaad wat lastiger in te schatten. Of ik moet hem 1 borst geven. Dat heb ik ook al eens geprobeerd maar dan wordt hij ook vaker wakker. Dus mogelijk is het echt de “honger” die hij heeft. En of het nou de “knuffelhonger” of echte honger heeft hij trapt niet meer in een flesje gevuld met water. Dat hebben we ook al geprobeerd hahaha!!
 
Terug
Bovenaan