Borstvoeding, van vijf naar vier voedingen en kolven?

Hallo allemaal,

Mijn dochtertje is nu drie maanden oud en krijgt nu sinds een week vier voedingen. Ze neemt de laatste voeding om 20.00 uur en slaapt dan tot 08.00 uur. Dit gaat prima en is natuurlijk erg fijn!
Maar nu zit ik met een probleem: Hoe krijg ik mijn productie weer afgestemd op haar behoefte?
Ik heb geprobeerd om het gewoon te laten, dus niet kolven maar dan slaap ik echt belabberd en sta 's ochtends op klappen. Linde dronk gisteren uit twee van die volle borsten en gooide er tegen het eind ook weer alles uit. Was dus iets teveel van het goede!
Nu heb ik gewoon voor het slapen gekolfd en een borst voor de ochtend voeding half gekolfd en dan gaat het goed maar als ik dit zo blijf doen dan blijf ik aan het kolven en wordt de productie nooit afgestemd op haar behoefte.
Hoe doen jullie dit?

Groetjes Joy

lekker joh dat je meissie zo goed doorslaapt! geniet ervan.
zo rond de 3 maanden had ik een beetje hetzelfde probleem als jij. tja, wat ik eraan heb gedaan? een beetje hannessen met soms wel kolven en soms niet. Als het echt vervelend werd kolfde ik gewoon.  t heeft een week of 4 geduurd en toen merkte ik dat het vanzelf weer op elkaar afgestemd was. En nu baal ik dat ik niet van die periode heb geprofiteerd om een flinke vriezervoorraad op te bouwen. misschien een tip voor jou ;)    
maar maak je niet te druk, je borsten passen zich vanzelf aan, ook als je af en toe kolft. meestal kolf je nml  toch niet zoveel als je kindje zou drinken.

als je gaat kolven breng je natuurlijk wel de produktie weer iets op gang, terwijl de bedoeling lijkt het juist af te laten nemen en het aan je kindje aan te laten passen.
Maar dat  wat de vorige schrijfster meldt is dat je een mooi voorraadje kan aanleggen voor als je weg moet.
Bij mij duurde het hooguit een paar dagen, maar nu heb ik ook wel wat  grotere borsten, ik weet niet of t ermee te maken heeft hoor maar goed.
Het is inderdaad knap lastig als je er niet van kan slapen.
succes ermee, groeten Martine  

Hey Joy,

Als je 's morgens pas kolft als je stuwing hebt, krijgt je lichaam al een seintje dat het minder mag. Dat is namelijk het signaal wat stuwing geeft aan je lichaam.

Je kan 's avonds steeds iets minder kolven, zo bouw je rustiger af... maar volg je gevoel! Onze ukkies wisselen nog wel eens met doorslapen/wel drinken, en je lichaam heeft een aantal dagen nodig om dat te gaan snappen. Pijnlijke stuwing, zul je iig moeten wegkolven of wegmasseren, aangezien je anders kans hebt op ontstekingen en daar zit je vast niet op te wachten.

Het gaat zich echt wel aanpassen, maar dit duurt even. En van volle productie voor de nacht naar helemaal niks, is een te grote stap om in één keer te nemen. Helemaal leegkolven voordat je problemen verwacht, is een goede zet. Dat is namelijk hetgeen wat aangeraden wordt bij overproductie. Je leert je lichaam wat "'leeg" betekent. Hetgeen je kolft, is een mooie aanvulling voor je voorraad (weet nooit wanneer je het nodig hebt) en met kolven haal je er nooit uit wat je kind eruit zou halen, dus is toch al een seintje dat het "minder mag".

Volg je gevoel, die zegt genoeg.

Groetjes Nynke
www.borstvoeden.info

Terug
Bovenaan