Borstvoeding voldoet niet?

Bijna 8 maanden geleden ben ik bevallen van een gezonde zoon. Vanaf dag één heb ik borstvoeding gegeven en dat ging ook goed. Sinds ik werk krijgt het mannetje 3x per week afgekolfde melk. Omdat ik in het onderwijs niet altijd de tijd heb/neem om te kolven, krijgt hij sinds maand 6 ook zo nu en dan een fles nutrilon. So far, so good. Hapjes gaan steeds wat beter. Fruitpotjes en een banaan gaan er goed in, brood smult hij van, maar eet hij effectief nog niet heel veel van, avondeten is wisselend. Zus (precies 2 jaar ouder) was niet echt een held met eten tot een jaar of 1 en omdat beide kinderen gezegend zijn met lekker spekkies en een goed humeur, heb ik me nooit ergens druk om gemaakt. Alleen….

Zoon lief slaapt niet/amper. Zowel overdag (dutjes van 20 minuten) als ‘s nachts (meestal een voeding om 12-3-6, maar ook geregeld om de 2u) is het niet echt top. Zoon heeft al zeker 3, maar waarschijnlijk meer oorontstekingen gehad, dus mijn theorie is dat hij nooit echt iets anders heeft geleerd dan het new born slaapritme hierdoor. Ook hier geldt: zus was ook geen held met slapen, altijd beetje meegegaan in haar ritme, tot ongeveer 1,5 nog een nachtvoeding (vanaf een jaar halfvolle melk ipv bv), maar alles is goedgekomen zonder echte ingrepen, dus happy baby, happy mom. Dus wat is nou het probleem?

Nou, ik heb het idee dat mijn kind onrustig is, door gebrek aan melk/voedzame melk. De laatste tijd gaat slapen weer eerder slechter dan beter en ook overdag is hij soms wat mopperig, overstrekt veel, vraagt vaak om melk. We bieden vast eten aan, maar dat lijkt het niet perse te zijn. De afgelopen tijd hebben we hem zo nu en dan een flesje kunstvoeding gegeven om verschillende redenen en daarna lijkt hij veel rustiger/tevredener. Zou het kunnen zijn dat mijn bv, door welke reden dan ook (drukte, slaaptekort, …) niet meer voldoet? Zijn er mensen die ervaring hebben dat kv voor rust zorgde? Ik wil niet te snel met bv stoppen, maar wel als dit voor rust en wellicht slaap zorgt. Iemand ervaring?

De kwaliteit van je borstvoeding is altijd voldoende. Wel kan het zijn dat je door stress, ziekte, weinig voeden of andere oorzaken te weinig melk hebt. 

Ik heb zelf de ervaring dat eten weinig invloed heeft op de slaap. Mijn dochter was een waardeloze slaper, ondanks dat ze at als een bootwerker. Tot 2 jaar heeft ze nachtvoedingen gehad, maar soms was dat niet voldoende en zaten we 's nachts beneden om een boterham te eten. Dat ging op en af, als ze zich op een ander vlak ontwikkelde werd de slaap weer een tijdje slechter. Inmiddels is ze 3 en slaapt bijna altijd door, maar nog steeds als ze wat snotterig is of niet helemaal fit wordt ze 's nachts wel eens wakker. 

Heb met beide kinderen hetzelfde probleem gehad. De oudste was gewoon ronduit een slechte slaper en toen hij een maand of 6 was,gaf ik elk uur 's nachts voeding. Ben rond 8 maanden gestopt en een fles hielp enorm. Nu weer met mijn tweede. Het is een betere slaper, maar rond de 6 maanden was ik ook weer elke 2 uur en soms elk uur aan het voeden. Nu met de fles is het alleen nog een avondvoeding rond 11 uur. Die voeding is alleen op verzoek en is soms ook om 2 uur 's nachts.
Op het consultatiebureau maken ze je wijs dat het geen honger ofzo kan zijn, maar mijn ervaring is echt anders en je weet gewoon wat je ziet. Doen waar jij je goed bij voelt!

Mijn moeder heeft dit bij mij als baby gehad. Iedereen gaf bij haar aan dat het niet kon, dat borstvoeding voldoende zou moeten zijn, maar op een gegeven moment kwam ik bijna ieder uur snachts. Ze is uiteindelijk overgestapt op kv en kreeg een slapend, tevreden kind terug.

Bv voldoet altijd. Het is alleen lichter verteerbaar en daarom vraagt hij meer. Kv verzadigd langer en wordt vaak in grotere hoeveelheden gegeven. Vandaar dat je kindje dan tevredener is. Het is alleen niet perse natuurlijk baby gedrag. Mijn zoon vroeg zijn hele eerste jaar ook veel bv. En sliep nooit door. Echter groeide hij als kool. Dat baby's vaak wakker worden is ook bedoeld om te checken of ze nog veilig zijn. En als je je kind bv geeft dan leg je vaak even aan. Sterkte het vergt veel!!! Je doet het goed!

Dank voor alle reacties!

Ik denk dat er niet echt een goed of fout is en dat moet ik voor mezelf nog even accepteren. Voorlopig ga ik gewoon door met de bv, maar voor vannacht staat er eventueel ook een fles KV klaar, gewoon om een keer te proberen. Of hij groeit? Geen idee! Inmiddels al maand of 4 zelfde maat, gewogen wordt hij niet (CB vond afspraak met 11 maanden vroeg zat..), maar te dun is hij zeker niet en meestal heel blij. Wellicht dat ik aankomende week eens kijk of het verschil maakt als we er een fles bij geven op verschillende momenten. Ik denk dat mijn productie met 8 maanden redelijk stabiel zou moeten zijn? Heb voor mijn idee al maanden geen stuwing meer gehad..

[quote quote=10531347]Bv voldoet altijd. Het is alleen lichter verteerbaar en daarom vraagt hij meer. Kv verzadigd langer en wordt vaak in grotere hoeveelheden gegeven. Vandaar dat je kindje dan tevredener is. Het is alleen niet perse natuurlijk baby gedrag. Mijn zoon vroeg zijn hele eerste jaar ook veel bv. En sliep nooit door. Echter groeide hij als kool. Dat baby's vaak wakker worden is ook bedoeld om te checken of ze nog veilig zijn. En als je je kind bv geeft dan leg je vaak even aan. Sterkte het vergt veel!!! Je doet het goed!
[/quote]Dankjewel! Het is niet dat hij op termijn blijer is, maar direct na de fles. Vandaar dat ik me af ging vragen of er misschien toch net te weinig productie is oid. Ook vind ik nachtvoeding helemaal niet erg, probeer ook zo min mogelijk te klagen over de nachten en er weinig mee bezig zijn, want het is wat het is, maar…. Al 8 maanden elke 2-3 uur wakker zijn, met daarnaast een huishouden, een baan, een peuter, een baby én een man is best pittig! Ik had inmiddels toch wel gehoopt op 1, max 2 voedingen per nacht te zitten. Vannacht was een ‘redelijke nacht’, maar wel wakker om 1, 4 en 6, best veel, lijkt me zo…

Terug
Bovenaan