Borstvoeding, zo onzeker

Hallo,

Onze zoon Stijn is nu 8,5 week oud en tot nu toe heb ik volledig bv gegeven, maar ik wordt hier zo onzeker van! Soms een paar dagen niet maar dan  ineens slaat de paniek weer bij me toe, zou hij wel genoeg krijgen, is de kwaliteit wel goed, enz. Hij heeft goede en voldoende plasluiers, hij is lekker vrolijk en helder als hij wakker is, dus dat is het niet.

Vandaag ook weer een onzeker moment. Gisteravond om 21.00 uur heeft Stijn mijn linkerborst gehad. vanacht om 5.30 mijn rechterborst. Dus nu is mijn linker weer aan de beurt. Die zou dan nu toch op springen moeten staan??? Maar nee dus. Hij voelt vrij soepel, is niet pijndelijk en lekt ook niet. Natuurlijk ben ik daar blij mee, maar ik vraag me dus direct weer af of het wel goed is.

Wie heeft tips om me minder onzeker te laten voelen.

Groeten Carina

Lieve Carina,

wat fijn dat het allemaal zo goed loopt! Ik herken je onzekerheden en ik kan je vertellen dat ik zelfs na 8 maanden nog wel eens twijfel of hij wel genoeg heeft gehad. Een leeg aanvoelende borst zegt echter niets over de inhoud en de voedingswaarde van de  melk!  Maar net wat je zegt, oogt hij tevreden, plast hij genoeg, groeit hij goed,  dan gaat het dus ook echt goed! Deze twijfels horen er bij. Omdat je nou eenmaal nooit precies weet hoeveel hij drinkt. Ik denk dat moeders die kunstvoeding hebben ook wel eens twijfelen of hij of zij er wel genoeg aan heeft en over hoeveel schepjes etc. er in moeten. Er is zoveel veranderd in je leven dat het logisch is dat je je soms onzeker voelt. Geniet vooral van Stijn en laat hem rustig bepalen hoeveel hij nodig heeft, daar kun je echt op vertrouwen! En jouw lichaam past zich dan weer aan zodat je ook op je eigen lichaam kunt vertrouwen! Kortom, je onzekerheid en twijfels zijn herkenbaar maar niet echt nodig omdat het allemaal prima gaat!

Wees trots op jezelf, je lichaam en dat Stijn het zo goed doet!

Hoi Carina!

Nog van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!!
Over de kwaliteit van je melk hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken, die altijd gewoon goed!!!
De hoeveelheid is soms moeilijk aan je borsten te voelen. Een aantal weken na de bevalling stemmen aanbod en vraag zich zó goed op elkaar af dat je geen enorm gespannen borsten meer hebt vlak voor een voeding. Gelukkig maar, want als je lang borstvoeding geeft en je houdt elke keer dat volle gevoel zou dat niet zo prettig zijn!
Wist je dat de meeste melk wordt aangemaakt tijdens de voeding?? Er staat over het algemeen maar een heel klein voorraadje melk in de borst klaar. Die melk is er om de eerste twee minuten van de voeding te overbruggen zodat er alvast wat uit je borst komt als je kindje bezig is de toeschietreflex op te wekken. Als de toeschiet reflex komt worden de melkkliertjes enorm gestimuleerd om melk aan te maken. Hoe vol je borsten aanvoelen zegt dus hooguit iets over het voorraadje (voor)melk, maar het zegt niets over de totale productie per voeding.
Met andere woorden: uit een leeg aanvoelende borst kan je kindje toch méér dan genoeg drinken omdat de melk terplekke wordt aangemaakt!!
De hoeveelheid melk die je kindje binnenkrijgt kun je heel goed aflezen aan het aantal plasluiers. Als je kindje goed plast krijgt hij voldoende vocht, dus melk, binnen!
Hou dus gewoon de urineproductie in de gaten en vertrouw vooral op je eigen lichaam!
Stress remt de hormonen die zorgen voor de melkaanmaak, dus ga je vooral geen zorgen maken, want dan werk je jezelf alleen maar tegen!

Ik hoop dat je je wat minder zorgen gaat maken.
Als je vragen hebt over borstvoeding of je hebt even een hart onder de riem nodig omdat je je toch wat zorgen maakt, kijk dan ook eens op het forum van de samenwerkende borstvoedingsorganisaties ( www.borstvoedingsforum.nl ).
Hier zitten heel veel moeders met ruime ervaring op het gebied van borstvoeding die je snel verder kunnen helpen!

Heel veel succes. Groeten, May
Voor gezellig kletsen over borstvoeding en meer ga ik naar www.borstvoeden.net

Gewoon lekker doorgaan zoals het nu gaat! Mijn dochterje van bijna 10 weken drinkt ook nog volledige bv. En mijn borsten staan ook niet echt op springen hoor....gelukkig! Alleen na de nacht merk ik wel dat ze voller zijn dan overdag tussen de voedingen.  Bij mijn eerste dochtertje had ik volgens mij wel sneller vollere borsten, maar zij dronk vooral de eerste periode behoorlijk veel en vaak. En daar speelt je lichaam op in.  Ik merk nu ook als ik tussendoor kolf om een voorraadje aan te leggen voor een weekend weg, dat ik dat gelijk merk.  
Als je kindje tevreden is, lekker drinkt en normaal groeit (en af en toe een dag dat ze meer drinken en onrustiger zijn hoort erbij) je nergens zorgen over maken!
Volgens mij hebben ouders die fv geven weer stress als hun kindje niet volgens de aangeven richtlijnen de fles drinkt.  

Terug
Bovenaan