borstvoeding, zucht

even mijn hart luchten hoor, pfffff

bij mijn eerste liep de borstvoeding niet echt goed. binnen 2 wk had ik een goede ontsteking en ben ik gaan kolven. ze was heel gulzig en zoog zich echt helemaal vacuum. toen de ontsteking weg was heb ik haar niet meer aan de borst gelegt, de pijn woog niet op tegen het intieme. maar heb bij haar wel een half jaar gekolfd en dit heeft zij al die tijd in een flesje gekregen.

nu bij de tweede met frisse moed opnieuw begonnen aan de borstvoeding. hij hapte na de bevalling meteen goed aan en ook de volgende ochtend (ben savonds bevallen) pakte hij meteen goed. maar de rest van de dag liep slecht omdat hij nog heel misselijk was van de bevalling. dag 2 ging weer iets beter. dag 3 en 4 heel veel last gehad van de stuwing, had echt het idee dat ze ontplofte zo vol en daarna had hij heel veel moeite met pakken. gevolg, heel veel last (pijn) in mijn borst. was alweer bang voor een ontsteking. veel warme douchen en masseren en de druk een beetje weghalen met een handkolf (kolven werkte niet echt goed). toch doorgezet en aan het eind van de kraamtijd leek het weer iets beter te gaan. dag 9 en 10 ging de voeding goed, maar begon hij opeens weer te spugen, varieerend van een slokje tot meerdere golven achter elkaar. en nu dag 11 heb ik het idee dat mijn borsten helemaal leeg zijn. normaal na ruim een uur heb ik het idee dat ze weer vullen , nu na 3 uur voelen ze nog leeg en slap. (zo was het vannacht) en nu overdag komt meneer om de 1,5 a twee uur pfff, voel me net een koe.
de beruchte regeldag.

maakt me zo onzeker, waarom loopt de borstvoeding nou zo moeizaam. en de weinige uurtjes slaap helpen ook niet echt mee.

zo moest ff mijn frustratie kwijt, lucht een beetje op

Hier ook problemen. Bij de eerste heb ik ook een half jaar gekolfd. Hij hapte wel aan, maar zoog niet door. Diverse keren lactatiekundige mee laten kijken, maar niets hielp. Ik heb toen echt niet kunnen genieten.
Nu precies hetzelfde probleem. Ik had nu geen zin in dat gedoe, dus ik ben weer aan het kolven ook al zei ik van tevoren dat ik dat niet ging doen. Ik kolf in 4 keer 8 voedingen bij elkaar en dat gaat goed. Ook mijn borsten voelen nu slapper aan en ik heb niet meer steeds het idee dat ze op knappen staan. Toch kolf ik nog dezelfde hoeveelheden. Waarschijnlijk is vraag en aanbod goed op elkaar afgestemd nu. En inderdaad heb je nog de regeldagen. Ik snap je onzekerheid.
Liefs Wendy

Ooo meis heb hetzelfde gehad! Nou ja geen ontsteking gelukkig. Ik gaf veel te snel bv aan mn kleine (12 pd). Bij week drie was ik kapot van het voeden. Toen de tip gekregen om echt te proberen om de drie uur pas te voeden. Mij heeft dat fysiek maar vooral mentaal erg geholpen. Ze had (heeft) gewoon erg veel zuigbehoefte. Dus in de weer met pink en speen en uitrekken. Na twee dagen kwam ze zelf om de drie uur. Nu zijn de nachten veel beter te doen. De borst gaat zich dan vanzelf aanpassen. Ik kolf niet erbij want dan maak je weer extra aan. Misschien moet jij dat wel weer doen? Echter bel met lactatiedeskundige en vraag om advies. Het helpt zo om te praten en hulp te krijgen. Is de investering waard!

Heel veel succes zet hem op. Liefs lucy

Groet lucy

Hey hoi!
Als je heel veel pijn hebt tijdens het voeden (het gevoel van naalden in je tepel/borst) zou het ook spruw kunnen zijn! Ik heb nu voor de tweede keer spruw samen met Lucas. We hebben dus ook voor de tweede keer medicatie. Het voelt aan als een ontsteking, maar het is een schimmelinfectie. Bij hem zit het inmiddels ook in de darmpjes en hierdoor spuugt hij veel en huilt hij ook meer (wat ik ook in jou verhaal lees)
Ik ben zelf erg schimmelgevoelig en heb het bij 2 van mijn andere zoons ook gehad. Heel vervelend, maar het knapt met medicatie na een dag of 3 echt op. Bij ons is het nu ook weer wat vaker een speentje, want weer aanleggen is te pijnlijk. Door d pijn in het mondje van het kindje kunnen ze namelijk ook te hard gaan zuigen (AUW!)
Ik weet niet of dit het ook zou zijn bij jullie maar je kan het herkennen aan het volgende:
Moeder:
Pijn aan de borsten/ tepels (gevoel als stekende naalden)
Rode tepels
Kind:
Witte aanslag op het tongetje
Witte stipjes in het mondje
Hele dunne ontlasting
Rode/ kapotte billetjes
Veel spugen
Verder is het heel normaal dat je borsten na een dag of 10 weer zacht aanvoelen. Heeft te maken met vraag en aanbod.

Meid, succes ermee, ik weet wat het is! Ik geef op het moment ook nog even met de keizen op elkaar voeding, maar de medicatie begint alweer wat te werken, dus het is aan de beterende hand....

Terug
Bovenaan