Borstvoeding

<p>Hoi! <br /><br /></p><p>ik heb een vraag over borstvoeding. Mijn dochtertje van 5 weken hapt goed aan bij 1 borst. Hierbij voel ik helemaal geen pijn. Maar mijn rechterborst heeft ze moeite met goed aanhappen en hierbij doet mijn tepel echt ontzettend pijn. Dit heb ik al vanaf het begin. <br /><br /></p><p>ik hoor graag of iemand dit ook heeft gehad of wellicht tips heeft..</p>

Ik zal een lactatie kundige mee laten kijken.
Ik heb ook altijd een moeizamere borst gehad en stelde me al veel gerust dat er iemand had mee gekeken. Die kan je dan ook tips op maat meegeven.
Niet te lang door rommelen, kan flinke borstontsteking opleveren, en geloof me, die zijn niet prettig.

Inderdaad zoals hoplakee zegt. En misschien in de tussentijd een andere houding met je kindje proberen (liggend, rugby, Madonna, etc). Of onder de douche je borst goed masseren met een warme straal op je borst indien je pijn/mogelijke borstontsteking hebt. 
Succes. 

Hoi, heb alledrie kindjes bv gegeven en onze 3e van 21 mnd krijgt nog steeds bv. Bij onze 3e heb ik tot 6/8 weken last gehad van pijnlijke tepels. Ik heb toen bepanthen gebruikt en toen geen last meer. Ene tepel was wel pijnlijker en de lactatiekundige zei dat de vorm van die tepel anders is en het daardoor kwam. 

geen last van kloven of ontstekingen gehad. 

Ik heb hetzelfde gehad in mijn kraamweek! Uiteindelijk leek het er op dat het toch te maken had met dat ik het moeilijker vond om hem aan die kant goed aan te leggen en mijn tepel al licht beschadigd was, waardoor die gevoeliger was. Heb je t idee dat de pijn op je tepel zit? Ik heb toen lanoline (purelan) gesmeerd op mijn tepel, dat gaf verlichting en hoef je er voor de voeding niet af te halen, vond ik super fijn! En toen ik meer kracht kreeg en handiger werd met aanleggen, ging het weg. Maar kreeg ook de tip van mijn kraamzorg en verloskundige om een lactatiekundige in te schakelen, als de pijn zou blijven. Dus dat zou ik ook zeker doen! 

Hier hetzelfde probleem gehad en heb een lactatiekundige mee laten kijken. Hij hapte ook niet zo goed aan, waarschijnlijk een combinatie van factoren. Ons zoontje heeft een voorkeurshouding, maar ik merkte dat ik zelf het aanleggen aan de andere kant ook makkelijker vond. De lactatiekundige adviseerde om de borst met mijn hand wat voor te vormen, zodat hij makkelijker aan kan happen. Verder heb ik ook nog af en toe last van stuwing, daar had ie ook moeite mee. Wanneer ik dat nu heb, kolf ik even kort, zodat het soepel is voor ik hem aanleg. 

Kan soms een spiertje zijn in het nekje of zo langs een kant, waardoor z'n houding niet 100% goed is en daardoor moeilijker aanhapt aan één kant. (Soms is dat spiertje verrekt tijdens de geboorte).
Ik zou idd en lactatiekundige laten meekijken en een paar andere houdingen testen naast de klassieke madonnahouding. Bij mij hielp de rugbyhouding aan de 'slechte kant': zo lag hij op dezelfde zij als aan de andere kant en dat hielp. Rechtop aanleggen hielp ook.
Als het komt door een verrekt spiertje, kan een bezoekje aan de ostheopaat wonderen doen!
Verder heb ik ook langs 1 kant redelijk lang een iets pijnlijkere tepel gehad. Dat was dan eigenlijk vooral met het aanleggen. Eens hij aan het drinken was, was het goed. Het aanhappen zelf mag in het begin soms wel een beetje auwie doen, maar het drinken zelf zou redelijk pijnloos moeten zijn tegen nu. Maar ik ben geen expert natuurlijk. :)

Terug
Bovenaan