Borstvoeding

Ik ben over een aantal weken uitgerekend en wil graag borstvoeding gaan (proberen) te geven. Heb aangegeven bij de kraamzorg dat mocht niet lukken na een x aantal pogingen of dat het giga pijn doet of dat ik me echt een melk fabriek voel ik er per direct mee stop, maar het heel graag een kans wil geven. Het enige wat ik nu in huis heb gehaald is een starters set van 3 flesjes van Advent met speen. (Voor het geval dat?) Ik wil niet teveel van zowel flesvoeding als borstvoeding benodigdheden in huis halen aangezien ik niet weet welke 2 het word uiteindelijk.

Winkels zijn dichtbij en internet is snel maar toch vraag ik me af wat ik beter nu in huis kan halen zodat ik alles redelijk op orde en klaar heb thuis. Word ik zelf namelijk rustig van haha!
 
Wat kunnen die keuzes allemaal stressvol zijn he? haha! fijn dat je een beslissing hebt kunnen maken. 

Wat we hier ter voorbereiding in huis haalden was 1 fles met een 1 speentje, en een pot voeding van iets dat ik wel goed vond. Achteraf goed, want onze baby kwam prematuur en kon niet zelfstandig de borstvoeding op gang slingeren. Man kon met spoed bij de thuiszorg een kolf regelen, waarmee het uiteindelijk wel lukte. Maar de baby raakte meer dan 10% gewicht kwijt en had uraatluiers, dus dronk gewoon echt niet voldoende. Er was een heel korte periode van 2 dagen waarop ik moest proberen te voeden, kolven, gekolfde melk aanlengen met kunstvoeding, en dat vingervoeden. Totdat mijn productie op pijl was, en de baby meer energie kreeg en weer goed plaste. Vanaf dat moment was het volledig borst. 
De pipetjes konden we vanuit het ziekenhuis krijgen, en de kraamhulp weet vast ook waar je die kunt krijgen als je zoiets meemaakt. Maar ik vond het dus wel fijn om niet op dat moment te hoeven nadenken over welke kunstvoeding?? en gebruik je de pot niet, dan kun je er misschien iemand anders nog blij mee maken. 

Overigens zag ik jouw opmerking over per direct stoppen. Ik wil je niet bang maken, wie weet ga jij onwijs succesvol borstvoeden. Maar hier heb ik uiteindelijk met 3 maanden toch moeten stoppen omdat het nooit helemaal goed is gekomen. problemen zijn niet relevant hier. Maar wel het gedeelte over stoppen. Dat was voor mij een verrassing, dus ik waarschuw jou: dat kan niet per direct. Het kostte mij een maand kolvend afbouwen. En dat heb ik als heel vervelend ervaren, ik kreeg in die periode namelijk ook 3 borstontstekingen. Sommige vrouwen bouwen sneller af, en vaak zonder borstontstekingen. Je kunt ook voedend afbouwen. Maar het zal altijd tijd kosten. Laat het je vooral niet tegenhouden, maar manage je verwachting hierin. 
 
Ik zou voor de zekerheid even kunstvoeding in huis halen. Mocht het niet lukken, bijvoorbeeld in de nacht, kun je altijd een fles geven!
Nutrilon heeft van die kleine zakjes (zitten 3 in) zodat je niet direct een pot hoeft te kopen
 
Ik heb op advies van de kraamhulp voor die tijd niks in huis gehaald. Zij gaf aan: ‘We laten je kindje echt niet verhongeren. Als het niet lukt hebben we gauw genoeg wat in huis.’ Dit advies heb ik toen ook opgevolgd.
 
Ik had toen een pak zuigelingenvoeding voor kindjes van 0-6 maanden (die idd net voor 6 maanden pas open is gegaan!). Die had ik kunnen inzetten als de bv niet lukte. Verder had ik geen kolf gekocht maar gebruikte die van kraamzorg (evt kun je ze bellen om te vragen of ze dat hebben). Beide keren verbleef ik na de bevalling in het ziekenhuis, daar was ook een kolf te gebruiken. Heb er dus inderdaad pas in de kraamweek een gekocht uiteindelijk. Denk dat het helemaal klopt dat je alles zo aangeschaft hebt indien nodig! Veel te duur als je hem na een week al niet meer gebruikt bijvoorbeeld.
Misschien nog wel een fijne tip, je hebt Rite Aid Pads, die kun je op je tepels plakken tussen de voedingen door en helpen enorm. Je tepels zullen namelijk in het begin sowieso wat pijnlijk zijn omdat ze een beetje 'uitrekken'. En de eerste 10 dagen is de toeschietreflex gevoelig (dat moet in 10sec wegtrekken). Die pads verlichten de pijn en hebben er bij mij voor gezorgd dat ik zonder kloven of narigheid de eerste weken heb kunnen voeden en nu nog steeds. Vanaf 6-8 weken wordt het sowieso makkelijker. Succes in elk geval en hoop voor je dat het lukt, en anders zijn er gelukkig super goede alternatieven. Fijne kraamtijd!
 
Hier hebben we ook niets in huis gehaald, zelfs geen flesjes! Toen het nodig was, na een week was het allemaal zo gehaald. De kraamhulp had toen fijne tips welke flesjes fijn waren, omdat ik wel begonnen was met borstvoeding.
Over wat eerder gezegd werd over per direct stoppen: Ik ben wel per direct gestopt na 1,5 week. Heb er echt geen problemen mee gehad. Heb zakjes met appelstroop gebruikt voor de stuwing en that's it!
 
Hier bij de oudste borstvoeding geprobeerd, na 4 weken gestopt. Het putte mij enorm uit, maakte me onzeker en ik was zo moe. Ik had al wel voor de bevalling 1 pak Hero standaard in huis en een flesje Avent zat ooit in een babydoos, daar dronk en dochter super goed uit.

Ik ben in 1 klap gestopt, ging prima. Tuurlijk heb je stuwing, maar dat heb je ook als je nooit aan borstvoeding begint. Ik heb een paar dagen last gehad en koolbladeren in m'n bh gestopt en toen was het over. Flesvoeding gaf mij en m'n dochter veel meer rust en regelmaat en minder huilbuien voor ons allebei ;)

Bij m'n tweede nooit aal borstvoeding begonnen, de fles vanaf dag 1 gegeven. Ook Hero standaard en Avent fles. Zij is ook prima groot geworden op de fles ;)

Maar wat anderen zeggen klopt ook, mocht het nodig zijn dan is een pak voeding zo gehaald..

Alleen had mijn dochter enorme huilbuien en waren we allebei zo gefrustreerd en verdrietig omdat de borstvoeding zo moeizaam ging, dat ik na die 4 weken in een nacht vol uren huilen heb besloten haar NU een fles te geven. Dus ik was heel blij dat ik het toch in huis had ;) Na een flesje van 60cc om 3.00 s nachts sliep ze uren door, wat ze in de weken daarvoor nog nooit gedaan had. Dus toen was het voor mij direct klaar met het geklier van borstvoeding en besloten in 1 klap over te gaan op de fles
 
Ik heb op aanraden van de kraamzorg geen kunstvoeding in huis gehaald. Zij gaven als reden om dit niet te doen dat je sneller naar kunstvoeding grijpt als je het in huis hebt. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb want ik ben zojuist na 21 maanden gestopt met borstvoeding en heb nooit een pot kunstvoeding in huis gehaald, dus hier zou het echt voor niets zijn geweest. 


Mijn tips: begin tussen 4 en 6 weken met een flesje en oefen elke dag. Ik vind de dr Browns flessen top. Voor zere tepels is purelan van medela heel fijn.
Ik vond het voeden de eerste drie maanden heel pittig maar daarna ging het heel goed. Mijn laatste tip is daarom: als het niet meteen makkelijk gaat, zet even door, het wordt beter ?
 
Terug
Bovenaan