<p>Goedemorgen,</p><p>Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, dus ik dacht, misschien hebben jullie wijze raad. Mijn dochtertje is morgen 5 weken oud. Ze is ontzettend lief en rustig en over het algemeen super tevreden. Ze groeit erg goed. Ik geef borstvoeding. Ik wist lang voordat ik zwanger was al dat ik dat graag wilde proberen. Vanwege de (gezondheids)voordelen voor mezelf -je reduceert de kans op borstkanker en dat komt veel voor bij mij in de familie- & natuurlijk voor mijn baby. </p><p><br />Mijn tweelingzus heeft haar beide kinderen borstvoeding gegeven en dat ging super goed. Mijn zus is echter het type dat zonder ook maar een seconde te klagen alles voor elkaar krijgt. Hoe zwaar het (soms) voor haar was of is, daar rept(e) ze eigenlijk met geen woord over. Zelfs niet tegen mij. Ze zet door en blijft positief. Hierdoor denk ik dat mijn beeld wel héél optimistisch was en dat is in mijn geval niet helemaal terecht gebleken. <br /><br /></p><p>Ik heb last van overproductie. Heel veel melk, wat maar blijft spuiten/stromen -vooraf alvast wat met de hand wegkolven werkt helaas niet-. Mijn baby heeft moeite met deze hoeveelheden en wordt gauw moe van het drinken. De eerste weken viel ze daardoor heel snel in slaap tijdens het drinken en kwam ‘s nachts elke 1,5 uur, soms zelfs elk uur, om steeds kleine beetjes te drinken. Dit werd mij al gauw teveel. Ook aanhappen ging niet altijd goed, ondanks dat ik geen kloven gehad heb oid. Ik heb toen een lactatiekundige ingeschakeld. Het tongriempje van mijn baby bleek wat te strak. Dat is verholpen. En al gauw kwam mijn baby gelukkig ook ‘s nachts elke 3 uur. Toch heb ik besloten haar, zodra ze 4 weken oud was, iedere nacht om 00:00 een flesje kv te geven. Zodat ze wat langer achter elkaar slaapt. Met succes. Ze slaapt nu van 00:00 tot 06:00. Daar ben ik heel blij mee.<br /><br /></p><p>Overdag gaat de bv over het algemeen overigens erg goed. Kolven gaat ook ontzettend goed en snel. Dat doe ik nu al om alvast te oefenen voor als ik weer moet werken. Ik vind de vrijheid van bv ook fijn, niet hoeven rommelen met melkpoeder en gekookt water, maar op elk moment waar dan ook direct kunnen voeden. Ik heb de voeding altijd bij me. En natuurlijk de eerder genoemde gezondheidsvoordelen. En vooral de nabijheid van mijn kindje. Maar.. Het geknoei vanwege de overproductie -ontzettend veel lekken en dus regelmatig grote natte plakkerige plekken- en melk wat alle kanten op spuit, staat mij eerlijk gezegd tegen. Voeden is ook vermoeiend, omdat mijn baby dus moeite heeft met de hoeveelheid en krachtige toestroom van de melk.</p><p>Ik vind het zo jammer dat ik niet gewoon positief kan blijven en zonder klagen kan doorzetten zoals mijn tweelingzus (zij had namelijk dit zelfde probleem bij haar eerste!). Dat valt me tegen van mezelf. Ik voel me er schuldig over dat ik weleens denk “moet ik niet gewoon stoppen?”. Het liefst zou ik mijn dochtertje 6 maanden bv willen geven. Maar ik vind het momenteel dus eerlijk gezegd lang niet altijd even makkelijk en prettig. Ik heb alles voor mijn dochtertje over en het hoeft echt niet allemaal maar makkelijk te zijn. Maar ik wil daarbij wel zo positief kunnen zijn als altijd. Zeker in deze prachtige tijd met mijn baby, die ik nooit meer terug ga krijgen.</p><p><br />Sorry voor het lange verhaal. Wat vinden jullie? </p>