Borstvoeding

<p>Goedemorgen,</p><p>Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, dus ik dacht, misschien hebben jullie wijze raad. Mijn dochtertje is morgen 5 weken oud. Ze is ontzettend lief en rustig en over het algemeen super tevreden. Ze groeit erg goed. Ik geef borstvoeding. Ik wist lang voordat ik zwanger was al dat ik dat graag wilde proberen. Vanwege de (gezondheids)voordelen voor mezelf -je reduceert de kans op borstkanker en dat komt veel voor bij mij in de familie- & natuurlijk voor mijn baby. </p><p><br />Mijn tweelingzus heeft haar beide kinderen borstvoeding gegeven en dat ging super goed. Mijn zus is echter het type dat zonder ook maar een seconde te klagen alles voor elkaar krijgt. Hoe zwaar het (soms) voor haar was of is, daar rept(e) ze eigenlijk met geen woord over. Zelfs niet tegen mij. Ze zet door en blijft positief. Hierdoor denk ik dat mijn beeld wel héél optimistisch was en dat is in mijn geval niet helemaal terecht gebleken. <br /><br /></p><p>Ik heb last van overproductie. Heel veel melk, wat maar blijft spuiten/stromen -vooraf alvast wat met de hand wegkolven werkt helaas niet-. Mijn baby heeft moeite met deze hoeveelheden en wordt gauw moe van het drinken. De eerste weken viel ze daardoor heel snel in slaap tijdens het drinken en kwam ‘s nachts elke 1,5 uur, soms zelfs elk uur, om steeds kleine beetjes te drinken. Dit werd mij al gauw teveel. Ook aanhappen ging niet altijd goed, ondanks dat ik geen kloven gehad heb oid. Ik heb toen een lactatiekundige ingeschakeld. Het tongriempje van mijn baby bleek wat te strak. Dat is verholpen. En al gauw kwam mijn baby gelukkig ook ‘s nachts elke 3 uur. Toch heb ik besloten haar, zodra ze 4 weken oud was, iedere nacht om 00:00 een flesje kv te geven. Zodat ze wat langer achter elkaar slaapt. Met succes. Ze slaapt nu van 00:00 tot 06:00. Daar ben ik heel blij mee.<br /><br /></p><p>Overdag gaat de bv over het algemeen overigens erg goed. Kolven gaat ook ontzettend goed en snel. Dat doe ik nu al om alvast te oefenen voor als ik weer moet werken. Ik vind de vrijheid van bv ook fijn, niet hoeven rommelen met melkpoeder en gekookt water, maar op elk moment waar dan ook direct kunnen voeden. Ik heb de voeding altijd bij me. En natuurlijk de eerder genoemde gezondheidsvoordelen. En vooral de nabijheid van mijn kindje. Maar.. Het geknoei vanwege de overproductie -ontzettend veel lekken en dus regelmatig grote natte plakkerige plekken- en melk wat alle kanten op spuit, staat mij eerlijk gezegd tegen. Voeden is ook vermoeiend, omdat mijn baby dus moeite heeft met de hoeveelheid en krachtige toestroom van de melk.</p><p>Ik vind het zo jammer dat ik niet gewoon positief kan blijven en zonder klagen kan doorzetten zoals mijn tweelingzus (zij had namelijk dit zelfde probleem bij haar eerste!). Dat valt me tegen van mezelf. Ik voel me er schuldig over dat ik weleens denk “moet ik niet gewoon stoppen?”. Het liefst zou ik mijn dochtertje 6 maanden bv willen geven. Maar ik vind het momenteel dus eerlijk gezegd lang niet altijd even makkelijk en prettig. Ik heb alles voor mijn dochtertje over en het hoeft echt niet allemaal maar makkelijk te zijn. Maar ik wil daarbij wel zo positief kunnen zijn als altijd. Zeker in deze prachtige tijd met mijn baby, die ik nooit meer terug ga krijgen.</p><p><br />Sorry voor het lange verhaal. Wat vinden jullie? </p>
 
Ik vond de eerste periode met mijn dochter ook heel zwaar! Moeilijk slapen, veel (alleen maar) bij mij willen zijn, de verantwoordelijkheid. Dat viel me allemaal behoorlijk tegen. Ik geef ook borstvoeding, en dat ging eigenlijk zonder problemen. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat het bij jou nog extra zwaar voelt!
Heb je het met de lactatiekundige ook over de overproductie gehad? Heeft ze daar adviezen voor gegeven? Overproductie is echt een heel vervelend probleem, dus voel je niet schuldig dat je er zo'n last van hebt. Als je dit al besproken hebt met de lactatiekundige, neem dan opnieuw contact met haar op om te bespreken dat eerdere tips onvoldoende werken en hoe nu verder. Heb je het nog niet meer haar besproken, doe dat dan alsnog. Jullie kunnen dan samen een plan maken zodat het allemaal makkelijker gaat.
Zet hem op, het is zwaar maar het wordt beter!
 
Hoi! Wat vervelend dat het zo gaat en helemaal normaal hoe je je voelt hoor! Bij mijn eerste had ik hetzelfde en heb zo vaak overwogen om maar gewoon te stoppen, maar het uiteindelijk 7 maanden volgehouden en dat was echt doorbikkelen. Bij mij tweede geef ik weer bv, maar was zo bang voor herhaling van die eerste tijd met mijn eerste! Mijn kraamhulp heeft me veel geholpen met houdingen bij overproductie en aangeraden niet te kolven totdat ik voldoende produceer ipv te veel. Nu is de productie super goed en heb ik nergens last van!
Tips;
- geef 1 borst per voeding (tussendoor wel laten boeren en luier verschonen en dan weer aan dezelfde borst)
-kolf niet totdat de productie goed gaat en dan het beste na de eerst voeding de borst die je geeft verder afkolven. Als dat onvoldoende is kun je die keer ook de andere borst kolven, maar dan merk je wel meteen dat het meer gestimuleerd wordt!
- geef voeding liggend op je rug en de baby dus op de buik op je. De baby moet dan meer moeite doen voor de melk en het loopt niet meteen naar binnen.
- op YouTube zijn wat filmpjes te vinden waarin meer borstvoedinghoudingen te vinden zijn voor overproductie. Zoek daar ook even!
Heel veel succes!
 
Wat een lastige tijd en wat vervelend dat je het gevoel hebt dat je er niet over mag klagen.. probeer jezelf niet te vergelijken want dan kom je altijd slechter uit. Zo te horen deelt je tweelingzus met name de positieve dingen, en dat is fijn, maar dat is niet hoe het in het echt is hoor! Ik zou eens met de lactatiekundige overleggen of je met saliethee aan de slag mag, dat kan je productie meer remmen. Goed namelijk dat je daar wel wat mee doet, want ook je kindje kan er last van krijgen als de voeding met zo'n kracht naar binnen komt.
Bv is de eerste 8 weken het lastigste en wordt daarna beter en fijner. Maar vraag jezelf echt af voor wie je het doet en neem het jezelf echt niet kwalijk als je afbouwt en op kv overstapt. Je mag sowieso heel trots op jezelf zijn, een goede mama zijn is zoveel meer dan welke voeding je je kindje geeft!!
 
Bedankt voor jullie reacties! Ze helpen me echt. Eén borst per keer doe ik inderdaad al. Ik zal voorlopig even niet meer kolven. Verschillende borstvoedingshoudingen heb ik in de kraamweek wel geleerd en toen ging dat goed. Mijn dochtertje heeft het alleen nog steeds niet altijd makkelijk met aanhappen, waardoor momenteel alleen de Madonna houding lukt. Mocht het straks beter gaan, ga ik zeker weer andere houdingen proberen. Ik blijf nog eventjes volhouden in de hoop dat mijn productie stabiliseert! 
 
Hoihoi, dit klinkt zo bekend! Ook ik heb last van overproductie. Zowel bij mijn oudste die 1,5 jaar nu is en bij mijn jongste van 8 weken. Bij de eerste had ik ook veel problemen met kloven, bloedingen bij de tepel, borstontstekingen en noem al het vervelende maar op. Verschillende keren de lactatiekundige ingeschakeld waarbij ieder een ander advies gaf. Voor de overproductie was er toen geen tip, buitenom een beetje afkolven voordat je de borst geeft. Ik denk dat iedere moeder meteen wel weet dat het niet praktisch is, zeker indien je om de 3-4 uur voed. We zitten immers niet de hele dag thuis naast een kolfapparaat. Wat wel tegen de pijn hielp: purelan van Medela of Kruidvat en kolven indien je ontsteking of scheuren in je tepel hebt. Ik heb het 6 maanden volgehouden tot mijn oudste niet meer wilde. De productie liep geleidelijk af. Nu met mijn 2e heb ik weer last van overproductie en dit keer geen kloven godzijdank! Echter ook net als bij de eerste, stralen met melk, kim kardashian boobs, lekkende borsten, natte kleren om de haverklap. Kortom, super irritant. De lactatiekundige heeft dit keer Salie thee geadviseerd, vers het liefst. Ik heb hier steeds een glas van gedronken om de 3 dagen tot ik effect zag. Uiteindelijk zie ik het effect na 4 weken. Heeft even geduurd maar het zal gegarandeerd helpen. Wees er wel erg voorzichtig mee aangezien ieder lichaam er anders op reageert en dit de productie ook kan stoppen. Vorodatt je gaat slapen kun je ook het beste na het voeden je borsten leeg kolven zodat je fijner slaapt. Gr
 
Terug
Bovenaan