Borstvoeding

Dag allemaal,

Op 13 mei jl. ben ik via een keizersnede bevallen van mijn eerste kindje (en laatste, want dit hele geintje met alle complicaties nog een keer doen, noperdienopenope)

Nou waren mijn melkfabrieken wel giga voor de keizersnede, maar door onder andere een botervette colostrum (het was echt net boter) kwam het maar moeizaam op gang. En omdat ik niet van hongerlijden ben, kwam er ook af en toe een flesje kunstvoeding bij.

Onze mop is dus gewend aan de smaak van siliconen, welke dus melk geven en niet aan de smaak van mijn huid, waar de melk uit komt.

Een siliconen tepelhoedje om haar te foppen gaat niet meer, haar zelfstandig aan de borst laten drinken ook niet. Het is een strijd die mij aan het hart gaat: moppie vergeet zelfs te ademen, zo boos en gefrustreerd is ze.

Nu kolf ik, en krijgt ze de gekolfde melk. Dit omdat haar geboortegewicht erg laag is in vergelijking met haar twee Bourgondische ouders.

Zijn er ouders met een vergelijkbare situatie? Hoe zijn jullie hierdoor gekomen? Lukte het borstvoeden uiteindelijk? Wat was jullie trick? Of was het een verloren zaak?

Want om eerlijk te zijn: het gevoel van de kleine mop aan mijn borst is echt magisch ? en mijn productie gigantisch ?
 
Niks zo vervelend als het niet meteen lukt zoals je het van te voren in je hoofd had. En ja je hebt gelijk het is een heel magisch gevoel een kleintje voeden! Onze zoon had een te kort tongriempje,na paar dagen  is dit gekliefd,aanhappen lukte niet altijd fatsoenlijk voor die tijd,kraamhulp zei na dag 1 ga maar een tepelhoedje gebruiken en omdat onze kraamhulp zei dat we hem wat kunstvoeding moesten geven omdat hij misselijk was van vruchtwater kreeg hij met fingerfeeding melk en toen wilde hij ook niet meer aan de borst. Heb echt het gevoel gehad hij wil mij niet.
Om een lang verhaal kort te maken..Gelukkig kregen we na 4 dagen een andere kraamhulp die met een idee kwam. Onze zoon wilde namelijk niet van de borst drinken omdat het even duurde voor toeschietreflex kwam en bij fingerfeeding de melk meteen kwam. Doordat hij dus niet meteen melk proefde dronk hij niet verder. Toen pakte ze een spuitje voor fingerfeeding maar dan met een heeel dun slangetje. Ik probeerde aan te leggen en zij druppelde een beetje melk in zn mondje dan dacht hij dat er melk kwam en hoppa meneer zoog. Dat hebben we een paar keer gedaan en lukte het ook zonder. Uiteindelijk is het hierdoor gelukt borstvoeding te geven ook zonder tepelhoedje.
Ik weet niet of je dat zou kunnen proberen en het dus misschien niet aan het silicone ligt bij je meisje maar aan dat ze niet meteen iets proeft. In ieder geval heel veel succes!!
 
Ha mama!

Wat heftig allemaal zeg…!
Wat knap en goed dat je het wel wilt blijven proberen. ☺️

Wat hier boven ook gezegd wordt, is het dénk ik niet het feit dat je kindje de ‘siliconensmaak’ gewend is, maar het feit dat uit een flesje de behoefte meteen bevredigd wordt, namelijk: de melk.
Wanneer het toeschietreflex even duurt (en dit is bij heel veel borstvoedende mama’s) kan je kleintje gefrustreerd raken en stoppen. Want het is niet gewend om er “extra moeite” voor te doen. En zeker als je kindje ook een flesje gewend is.

Je zóú kunnen proberen om met de kolf je toeschietflex vast op te wekken en zodra je melk begint te lopen, de kolf er af te halen en je kindje direct aan te leggen.
Zo hoeft je kindje het toeschieten niet zelf op te wekken en wellicht is dat een eerste stap om het wel weer zelf te kunnen zonder frustratie ?.
Dan kun je het daarna wellicht weer uitbouwen naar volledig zelfstandig drinken.

Hoop dat je er iets aan hebt en dat het jullie helpt!!
 
Het beste kun je een lactatiekundige inschakelen.  Die kan meekijken met een voeding en samen met jou een plan maken om je kindje weer aan de borst te krijgen.  Via https://www.nvlborstvoeding.nl/ vind je een lactatiekundige bij jou in de buurt.  
 
ja ik zou ook een lactatiekundige bellen! 
Wij struggelden ook zo in het begin, ik een mega productie maar een baby die wat 'lui'/slaperig was dus niet goed aanhapte. Kolven, vingervoeden, overproductie, borstontsteking, tepelhoedje etc etc.. Er is op advies van de kraamhulp een lactatiekundige langs geweest, ze is hier 2 uurtjes binnen geweest zodat ze met 2 voedingen mee kon kijken, alles bekeken, besproken, tips en trics gegeven, alles opgeschreven, we hebben filmpjes gemaakt en later in de week nogmaals telefonisch contact gehad en na een paar dagen liep het als een trein! 
Succes!
 
Terug
Bovenaan