borstvoeding??

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik geef nu 2 weken borstvoeding en nu vroeg ik me af,wat als ik nu helemaal wil stoppen en over wil gaan op flessenvoeding kan dat gewoon of moet ik dit dan langzaam afbouwen.elke dag een flesje meer ofzo.wie weet hier een antwoord op alvast bedankt groetjes wendy

Hoi,

Ik geloof dat je erg langzaam moet afbouwen, ik dacht 1 voeding per week. Anders kan je ontstekingen krijgen en het is ook niet goed voor de baby. Anders moet je maar even kijken op een website zoals; borstvoedingnatuurlijk??? moet je maar even kijken op google.
Om dit soort dingen ga ik dus geen bv geven.

Gr. Mickey (34 wk)

Hoi Wennie,
Als je in een keer stopt is dat vooral vervelend voor jou, maar dan ben je er wel het snelste vanaf. Je krijgt dan 1 keer flinke stuwing en als je er niet mee uitkijkt kun je inderdaad borstontsteking krijgen. Dat is als je nog BV geeft niet goed voor jou, maar voor je baby kan het geen kwaad. Als je langzaam afbouwt, krijg je elke keer een beetje stuwing. Dat komt omdat BV te maken heeft met vraag en aanbod.
Je moet over een paar weken naar het bureau, stel je vraag daar! Of misschen kun je het consultatiebureau ook bellen. Hier in tilburg kan dat 24 uur per dag. Er staan dan verpleegkundigen klaar, die je met al je vragen kunnen helpen.
Succes ermee!
Patricia

Hoi,

Het beste is om borstvoeding langzaam af te bouwen. Als je in een keer stopt kan dat problemen veroorzaken met je borsten, Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod en als de vraag ineens stopt dan maak je nog wel even te veel voeding aan, waardoor je stuwingen krijgt,

Ik heb destijds gebeld met het consultatieburo en die gaven een schemaatje hoe je het beste af kunt bouwen. Eerst een voeding per dag minder en als je dan geen last krijgt van je borsten dan doe je nog een borstvoeding minder,

Het beste kun je even persoonnlijk advies vragen. Ik heb toen namelijk nog een tijdje alleen de laatste voeding borstvoeding gegeven,

Veel succes!

Groetjes Daatje

Hai Wendy,

Het verstandigste is, om één voeding per keer af te bouwen. Je geeft nu al twee weken borstvoeding, je productie is dus al goed op gang. Als je in één keer stopt, riskeer je een borstonsteking en een BO kan leiden naar een abces. Da's niet wenselijk.

In principe kan je één voeding per week vervangen door flesvoeding. Je begint met de minst opleverende voeding, dat is meestal de late middagvoeding (rond avondeten) de volgende voeding die je laat vallen mag niet direct voor of na die ene al afbebouwde zijn, moet minimaal één live voeding tussen zitten. Het tempo waarin je kan afbouwen, hangt puur van je eigen lichaam af. Luister goed naar je lijf, zolang je nog stuwing hebt door die ene afgebouwde voeding, kan je nog niet aan de volgende beginnen.

Het is de bedoeling dat je eerst om en om uitkomt. Dus BV-KV-BV-KV-BV (enzovoort). Je zult zelf moeten beslissen wat je doet, het is jouw lichaam. Maar probeer een borstonsteking te voorkomen! Ik weet niet waarom je wilt afbouwen, mocht je nog ergens vragen over hebben, ben je welkom om ze te stellen. De meeste problemen rond borstvoeding zijn vrij eenvoudig te verhelpen, het is niet altijd rozegeur en maneschijn, is soms zelfs best zwaar. Erover praten en ervaringen uitwisselen, wil nog wel eens helpen.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net
Mijn kennis over borstvoeding komt door ervaring, maar ik heb zeker ook heel veel geleerd op http://www.borstvoedingsforum.nl

Hoi.
Ik heb bij  mijn eerste 6 weken borstvoeding gegeven en door omstandigheden kon ik het ook niet meer opbrengen om nog langer door te gaan, en daarbij leek het wel of de kleine constant honger had.. Ik kreeg toen ook te horen dat ik 1 voeding in de week kon afbouwen. Maar de kleine deed het juist heel goed op het flesje.. Toen heb ik de kleine gewoon gelijk helemaal op de fles gedaan, en zelf met afkolven (die had ik al in huis) alles afgebouwd. Gewoon iedere "voeding" minder afgekolfd en ik denk dat ik binnen een weekje of zo helemaal kon stoppen. Zonder problemen als ontstekingen enz.  
Misschien heb je er wat aan! Voor mij werkte het iig prima..
Succes ermee en groetjes Anne-Marie

Hoi Wendy,

Er zijn al veel goede afbouwtips gegeven, waar je vast mee uit de voeten zou kunnen. Verder is het denk ik goed om te weten, dat je altijd kunt bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus loop je ergens tegenaan, twijfel je ergens over of wil je je verhaal gewoon even kwijt,  schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Ook op de internetsite van de VBN, www.borstvoedingnatuurlijk.nl , is borstvoedinginhoudelijke informatie te vinden; eventuele problemen zijn vaak goed op te lossen met de juiste informatie en tips, waardoor het meestal helemaal niet nodig is om te stoppen met borstvoeding.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Eén voeding per week vervangen???? Jeetje dan ben je een eeuwigheid bezig met afbouwen!
Ik deed per 2 dagen een voeding vervangen! Dit ging prima, en één keer heb ik er drie dagen overgedaan voor de zekerheid. Ik was binnen anderhalve week/ twee weken klaar!

Terug
Bovenaan