Borstvoeding !

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal

wie gaat er ook borstvoeding geven, en hebben jullie nog een paar tips .....?
Ook voor op het werk ivm kolven etc etc

Hoi,

ik ben zwanger van mn tweede kindje en ga ook zeker weer bv geven. De eerste keer is het me zo goed bevallen dat ik mijn mannetje tot 2,5jaar de borst heb gegeven
De enigste tip die ik je kan geven is dat je er van te voren van uit moet gaan dat het gaat lukken (dus niet denken als het lukt...) en leg je kindje zo snel mogelijk na de bevalling aan (binnen het uur, maar liever binnen het half uur).
Bij mijn zoontje had ik de mazzel dat mijn moeder (die drie kinderen de borst heeft gegeven) erbij was en mij vertelde dat ik hem aan moest leggen (zo'n 15min na de geboorte) want als ik gewacht had op het ziekenhuis personeel dan had dit veel langer kunnen duren. Je kindje is het eerste uur na de bevalling namelijk heel allert dus een goed moment om te beginnen.
Met kolven op het werk heb ik nog geen ervaring (zal het dit keer op mn studie moeten doen) maar je kan hierover hele goede tips krijgen op de site van het borstvoedingsforum.

Veel suc6 ermee en geniet ervan want ik heb het ervaren als een hele mooie tijd!
Liefs Nika

wat voor tips had je willen hebben?

ik denk dat je je goed kan voorbereiden door bijvoorbeeld naar een bijeenkomst voor zwangeren te gaan van één van de borstvoedings organisaties. Een bijkomend voordeel daarvan is dat je ook meteen een aanspreekpunt hebt als het niet helemaal lekker gaat in het begin. Als je al iemand kent is de stap veel kleiner om hulp te vragen.

Mijn tweede tip is idd niet te lang wachten met hulp vragen van een deskundige. En dan bedoel ik dus iemand van een bv-organisatie of een lactatiekundige. Die laatste wordt vaak ook nog vergoed door je verzekering, maar zelfs als dat niet zo is, dan verdien je die kosten snel weer terug als je bv goed gaat lopen. Ik ken iemand die voor haar eerste twee kinderen 6 maanden alle voedingen gekolfd heeft omdat ze heel erg last had van kloven. Bij de derde toch nog een keer geprobeerd, en met hulp van een lactatiekundige gaat het nu tóch nog goed. Maak alvast een lijstje met namen van mensen die je kunt bellen als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat, dan hoef je in je kraambed niet te gaan zoeken.

Ik had me altijd voorgenomen dat ik alleen wilde stoppen om een positieve reden, en niet om een negatieve reden. Dus toen ik een kloof kreeg bij de eerste, nam ik mezelf voor dat die kloof mij niet zou laten stoppen. Toen ik borstonsteking kreeg deed ik hetzeflde. en toen we door de antibiotica ook nog spruw kregen hield ik mezelf ook voor dat ik later niet wilde zeggen dat ik gestopt was door iets stoms als spruw. Uiteindelijk en ik bij mijn eerste gestopt toen ik zwanger was van de tweede. Een positievere reden kon ik niet verzinnen...

Wat betreft kolven op het werk: ik heb het bij beide kinderen gedaan tot ze ongeveer een jaar waren. Gelukkig werkte ik 5 ochtenden, en tegen de tijd dat ik weer ging werken kregen ze nog 1 voeding in mijn werktijd, dus die kolfde ik dan voor de volgende dag. Na een beetje oefening kon ik in 10 minuten een fles vol krijgen. Helaas geen nette kolfruimte hier, en het kolfrecht is anders geregeld dan in NL (geen kolfrecht). Ik nam een klein koelboxje mee met mijn gesteriliseerde kolf en een flesje. Bij thuiskomst kon het flesje de koelkast in en maakte ik mijn kolf vast schoon voor de volgende dag. De meeste mensen dachten dat ik gewoon een flinke lunch box bij me had (wel raar als je tot 1 uur werkt...)

groetjes

hallo.
wat mij enorm geholpen heeft is een voorlichtings avond van vbn of lll.
google maar eens.
succes.

Ik wil ook zeker weer proberen borstvoeding te geven.
Bij de eerste 9 maanden borstvoeding gegeven.
Wat ik alleen niet had gedaan maar een ander zeker zou willen aanraden is om een voorlichting/cursus/info avond bij te wonen over borstvoeding, ik dacht dat weet ik allemaal wel tot dat de eerste regeldagen zich aandienden.

Oja en het was geen goedkope aanschaf maar wel superhandig mijn dubbele electrische kolf.

(en andere tip die al was gegeven, heb veel steun en info gehad van het borstvoedingsforum)

www.borstvoeding.com en www.borstvoedingsforum.nl

en laat je niets wijsmaken door je vk, of je kraamhulp of het cb.... d'r bestaan heeel veel bakerpraatjes.

bv hoort geen pijn te doen. Het duurt even voordat je productie goed op gang is. Als je twijfelt, zoek hulp bij een lactatiekundige, op bovengenoemde sites kun je telefoonnummers vinden waar je tegen regionaal tarief kunt bellen met een contactpersoon, die je vaak al telefonisch verder op weg kan helpen.

succes! het gaat je vast lukken.

Helaas helaas is het bij mij niet gelukt (door een keizersnee en daarna
een forse infectie bij mij) om m'n kindje snel aan te leggen. Maar een
paar dagen later is het alsnog hartstikke goed op gang gekomen. Het is
dus belangrijk, maar gelukkig niet essentieel.
Succes!

Hi,

BV hoeft geen pijn te doen, maar dat doet het helaas vaak wel in het begin. Ik wil alleen dit even meegeven: ook al doet het de eerste week soms tenenkrullend pijn, zet ajb door, ga desnoods even een tijdje voeden met tepelhoedjes. De pijn wordt zeker minder en met een beetje doorzettingsvermogen kan je je kind de beste start geven die mogelijk is.

Mijn dochtertje is nu 7,5 mnd en ik ben nu rustig aan het afbouwen! Maar de eerste twee weken heb ik soms ook zitten janken tijdens de voeding.

En nog een tip ivm kolven: de dubbele elektrische kolf is idd vrij duur (€300), maar het een fantastisch ding, vind ik. Ik heb aan het kraambezoek geschenkbonnen gevraagd, dan  valt je eigen bijdrage al snel mee.  

Succes ermee!
Saskia  

Terug
Bovenaan