wat voor tips had je willen hebben?
ik denk dat je je goed kan voorbereiden door bijvoorbeeld naar een bijeenkomst voor zwangeren te gaan van één van de borstvoedings organisaties. Een bijkomend voordeel daarvan is dat je ook meteen een aanspreekpunt hebt als het niet helemaal lekker gaat in het begin. Als je al iemand kent is de stap veel kleiner om hulp te vragen.
Mijn tweede tip is idd niet te lang wachten met hulp vragen van een deskundige. En dan bedoel ik dus iemand van een bv-organisatie of een lactatiekundige. Die laatste wordt vaak ook nog vergoed door je verzekering, maar zelfs als dat niet zo is, dan verdien je die kosten snel weer terug als je bv goed gaat lopen. Ik ken iemand die voor haar eerste twee kinderen 6 maanden alle voedingen gekolfd heeft omdat ze heel erg last had van kloven. Bij de derde toch nog een keer geprobeerd, en met hulp van een lactatiekundige gaat het nu tóch nog goed. Maak alvast een lijstje met namen van mensen die je kunt bellen als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat, dan hoef je in je kraambed niet te gaan zoeken.
Ik had me altijd voorgenomen dat ik alleen wilde stoppen om een positieve reden, en niet om een negatieve reden. Dus toen ik een kloof kreeg bij de eerste, nam ik mezelf voor dat die kloof mij niet zou laten stoppen. Toen ik borstonsteking kreeg deed ik hetzeflde. en toen we door de antibiotica ook nog spruw kregen hield ik mezelf ook voor dat ik later niet wilde zeggen dat ik gestopt was door iets stoms als spruw. Uiteindelijk en ik bij mijn eerste gestopt toen ik zwanger was van de tweede. Een positievere reden kon ik niet verzinnen...
Wat betreft kolven op het werk: ik heb het bij beide kinderen gedaan tot ze ongeveer een jaar waren. Gelukkig werkte ik 5 ochtenden, en tegen de tijd dat ik weer ging werken kregen ze nog 1 voeding in mijn werktijd, dus die kolfde ik dan voor de volgende dag. Na een beetje oefening kon ik in 10 minuten een fles vol krijgen. Helaas geen nette kolfruimte hier, en het kolfrecht is anders geregeld dan in NL (geen kolfrecht). Ik nam een klein koelboxje mee met mijn gesteriliseerde kolf en een flesje. Bij thuiskomst kon het flesje de koelkast in en maakte ik mijn kolf vast schoon voor de volgende dag. De meeste mensen dachten dat ik gewoon een flinke lunch box bij me had (wel raar als je tot 1 uur werkt...)
groetjes