borstvoeding

Het is vandaag de eerste dag dat ik de borstvoeding volledig heb afgebouwd....iedere keer een borstvoeding vervangen door een flesje.
Ik werd er zelf namelijk ontzettend moe van om borstvoeding te geven, net of zij, ons kindje de energie uit je zuigt. Ik had ook het gevoel dat zij niet voldoende binnen kreeg zolang ik borstvoeding gaf. Maar dat hoef natuurlijk niet zo te zijn.
Overal staat dat borstvoeding het allerbeste is voor je kind.
Nu voel ik me eigenlijk best erg schuldig, dat ik het misschien te snel heb opgegeven. Dat ik ons kindje iets onthoud, iets ontzeg (borstvoeding) waar zij eigenlijk recht op heeft.Ons kindje is nu 6 weken. Ik heb dus ruim 6 weken BV gegeven.
Zitten andere moeders daar ook mee? Met dat schuldgevoel? Hoe gaan jullie daar mee om?
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Alvast bedankt!!
Groetjes
Yvette
 
Hoi Yvette,
Ik ken dat gevoel! Ik heb 10 weken bv gegeven, waarvan alleen de eerste 3 wkn eigenlijk goed gingen. Mijn zoon had erg veel nodig, was erg druk en onrustig tijdens het drinken. Daar werd ik helemaal gespannen van, wat natuurlijk helemaal averechts werkt. En ik werd ook steeds vermoeider, ik had totaal geen energie meer! En dat kon ik na een keizersnede en met heel laag Hb-gehalte helemaal niet gebruiken. Op een gegeven moment gaf ik 3x bv en 2x fv en ik dacht dat ik dat nog wel een hele poos vol kon houden, maar helaas... Ik kon echt niet meer, zo moe was ik. Ik werd gewoon heel depressief. Dus, volledig op fv over. Wat een bevrijding voor mezelf. Maar wel net als jij: dat schuldgevoel om m'n kindje. Maar op een gegeven moment kon ik me daar meer overheen zetten, al miste ik de gezelligheid van bv wel! Ik voeldeme nu ook zekerder, omdat ik met eigen ogen gezien had dat er genoeg in de fles zat. Maar helaas, ons kind ging steeds meer huilen en na een paar weken kwamen we er achter dat hij koemelkallergie had. Toen kreeg ik weer dat schuldgevoel: had ik dan toch de bv beter door kunnen zetten? Maar met mijn verstand wist ik dat het voor mijzelf echt niet langer kon.Ik was aan het eind van mijn krachten. Nu krijgt mijn zoon speciale voeding en ik ben weer de oude. Ik heb nu geen schuldgevoel meer. Mijn kind krijgt met plezier de fles, hij is er dol op en ik voel me ook weer fit. Je moet op een gegeven moment je verstand gebruiken. Natuurlijk is bv het allerbeste, maar het leven van je kind hangt niet van de bv af hoor! Het moet voor moeder en kind haalbaar zijn. ik walg van die verhalen die doen alsof bv heilig is. Natuurlijk, als het goed gaat, zou ik ook graag bv geven! Maar we moeten reëel blijven. En met fv krijg je heus geen ongezonde kinderen.
Geef dus maar met een gerust hart de fles aan je kindje! Jij voelt je zekerder over wat ze binnen krijgt, je kunt je energie weer voor je eigen lichaam gebruiken en je kind wordt er echt niet minder van!
Héél veel succes en veel plezier bij de voedingen.
Groetjes, Els
 
Hoi Yvette,

Wat jammer dat je met borstvoeding hebt moeten stoppen voor je er zelf aan toe was. Maar ik vind het onterecht dat je je daar schuldig over voelt! Schuldgevoel moet je alleen hebben als je een keus had en het gevoel hebt dat je de verkeerde beslissing voor je kind hebt genomen. Als ik jouw verhaal zo hoor, had je het gevoel dat je niet echt een keus had.

Ik vind het in elk geval heel goed van je dat je toegeeft dat je het er moeilijk mee hebt. Vaak proberen moeders die noodgedwongen op de fles over moesten gaan dit 'goed te praten', maar als je geen keuze had, hoef je dat toch ook niet te doen? Ik denk dat het voor jezelf beter is als je ervoor uitkomt dat je het jammer vindt om te stoppen met bv, net als Els. Dat hoeft niet te betekenen dat je spijt hebt van je beslissing of je schuldig voelt.

Wat betreft je redenen om te stoppen, die zijn denk ik heel persoonlijk. Het gevoel van moe worden door de borstvoeding herken ik zeker. Vooral tijdens het voeden had ik (zeker in het begin, later werd dat bij beide kinderen minder) het gevoel dat alle energie uit me werd gezogen :-( Later heb ik geleerd dat dat komt door de hormonen die vrijkomen bij het voeden, die je dwingen om te ontspannen (zeg maar gerust in slaap te vallen :)).

Je twijfelde of je dochtertje genoeg binnenkreeg, schrijf je. Ik weet niet of je op de hoogte bent van het principe van vraag en aanbod van borstvoeding? Als de baby behoefte krijgt aan meer voeding, gaat ze vaker drinken en vervolgens ga jij meer melk maken (de zgn. regeldagen). Op http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html lees je hoe je weet of je baby genoeg krijgt (zo niet voor nu, dan toch handig om te weten voor een volgende ;-)).

Als je de borstvoeding mist, dan kun je je meisje gerust af en toe aanleggen. Als ze wil drinken of gewoon sabbelen voor de gezelligheid, laat haar dan maar lekker en geniet ervan! Je kan ook als je wilt de borstvoeding weer op gang brengen door haar weer aan te gaan leggen. Je keuze is dus nog niet definitief. Als je beslissing vaststaat, dan zou ik zeggen: blijf er niet langer in hangen en geniet hoe dan ook van je kleine meid. Voor je het weet is ze groot :)

Groetjes,
Pauline
 
hoi, ook ik heb een schuldgevoel.
ik geef mijn dochter nu 10 weken bv waarvan 5 volledig en 5 gemengde voeding (half borst half fles), maar ik geloof dat ik dit niet lang vol gaat houden, ik kolf 6 keer per dag en dan heb ik net genoeg voor 3 flesjes, dus dat zal wel snel teruglopen en dan moet ik ook stoppen. daar wordt ik wel een beetje triest van, maar dan denk ik maar elke druppel die ze heeft gehad heeft ze binnen en was met liefde gegeven en zo moet jij ook maar denken, je hebt je best gedaan, maar als het niet gaat dan is de fles een beste oplossing.
 
Ook ik voelde me schuldig dat borstvoeding niet lukte,bij mij was het voornamelijk emotioneel,mijn dochtertje was de eerste 3 dagen erg misselijk,door de vacuumpomp,waardoor ze bijna niet kon drinken,ik moest haar bijvoeden (vingervoeden) en ik moest kolven,dat heb ik maar 2 keer gedaan,de 2e keer zat ik de hele tijd te huilen,er kwam nog geen 3 druppels melk en ik zat daar maar achter een gordijn met die melkmachine,ik vond het echt vreselijk,dus toen besloten we om dan maar niet te gaan kolven en te kijken of ze toch gewoon aan de borst kon gaan drinken,dat heb ik nog 2 dagen volgehouden,ze dronk dan nog geen 5 minuten,terwijl ik wel een uur lag te martelen,en het deed zoveel pijn,ik ging er gewoon tegenop zien om haar te voeden,de laatste nacht heb ik er zeker 2 uur mee zitten klooien en toen had ze nog geen 5 minuten gedronken en toen hebben we s morgens besloten om op de fles over te gaan,dat was voor mij een opluchting,want ik was al zo moe,maar tegelijk ook een gevoel van falen,omdat ik me al zo onzeker voel,voor mijn gevoel zijn andere moeders veel handiger met hun kinderen.Nu is mijn dochter 12 weken,ze ziet er heerlijk uit,en zelf begin ik me nu eindelijk een beetje beter te voelen,met borstvoeding had ik het nooit gered,omdat ik zonder bv te geven al zo moe was,vanuit bed gelijk op de bank om verder te slapen,nu lukt het me om bijna de hele dag wakker te blijven,meestal alleen een klein dutje rond 6 uur,toch heb ik nog steeds het gevoel dat ik me moet verdedigen omdat ik geen bv heb (kunnen) geven en sommige moeders kunnen je echt laten merken dat je te vroeg hebt opgegeven,maar daar moet ik me maar gewoon niks van aantrekken,langzaam maar zeker ga je je wel beter voelen hoor!!
 
Nou, inderdaad, wat Anja zegt: Sommige moeders (en ook mensen die zelf nog nooit bv gegeven hebben trouwens...) doen echt alsof je heus wel wat langer had kunnen proberen. Dat vond ik zó erg. Dan dacht ik echt: ik weet niet wat jij voor wondermens bent, maar ik kan dit niet volhouden. Opvallend genoeg waren het altijd de moeders waar de bv van een leien dakje ging trouwens. Tja, zo kan ik het ook...
 
Bedankt voor jullie lieve reacties.
Maar nu zit ik denk ik met een volgend probleem. Heb de bv dus volledig afgebouwd. Maar nu is mijn linkerborst kei en kei hard aan het worden. Doet zelfs wel wat zeer. Moet ik nu wel of niet gaan afkolven?
Wie weet raad?
 
Yvette,ze hebben mij verteld dat je bij een (beginnende) borstontsteking goed moet uitkijken met kou en tocht,dus dikke trui/vest aan! Geniet van het flesjes geven aan je kindje en van de "vrijheid" die je daar mee krijgt!
 
Terug
Bovenaan