borstvoeding

hallo betse mensen
Ik heb een dochtertje van 4 weken alles gaat prima maar zinds 2 weken werk ik weer en dat afkolven op me werk vind ik toch wel erg vervelend en heb er ook niet echt tijd voor en kan er voor me zelf ook niet de tijd voor nemen. Heb nu ook het gevoel of ik gewoon bijna geen borst voeding meer heb gister had ik maar 60 cc over de heledag afgekolfd niet echt veel dus, maar ik wil eigenlijk wel erg graag langer doorgaan met borst voeding omdat het lekker goedkoop is. ik kolf ongeveer om de 4 uur af omdat normaal me meisje dan ook komt en in het begin was het meer als 150 cc en nu dus maar veel minder dan dat zij drinkt. moet ik anders vaker afkolfen om het weer beter op gang te laten komen of ben ik nu zeg maar gewoon leeg. wie heeft dit ook gehad.



groetjes Shireen
 
Als je kolft krijg je altijd minder dan als je je baby zelf laat drinken, maar 't kan best dat de voeding door de stress van 't werk terugloopt. Als je niet ver van je werk afwoont kun je ook je baby onder werktijd voeden of dat je wat eerder naar huis gaat/of wat later komt en verder natuurlijk veel kolven op je werk. Misschien kun je dan beter iedere 3 uur kolven. Wettelijk gezien mag je volgens mij een kwart van je werktijd gebruiken om te kolven.
Merk je dat de melk toeschiet als je kolft? Als je geen goede toeschietreflex hebt, dan kolft het ook lastig. Dan kun je je huisarts vragen om een syntocinon neusspray. Daar zit een hormoon in dat ervoor zorgt dat de melk toeschiet.
Even een andere vraag: Hoe kan 't dat je alweer aan het werk bent? In Nederland heb je altijd recht op ten minste 10 weken verlof na de bevalling en wil je perse zelf weer aan de slag, dan mag dat pas 6 weken na de bevalling. Ik schrijf 'mag' maar er moet staan 'moet'. Een verplichte bescherming van de overheid is dat.
Groetjes van Laura
 
De enige echte oplossing is of stoppen met werken en je kind gewoon voeden of flesvoeding geven. Flesvoeding is inderdaad duur, maar je kind moet toch melk binnen krijgen. Er zijn ook mensen die geen keus hebben tussen borstvoeding en flesvoeding en dan moet je die melk toch ook echt zelf betalen.
 
Mijn eerste reactie toen ik jouw verhaal las was "doe het wat rustiger aan, dat doet vast al wonderen" Vermoeidheid kan er ook voor zorgen dat je borstvoeding terugloopt. 4 weken na je bevalling weer werken lijkt me onhaalbaar, maar ik ken jouw situatie natuurlijk niet. Het feit dat borstvoeding zo goedkoop is lijkt me ook niet de voornaamste reden dat je borstvoeding geeft hoop ik? Het is gewoon het beste voor je kind en zorgt vaak ook voor een snelle binding tussen moeder en kind (wat niet betekent dat flesgevoede kinderen dat niet hebben). Ik hoop dan ook niet dat je werk de reden zal zijn dat je niet met de borstvoeding door kan blijven gaan, je moet er echt de tijd voor nemen dit te laten slagen. Kolven werkt ook niet bepaald motiverend. Meer kolven is wel goed voor je melkproduktie, maar zal er denk ik eerder voor zorgen dat je snel stopt. Hopelijk ben je dan ook in de gelegenheid de borstvoeding zelf aan je kind te geven, daar gaat niets boven (en zeker niet in dit prille stadium). Geniet lekker van je kind, voor je 't weet is ze de deur uit:)Zet m op! Gr. Marieke
 
Hoi Shireen,

Gefeliciteerd met je dochtertje en complimenten dat je haar borstvoeding geeft. Ik weet niet hoe je werksituatie is dat je na 4 weken (!) alweer aan de slag moest, maar petje af dat je toch doorgaat met borstvoeding en afkolft.

Het lijkt me helemaal niet gek dat je productie nu wat terugloopt: je bent nog volop herstellende van de bevalling, je voeding moet nog goed op gang komen (dit duurt meestal een week of 6-8) én je bent weer aan het werk. Zoals hierboven gezegd is kolven niet zo effectief als een baby zelf :) en bovendien kan de vermoeidheid een rol spelen.

Wat je kan doen, behalve de tips die hierboven gegeven zijn, is je dochtertje vaker aanleggen op de tijden/dagen dat je thuis bent. Om de 1 1/2 of 2 uur is niet te veel! Het kunnen gerust korte voedingen zijn, dat geeft niet. Vaker kort voeden stimuleert je productie beter dan lange voedingen die ver uit elkaar liggen.

Hetzelde geldt voor kolven: vaker kort kolven is effectiever dan minder vaak lang. Dus om je opbrengst te verhogen kun je bijv. in plaats van 2x per dag 30 minuten (ik geef maar een voorbeeld) beter 3x per dag 15 minuten kolven. Je zal zien dat je voeding dan al snel toeneemt.

Wat bij mij altijd goed helpt, is de borst diep meemasseren tijdens het kolven , vanaf de buitenkant naar de tepel toe. Ik zie de melk er dan meteen weer uitspuiten ;-)

Bedenk overigens dat het even kan duren voordat het kolven goed loopt, net als borstvoeding moet je het leren!

Succes ermee!
Pauline
 
Dat verduidelijkt de zaak wel Shireen.
Trouwens je kunt ook best even op de website kijken van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Die hebben ook een forum waar je vragen op kunt stellen en daar zijn mensen die ongetwijfeld nog betere tips kunnen geven.
 
Terug
Bovenaan