borstvoeding

hoi,

Ik ben bezig met borstvoeding afbouwen.
Ben van 12 keer voeden nu naar 4x afkolfen (mijn zoon krijgt al volledig de fles )
Ik kolf om de 7 uur, maar hoe kom ik nu tot minder kolfen ?
Als ik een uur langer probeer te wachten krijg ik harde plekken.
Op het consultatieburo zeiden ze dat ik mijn borsten volledig moet leegmaken, maar zo kom ik er toch nooit vanaf ?

Wie heeft er advies, wil graag van de 4x per etmaal naar 3x en dan natuurlijk minderen.............

Kun je bijv. als het de tijd is om te kolfen, minder kolfen zodat de produktie minder wordt ?

Ik heb trouwens een enorme produktie, al vanaf het begin dat ik nog voedde.
In 5 min heb ik 190 ml uit mijn borsten.............
Heb geen zin in een borstontsteking, maar wil nu eindelijk wel eens van dat kolfen af !

Wie heeft er tips ???

groeten Nien
 
Afbouwen kun je het beste rustig doen, zeker als je zoals jij erg veel melk hebt en gauw last krijgt van harde plekken. Ik weet niet hoe snel je hebt afgebouwd van 12 naar 4 voedingen, maar over het algemeen wordt geadviseerd minimaal 3 dagen te nemen voor het afbouwen van 1 voeding. Als dat te snel gaat (omdat je last blijft houden van je borsten) kun je het wat langzamer doen.

Als je tot nu toe erg snel hebt afgebouwd, is het misschien een goed idee om je borsten eerst even de tijd te krijgen hieraan te wennen. Van 12 naar 4 voedingen is nogal wat :) Als je merkt dat je geen last meer krijgt als je het kolven een uurtje uitstelt, dan kun je de kolfsessie zo steeds wat later uitstellen tot die uiteindelijk kan vervallen. Meestal kun je het beste beginnen met de voeding aan het eind van de middag te laten vervallen. De ochtendvoeding bewaar je tot het laatst.

Harde plekken ontstaan door een verstopt melkkanaaltje en kun je zachtjes wegmasseren. Warmte (bijv. een warme douche, warm washandje of warm compres) helpt om het melkkanaaltje weer open te krijgen. Dit kun je ook bijv. vlak voor het kolven doen.

Kijk ook eens op http://www.borstvoeding.com/abon/afbouwen.html of stel je vraag op het borstvoedingsforum: http://www.borstvoeding.com/abon/afbouwen.html

Groetjes,
Pauline
 
Ik heb zelf afgebouwd met borstvoeding. Wel helaas borstontsteking gekregen, volgens mij niet daardoor.
Niet helemaal leegkolven. Steeds korter en een langere tijd tussen het kolven. Zo is het bij mij ook gelukt.

Succes ermee.
Groet Denise
 
Ik ben om de dag een keer minder gaan kolven, met meer tijd tussen de keren. Je krijgt wel harde plekken, maar het is nog te harden. Echt het komt goed. Als je echt veel last hebt mag je een keer vaker kolven. Maar het doel is om steeds minder te hebben. Ik kolfde ook per keer ietsje korter. Als je ze helemaal leeg maakt blijft het juist komen.
Groetjes en succes,
Machteld
 
ja dat zou ik ook doen minder afkolven,een vriendin van mij die is heel plots moeten stoppen omdat ze antibiotica moest nemen en heeft dan gewoon ni meer afgekolfd ze heeft wel 3 dagen met enorme borsten rondgelopen en zeer dat het deed ze kost bijna haar armen ni meer optillen of haar kindje tegen zich aan nemen ,maar de 4 de dag was het over en gedaan met de borstvoeding.kan je ook anders niets vragen aan je arts om de borstvoeding sneller af te breken,een andere vriendin heeft na een poging tot borstvoeding in het ziekenhuis na 3 of 4 dagen gestopt(enorme tepelkloven)en kreeg dan iets in het ziekenhuis weet ni juist wa?spuitje of medicatie?om de melkproductie af te breken succes!!
 
Hoi Nien,
Ik heb echt de tijd genomen voor het afbouwen, in totaal heb ik er 10 weken over gedaan, elke keer een voeding laten vervallen en als laatste de ochtendvoeding, ook deze heb ik dan weer afgebouwd, elke ochtend heb ik iets minder afgekolfd, dit werkte bij mij heel goed, daarna ook helemaal geen last meer van gehad, moet ik wel zeggen dat ik geen harde plekken had, want die moet je natuurlijk wel in de gaten houden.
Succes
Liselot
 
Terug
Bovenaan