borstvoeding

hallo allemaal,

onze dochter is nu 2 weken oud en krijgt borstvoeding. Ze groeit lekker, dus mag ik aannemen dat het wel goed zit. Alleen is mijn vraag hoelang kun je een kindje aanleggen. Ze presteert het gerust om een uur te blijven drinken, natuurlijk wel met tussenposen. En na dat uur zit er nog gewoon melk in. Als ik haar er eerder vanaf probeer te halen dan zet ze het op schreeuwen. Is dit normaal. Lijkt mij nl. wat lang?
 
Hoi,

Een uur is inderdaad veel te lang, zo heb je zelf hele grote kans op tepelkloven en heb je nauwelijks tijd om zelf even uit te rusten of wat anders te doen. Mij is verteld dat je je kindje max. een half uur mag laten drinken en dat je het dan van de borst af moet halen. Zo 'leert'je kindje dat ze in een half uur haar voeding binnen moet krijgen. Je kan dan 20 minuten de ene borst geven en dan nog 10 minuten de andere als toetje. Als ze daarna nog onrustig is kan je haar misschien een speentje geven. Ik weet dat de meeste mensen daar voorzichtig mee zijn in verband met tepel/speen verwarring, maar bij mij was een speentje echt een uitkomst en mijn zoontje drinkt nog steeds heel goed uit de borst( hij is nu 10 weken oud) Je kan ook altijd bij vragen over borstvoeding op een site van een borstvoedingorganisatie kijken, daar staan allemaal tips en weetjes en je vind er ook telefoonnummer die je kan bellen bij vragen over borstvoeding.
Succes en geniet van je kindje!!
Groetjes Nanna
 
hoi,

bedankt voor je reactie!! hier heb ik wat aan. Maar nog een vraagje om de hoeveel tijd mag ze dan komen want als ik haar inderdaad maar een half uurtje laat drinken, komt ze na een uur of anderhalf/twee weer!!

groetjes
 
Hoi,

Als je op verzoek voed mag een kindje zo vaak komen als ze zelf wil.

Zeker in het begin zal dit vaak zijn.

Een uur aan 1 stuk door drinken is idd lang maar met tussenposes is het weer niet lang. (beetje moeilijk uitleggen.

Ik had veel aan het kijken naar het drinken.
Op die manier kan je zien of je kindje echt klaar is met drinken.

In het begin is het drinken in grote teugen slik slik slik (ivm toeschietreflex dit is ook de voormelk)

Daarna komt de "middenmelk" dat gaat zuig-slik, zuig-slik, zuig-slik.

Daarna de achtermelk de vette melk zeg maar dat is zuig-zuig-zuig-slik, zuig-zuig-zuig-slik Hier moeten ze meer hun best voor doen.

Als alle drie deze fases geweest zijn dan heeft ze alles binnen. Wat ze daarna nog zuigt is zuigbehoefte. Daar kan je een speentje voor geven.

Hier kreeg ze op dag 2 al een speentje en nog nooit problemen met tepel/speen verwarring gehad ze is nu 11 maanden.

Succes
 
Hoi,
Ik geef zelf ook borstvoeding en mijn kleine had in het begin dit ook. Nu soms ook nog wel. Ik kreeg het idee dat ze soms mijn tepel als speen gebruikt :) fopspenen en flesjes vind ze namelijk helemaal niks.
Wat ik nu merk (ze is nu 12 weken) dat het vooral eind van de middag/'s avonds is. Het is een gegeven dat dan de melk ook terugloopt, zo eind van de dag (vooral als je niet rust, heb ik gemerkt). Dan ligt ze gerust ook een half uur te tutten, soms wel meer.
Ik heb geen last van tepelkloven of zo en ik vind het ook niet zo erg (het is zo lekker knus met z'n tweetjes). Ik heb me nooit zo aan tijden gehouden, dat is niet mijn ding. Onze kleine groeit als kool en gedijt goed.
Leuk of niet leuk, soms moet je gewoon wel eens wat anders doen ;-)
Als ze echt niet meer drinkt en ze 'tut' alleen maar, dan kun je haar natuurlijk best van de borst halen.
 
Onze jongen lag de eerste drie maanden ook het liefst de hele dag aan de borst. Dat was op een gegeven moment niet meer nodig, alsof hij toen genoeg binnen had gekregen. Ik werd er soms wat moedeloos van, maar heb me er bij neergelegd dat ik de hele avond op de bank zat met hem. Vaak aan de borst, maar een pink was soms ook prima. Dan ging ik maar wat tv kijken of een boek lezen.
Toen hij dat niet meer nodig had miste ik het zelfs! Wat ik op een gegeven moment ook ben gaan doen is 's ochtends het overschot aan melk afkolven en dat dan 's avonds (als de productie laag was) die melk met een flesje geven. Het was namelijk niet alleen maar aandacht waar het om ging.
Ik heb in die periode geen last gehad van tepelkloven, maar haalde hem er wel vanaf als het wat pijnlijk ging voelen. Later kreeg ik wel een kloofje omdat hij het een tijdje leuk vond om aan de tepel te trekken.

succes ermee en het is een cliche maar echt waar: het gaat zo snel voorbij!
 
Terug
Bovenaan