borstvoeding

hoi meiden,
ik heb ff een vraagje   en hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.
ik heb een dochtertje van 6weken en geef bv, ik geef op verzoek en ze komt onregelmatig, de ene keer om het uur en de andere keer om de 4uur, het gemidelde is wel om de drie uur.
nou vraag ik me af of je het een beetje kan sturen dus dat er ff wat meer ritme inkomt?
en hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?
want als ze honger heeft dan huilt ze natuurlijk en ik kan haar natuurlijk niet de hele tijd laten gaan als ze honger heeft.
op zich vind ik het niet zo heel erg want heb toch alle tijd voor haar maar, een klein beetje ritme is toch ook wel fijn.
groetjes renate
 
Hoi Renate,

Dat is altijd lastig te beantwoorden, iedereen doet en wil het anders doen. Ik heb eerst om de 4 uur gevoed. Ze is nu 6 maanden en vanaf toen ze 5 maand was heb ik alles laten varen. Het liep niet lekker en het was meer mijn schema dan die van haar. Ik heb 2 boeken over borstvoeding gelezen en besef nu pas hoe moeilijk ik eigenlijk aan het doen was. Sinds ruim een maand doe ik het zo:

Ik voed haar als ze 's morgens wakker wordt, of dat nou 6 uur of 7 uur is. Dan gaat ze meteen weer naar bed. Als ze wakker wordt voedt ik haar meteen weer, daarna gaan we spelen of weg en als ze weer moe wordt gaat ze weer naar bed. Zodra ze wakker wordt voedt ik haar weer en zo gaan we de dag door. het werkt voor ons echt geweldig. Ze slaapt stukker beter dan voorheen en ze valt niet in slaap tijdens het voeden omdat ze net wakker is als ze eten krijgt. Eerder wachtte ik tot een bepaald tijdstip en geheid dat ze na een paar minuten in slaap viel.

Ik denk nu maar zo, als wij honger hebben pakken we toch ook wat? Wij gaan toch ook niet wachten tot een bepaald tijdstip?

Veel succes!

Groetjes Petra
 
ons dochtertje melde zich niet uitzich zelf dus die heb ik zelf in een schema gewerkt.
Beginnend met om de 3 uur.
Dan hield ik een vast ritme aan voor de hele dag.
Wakker maken voeden even spelen, tutten enz dan naar bed. Dat deed ik de hele dag door.
Daarna na de vier uur.

Maar dat werkte heel goed hier maar dat is bij iedereen anders.

Je kan kijken of je dochtertje nu met 6 weken haar regeldagen heeft en daarom eerder komt. (is meestal rond die tijd)

En als het zo blijft kan je kijken of ze alle melk binnen krijgt. Dus de voor midden en achtermelk.
Als je bv veel stuwing hebt en de melk spuit er uit dan drinkt ze erg veel voormelk.
Je kan het zien door te kijken naar haar drink ritme.
Dat begint met veel slikken door de voormelk die rijkelijk toestroomt. Daarna de midden melk dat gaat gelijkmatig. Zuig, slik, zuig, slik, zuig, slik
De achtermelk is dikker en het vult dat gaat zuig, zuig,zuig, slik, zuig, zuig, zuig, slik.

Succes misschien heb je er wat aan.
 
Hoi,
Ik heb mijn zoontje ook in een schema gevoed omdat hij in het begin veel krampjes had en ik moeite had te herkennen welk huiltje nou voor honger en wekle voor kramp was. Ik ben begonnen met iedere twee uur voeden, dan iedere keer een kwartier erbij. Niet iedereen heeft zulke voedzame melk dat een baby het er vier uur op uit kan houden. Ik wel maar een vriendin van mij blijft echt hangen op iedere drie uur (tot ;s avonds elf uur de laatste, dan lekker laten slapen tot hij zelf wakker wordt, tot max. 8 uur achter elkaar). Bij haar komt het trouwens volgens mij omdat haar kindje heel erg druk is en daardoor meer melk verbrand. Ik ben nu ook een beetje van mijn schema af omdat hij geen kramp meer heeft. Als hij huilt mag hij drinken. Maar een schema is heel handig, vooral als je niet in het openbaar wil voeden zoals ik;)
 
Hoi Renate! Ik heb ook ook zo gezeten als jij: 8 keer per dag een voeding, soms om de drie uur,soms om de 1,5 uur. 't Leek of ik alleen maar aan het voeden was! Mijn dochtertje nam er ook de tijd voor, dus eer ik klaar was, was ik soms een uur verder  Maar ik had zoiets van: het ritme komt vanzelf en ik ga het niet forceren. Rond de 8 weken kwam er meer ritme in en zat ik op ongeveer 6 voedingen en ging ze de nacht over. Nu, vier maanden later, geef ik vijf voedingen per dag en kan ik ongeveer inschatten wanneer ze een voeding moet hebben (wel zo handig voor je dagplanning). En ze drinkt een stuk korter. Nu stuur ik wel meer hoor: ik maak haar soms eerder wakker dan nodig als ik weg moet en laat haar overdag niet langer slapen dan 4 uur (dit laatste deed ik in het begin ook trouwens).
Wat ik eigenlijk wil zeggen met dit hele verhaal: geef het nog even de tijd, dan komt het ritme vanzelf wel. Laat je kindje niet langer dan vier uur slapen (dan hebben ze toch echt hun voeding nodig); helpt ook het ritme erin te krijgen. Je zou ook met een speentje kunnen werken (deed/doe ik ook af en toe; hielp/helpt ook in de nacht): je kan op deze manier de voeding iets uitstellen. Als ze écht honger heeft dan laat ze dat wel merken  Succes ermee!!!

Groetjes,
Dani, mama van Joëlle
 
Terug
Bovenaan