Borstvoeding

Vorige week maandag is onze zoon Kai geboren dmv Keizersnee dus het duurde iets langer voordat mijn borstvoeding opgang kwam.
Het lukte mij in het ziekenhuis niet om hem aan te leggen en de zusters met veel pijn en moeite wel. Hij dronk dan goed uit de borst maar viel veel af omdat ik nog niet veel voeding had. Ik werd helemaal nerveus dat ik hem zelf niet kon aanleggen want hij hapte gewoon niet. De laatste dag in het ziekenhuis heb ik afgekolfd en hem de moedermelk met een flesje gegeven en dat ging super.

Mijn man heeft gelijk een dubbele kolf gehuurd en ik ben zodra ik thuis kwam doorgegaan met het kolven. Ik heb super veel melk en na 10 min. kolven heb ik genoeg voor 2 voedingen. De kraamhulp die wij de eerste 3 dagen hadden heeft ook nog geprobeerd hem aan te leggen maar het lukte gewoon niet.
Ik ben helemaal gelukkig met dat kolven maar nou kwam er vandaag een kraamhulp die ik nog 3 dagen krijg en die was echt nog van de oude stempel en daarvan moest ik echt nog een keer proberen aan te leggen. Het is haar dus wel gelukt om hem aan te leggen maar toen ze weg was en ik moest het zelf weer proberen lukte het me weer niet. Ik zal wel iets fout doen maar hij pakt m gewoon niet.

Ik vind het kolven geen enkel probleem alleen volgens haar bevredigdt het niet de zuigbehoefte van die kleine want het flesje heeft hij veel te snel op.
Speentje daar hoef ik helemaal niet over te beginnen want als ik gewoon de borst geef heeft hij die speen helemaal niet nodig zegt ze.

Ik voel me nu onwijs schuldig dat ik kolf en af en toe z'n speentje geef als hij in slaap wil vallen. Zijn er meer meiden waarbij de borstvoeding niet lukt en die kolven?

Gr. Kim
 
Hoi,
Ik heb ook een keizersnede gehad van mijn zoontje, inmiddels 12 weken geleden. Ik geef ook borstvoeding. Ik moet zeggen dat het bij mij wel gelukt is maar wilde toch even reageren.

Het is zo dat je moet doen waar jij en je zoontje zich het prettigst bij voelen!! Dat is het allereerste waar je naar moet kijken en ieder ander kan op zijn/haar kop gaan staan maar als jullie je er niet goed bij voelen, lukt het niet. Dus als jij alle voeding af wilt kolven en je zoontje het in een flesje wil geven, moet je dat vooral doen.

Nu is het wel zo dat een babietje na de geboorte wel een zuigreflex heeft, maar het echte drinken vaak moet leren. Jij moet leren hem op de juiste manier aan te leggen. Dat een kraamhulp het dus alsnog probeert kan ik heel goed begrijpen. Het is haar dus wel gelukt dus het kan! Misschien kan je samen met haar kijken waarom het haar wel lukt en wat de beste houding is.

Als de benaderingswijze van de kraamhulp je een beetje tegenstaat, kan je contact opnemen met de VBN via de website www.vbn.borstvoeding.nl
je kan dan in contact komen met een vrijwilligster in jouw woonplaats of eentje bij je in de buurt. Deze vrouwen hebben minstens zes maanden bv gegeven en een goede opleiding om jou te kunnen helpen met de bv. Mocht je het alsnog willen proberen kan je altijd contact opnemen met één van hen.

Je kraamhulp heeft wel een beetje gelijk. Het zuigen op een speen is een totaal andere techniek en wil je toch proberen op de natuurlijke manier bv te geven dan moet je daar mee stoppen. Je kan een speentje geven als je baby gewend is aan de borst en goed kan drinken. Op deze manier loop je het risico dat hij nooit uit de borst zal leren drinken. Dat een baby die de borst krijgt geen speen nodig heeft is niet helemaal waar wat mijn zoon betreft. Die heeft daarnaast toch behoefte aan een speentje! En er zijn er wel meer dus dat is niet helemaal waar.

Mocht je je goed voelen op de manier zoals het nu gaat dan zou ik daar mee doorgaan! Er is niets mis mee en je kindje krijgt toch het beste! Maar kennelijk is het mogelijk want het is iemand gelukt om je zoontje aan te leggen. Het blijft vaak een kwestie van doorzetten en alle begin is moeilijk!

groet,
Jinny
 
Hoi Kim,
Ik begrijp je dilemma zo goed!!
Mijn zoontje was 4 weken te vroeg geboren. Hij had geen kracht om uit de borst te
drinken en ook ik heb het een hele tijd geprobeerd. Maar dat is zo ontzettend
frustrerend. Mijn kraamhulp heeft me op een gegeven moment voorgesteld om maar
af te gaan kolven,kreeg hij in ieder geval bv binnen en daar gaat het om toch?
Tuurlijk kun je contact opnemen met een lactatiekundige. Voor evt hulp.
Maar als ik jou was zou ik gewoon blijven kolven. En voor de zuigbehoefte kun je
prima een speen gebruiken hoor. Heb ik ook gedaan en het werkte prima.
Voel je niet schuldig en doe gewoon waar jij je het beste bij voelt. Daar heeft je
kleintje ook het meeste aan.
Succes en groetjes Melanie
 
Hoi,

Als het goed begrijp krijgt je zoon borstvoeding uit de fles. Dan kun je hem gewoon een speen geven. Op de fles zit ook een speen. Het niet geven van een speen doe je volgens mij bij borstvoeding alleen omdat dat een andere maniet van zuigen is. Dan krijg je tepel/speen verwarring. Maar die speen zit ook op de fles.
Het kan zijn dat dat ook de rede is dat hij de borst niet pakt. Hij is gewend om te drinken uit een fles en dat is een andere manier van zuigen.
Ga hem niet dwingen uit je borst te drinken, daar worden jullie niet gelukkiger van, is mijn ervaring.
Als hij goed uit de fles drinkt en jij vindt het kolven geen probleem, dan is dat toch prima.
Misschien drinkt je zoon wel te snel zijn fles leeg. Mijn dochter wel. En dan heeft hij zuigbehoefte. Wij kregen als tip om een speen te zoeken met een kleinere opening. Dan moet hij harder werken om alles binnen te krijgen en voldoe je meer aan zijn zuigbehoefte.
Wij vonden bij de DA drogist   een speen met kleinere opening. Nu doet ze ongeveer 10 minuten over de fles. Het mag zo tussen de 10 en 20 minuten duren voor de fles leeg is, dan hebben ze ook minder behoefte aan een speen en vallen ze lekker in slaap.
Laat je niet gek maken door alle verschillende adviezen. Het is jouw kindje en doe wat jij denkt dat goed is voor jullie allebei.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en veel succes.

Groetjes Reisa
 
Hi,

Rustig aan, je hoeft je echt niet schuldig te voelen!!! Je bent juist het zwaarste aan het doen wat er maar kan zijn.... kolven en in een flesje geven... Ik heb bewondering voor jou!!!!
Ik geef ook borstvoeding (live) en kolf af en toe af. Juist dit kolven en later met flesje geven, vind ik zwaar.

Als je wel graag live wilt voeden, zou je tussen de afgekolfde flesvoedingen door, kunnen proberen aan te leggen. Je kindje is dan nog niet echt hongerig en zal dus ook wat meer geduld kunnen opbrengen voor het leren aanleggen.... Ik had met mijn eerste ook onzettend veel problemen met aanleggen en mijn kraamhulp kreeg het inderdaad ook wel voor elkaar, alleen ikzelf kreeg het niet goed....

Zij heeft mij geholpen om het wel zelf te kunnen. Eerst in samenwerking met mijn man (zodat hij mij kon helpen als ik het zelf niet voor elkaar kreeg...) Eerst eigenlijk alleen liggend gevoed (omdat ik dan een hand overhad om het koppie eventueel wat bij te sturen....). Ik moest mijn tepel iets platter knijpen (vinger en duim op de tepelhof)  en in het mondje duwen (terwijl mijn kindje haar mondje open deed...) Hierdoor kwam mijn tepel beter in haar mondje terecht dan dat zij hem zelf naar binnen kon zuigen. Als het niet gelijk goed ging weer even loskoppelen, tepel afdrogen (natte tepel is lastiger vast te zuigen) en opnieuw aanbieden...
Dan zou je dus je tepel kunnen proberen aan te bieden in plaats van de speen... puur voor de zuigbehoefte.... gaat dit goed, zou je ook kunnen proberen om zo live te voeden... Niet te geforceerd, gewoon zolang het prettig voelt.

Maar als jij je compleet gelukkig voelt met afkolven en in een flesje geven, dan moet je dat ook gewoon doen! Het gaat erom dat jij en je kindje tevreden zijn. Je hebt er niets aan als je gestresd bezig bent om te voldoen aan andermans verwachtingen.... Het is jouw kind en jij doet het zoals jij dat goed vindt!!!!!!

Groetjes Nynke
 
Hoi, Onze dochter is op dit moment 5 mnd en ik heb al die tijd borstvoeding gegeven en geef het nog steeds. Ik heb in het begin problemen gehad met kloven en schimmel infectie is van totaal andere aard dan dat jij heb, maar daardoor ook gekolfd en een tijd niet goed aangelegd. Ik heb contact gezocht met een lactatie deskundig en zij heeft mij er door heen geholpen, misschien is dat een idee, zij hebben er veel meer ervaring mee dan een kraamhulp en kunnen je handige tips geven, het kost je even iets maar ik moet zeggen dat ik er zo blij mee ben en anders was ik misschien overgestapt op kunstvoeding en dat kost ook geld. Je kan een lactaciedeskundige bij jou in de buurt   vinden via de site van borstvoedingnatuurlijk. Succes en vooral borstvoeding blijven geven ook al doe je dat via de fles want dat is het beste wat je je kindje kan geven.
 
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties en tips.
Vandaag is het al 5 keer gelukt hem aan te leggen. 3 keer met behulp van de kraamverzorgster en 2 keer is het mezelf gelukt.
Zodra hij komt probeer ik het gewoon iedere keer en als het niet lukt geef ik gewoon de bv uit de fles. 's nachts vind ik het ook best lekker om een flesje te geven want dan kan mijn man het ook af en toe doen

Nogmaals bedankt.

Gr. Kim
 
Fijn dat het nu zo goed gaat! Geniet van je kraamweken (je bent zes weken kraamvrouw) doe het rustig aan!
Lekker dat je er nu  zo relaxed mee om kan gaan!

Op www.borstvoedingsforum.nl kan je ook je specifieke vragen over borstvoeding kwijt, hier komen regelmatig lactatiekundigen en consulentes van Vereniging borstvoeding Natuurlijk en LLL kijken en geven dan ook antwoord op je vragen...

Groetjes Nynke
 
Terug
Bovenaan