borstvoeding

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik ben benieuwd wie er borstvoeding wilt gaan geven en wie niet.
Ik wil wel borstvoeding geven.
Ik heb ook al een kolfapparaat gekocht.
Als je twijfels hebt is er een heel mooi boek: BORSTVOEDING GEVEN zowordt het een succes.
het boek is van KINDEREN het maandblad voor (aanstaande) ouders.

groetjes mirjam

Hoi,

Ook ik wil heel graag borstvoeding gaan geven. Zelf heb ik geen kolfapparaat gekocht nog, omdat ik het een btje zonde vind als hij eventueel toch ongebruikt in de kast blijft liggen. Kan hem altijd nog (laten) halen!
Wel wordt ik ontzettend moe van dat gepush over borstvoeding. De verloskundige, de kraamzorg, m'n zwangerschapskalender en de verschillende tijdschriften! Iedereen heeft het er maar over hoe belangrijk het is. Nou ik geloof dat ik dat nu ook weleens weet. Het heeft bij mij haast een averechtse werking. Hebben meer dames hier last van?!

Groetjes Rinske 34,3wk

Hoi,

Begin van de zwangerschap riep ik heel hard dat ik deze keer geen bv zou gaan geven maar dat heb ik inmiddels bijgesteld. Ik ga het toch weer proberen, lukt het niet dan komen gelijk de flesjes uit de kast.

Onze oudste had een verkeerde zuigtechniek en de bv mislukte, ik dacht dat het daardoor kwam en dat ik het daarna met kolven dus ook niet meer op gang kreeg.

Ons dochtertje daarentegen zoog heel krachtig en het leek heel goed te gaan. Totdat ze na 3 dagen geel begon te zien, nauwelijks plaste, slap werd en niet meer alert was. Toen bleek ze nauwelijks wat binnen te krijgen. Ik heb beide keren een week gekolfd en kwam niet verder dan 20 cc. Ik knalde bijna uit elkaar van de stuwing maar op de een of andere manier komt het er niet uit. Zelfs de lactatiekundige die meerdere keren gebeld is wist er geen raad mee.

Maar goed, ik probeer het dus toch nog een keer omdat ik niet achteraf spijt wil krijgen en me misschien dan altijd af zal vragen of het deze keer   niet toch gelukt zou zijn.

Omdat iedereen weet hoe het de vorige keren is gegaan is er niemand die druk op mij uitoefent. Argumenten als het lukt altijd en bv is het beste daar ben ik echt allergisch voor. Het lukt niet altijd (mijn tepels waren na 1 dag al kapot van het vele aanleggen en de verkeerde zuigtechniek en toch ben ik een week doorgegaan met allemaal verschillende methodes) en je zorgt echt niet slechter voor je kindje als het fv krijgt.

Stel voor jezelf een grens tot hoever je wilt gaan en laat je alsjeblieft niet gek maken. Ik ben veel verder gegaan dan wat ik van te voren had aangegeven maar puur omdat ikzelf alles wilde proberen.

Syl
32+1

Hallo

ik heb er voor gekozen om geen bv te geven
ik zie er heel erg tegen op .. waarom weet ik niet .. ik vind het nog enger als de bevalling enzo ..
dus we hebben er even over gepraat, en gezegt dat ik flesvoeding zal gaan geven ..
liefs Joy

Hoi hoi,

Toen ik zwanger was van mijn 1e heb ik lang gedacht dat ik geen BV ging geven, omdat ik denk dat de FV van tegenwoordig een prima vervanger is. Echter ik heb begrepen dat het voor jezelf ook goed is (verliezen van de kilo's, terugtrekken van de baarmoeder, tegen borstkanker) en daarom ben ik het wel gaan proberen. Ik had het geluk dat het direct goed ging, waardoor ik ook nooit twijfels heb gehad. Uiteindelijk heb ik het zelfs 9 maanden vol gehouden. Ook het kolven vond ik na een paar keer oefenen best mee vallen. En het meest handige van BV is dat je het inderdaad altijd bij je hebt en niet van alles mee hoeft te slepen. Bij deze baby ga ik ook weer BV proberen te geven en hopelijk hou ik het net zo lang vol. Hoewel je dan natuurlijk nog steeds geen wijntje kan drinken....................

Liefs Janine

hoi,

ik ga ook borstvoeding geven, maar ook tegelijk flesvoeding dan kan ie aan de andere smaak melk wennen, ik heb het geleerd van me 1ste kindje die proefde dat en wilde echt niet alleen maar de borst en het was te pijnelijk om je kindje te zien krijsen door de honger het was wel lijden voor me, dus daarom doe ik het zo, en afkolven is ook geen pretje hoor dan ben je alleen bezig met je kindje.als ie wakker is krijgt ie borstvoeding en verschoond en aandacht en als die slaapt ben je bezig met afkolven want dat is niet zo gedaan dus,   neeeee neeee ik ga het anders doen.

Manal

Ik heb bij mijn dochter 3 maanden borstvoeding gegeven, ik vond het kolven niet erg, maar kwam er achter dat ik heel weinig voeding in mijn borstvoeding had zitten, er lag maar een heel klein laagje vet op en de rest was heel waterig. Ook moest mijn dochtertje vaak huilen als ze 2 borsten had gehad, ik dacht dat ze zuigbehoefte had, dus ging de speen erin en dan werd ze wel stil, maar ze kwam wel erg vaak. Toen ik ging werken heb ik wel gekolfd, maar het lukte me niet om voor een hele dag voeding te kolven, dus besloot ik gedeeltelijk over te gaan op fv. Ik heb haar toen na 2 borsten een keer nog een flesje gegeven en ze dronk toen nog 90 cc uit het flesje, toen werd voor mij duidelijk dat ze niet genoeg voeding van mij kreeg en was ik er ook zo vanaf. Ik ga nu ook weer starten, maar zal nu alerter zijn op reacties van de baby en zodra ik het gevoel krijg dat ik weer niet voldoende voeding heb dan stap ik gelijk over op fv.

Gr Christa

quote: Christa reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-08-2007 22:33:41'));

1. ik vond het kolven niet erg, maar kwam er achter dat ik heel weinig voeding in mijn borstvoeding had zitten, er lag maar een heel klein laagje vet op en de rest was heel waterig.

2. Ook moest mijn dochtertje vaak huilen als ze 2 borsten had gehad, ik dacht dat ze zuigbehoefte had, dus ging de speen erin en dan werd ze wel stil, maar ze kwam wel erg vaak.

3. Toen ik ging werken heb ik wel gekolfd, maar het lukte me niet om voor een hele dag voeding te kolven,

Hoi Christa,

Ik kan me voorstellen dat je door deze borstvoedingservaring misschien onzeker bent geworden. Hopelijk kan de volgende informatie iets van deze onzekerheid wegnemen? Ik heb de punten even genummerd, dat antwoordt wat gemakkelijker .

1. Vroeger dacht men inderdaad aan de kleur en de waterigheid te kunnen zien dat er niet voldoende voedingsstoffen in moedermelk zouden zitten. Niets blijkt minder waar te zijn: de kleur en waterigheid van moedermelk zegt niets over de voedingswaarde ervan. Er zijn door de jaren heen ontzettend veel onderzoeken naar gedaan en telkens weer is gebleken dat moedermelk alle benodigde voedingsstoffen bevat voor een gezonde groei en ontwikkeling. De samenstelling van moedermelk verandert met de maand, de week, de dag en zelfs gedurende een voeding; aan het begin van een voeding zal de baby de minder vette voormelk drinken en naarmate het voeden vordert, wordt de melk steeds vetter. Voormelk gaat geleidelijk aan over in achtermelk.  Een baby heeft die vette achtermelk nodig om verzadigd van te raken en om  lekker van te groeien. Daarom is het ook zo belangrijk om  de borst goed leeg te laten drinken. Verder is gebleken, dat naarmate er minder tijd tussen twee voedingen zit, de melk vetter blijft. Andersom geldt ook: naarmate er meer tijd tussen twee voedingen verstrijkt, wordt de melk minder vet.  Lactatiekundige Nanny Gortzak geeft op haar site een hele goede uitleg over voor- en achtermelk: Ecoparents-Voor/achter.
Kort samengevat hoef je aan de kwaliteit van jouw melk echt niet te twijfelen, die is gewoon goed. Het borstvoedingsbeleid (goed aanleggen, vaak genoeg aanleggen, lang genoeg laten drinken, geen tepelhoedjes gebruiken)  is bepalend voor het welslagen van  borstvoeding. Een goede begeleiding en de juiste, volledige informatie zijn daarbij van groot belang.

2. Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor je dochtertje nog huilde na een voeding; op dit moment heb ik te weinig achtergrondinformatie om gericht aan te kunnen geven wat misschien de oorzaak zou kunnen zijn geweest. Je geeft aan dat je dochtertje erg vaak kwam. Weet je nog op hoeveel voedingen ze zat?
Te weinig voeding is in ieder geval iets waar veel moeders bang voor zijn. Op een borst staan inderdaad geen maatstreepjes. Specifieke richtlijnen maken het mogelijk om te bekijken of je baby voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zeven voedingen per etmaal krijgt (voor een jonge baby is acht voedingen per etmaal het minimum, bij borstvoeding is er geen sprake van een maximum), 100-200 gram per week groeit (gerekend vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht), flinke plasluiers maakt (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft (de eerste weken ongeveer vier maal daags ter grootte van een flinke munt) en tevreden en alert is.
Een baby heeft inderdaad een grote zuigbehoefte. Het is echter niet aan te raden om een baby die borstvoeding krijgt, de eerste vier tot zes weken een fopspeen te geven. Dit i.v.m. de kans op zuigverwarring (het drinken aan de borst vereist een specifieke techniek, die door (fop)speengebruik kan worden ondermijnd), maar ook om de kans op het uitstellen of zelfs overslaan van voedingen te voorkomen. Een jonge baby kan zich namelijk dermate tevreden stellen met het zuigen op een fopspeen, dat hongersignalen die ze normaal af zou geven  daardoor  vervagen of uitblijven en voedingen worden uitgesteld of zelfs worden overgeslagen. Uiteindelijk kan het dan zijn, dat de baby stelselmatig te weinig voeding binnenkrijgt en dus lijdt aan stille ondervoeding.

3. Kolven is echt iets wat je moet leren, je moet leren om een toeschietreflex op te wekken. Door het kolven regelmatig te oefenen zul je de techniek steeds beter onder de knie krijgen en zal de kolfopbrengst ook steeds meer en beter worden. Door de borst zo goed mogelijk leeg te kolven (een borst is nooit helemaal leeg), kolf je ook de vette achtermelk af. Op www.borstvoeding.com  is meer informatie te vinden, waarmee het kolven kan worden vergemakkelijkt: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk.

Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten bij te wonen, die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Succes met de laatste loodjes!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan